جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400

به گزارش زرین گراف، شاخص بورس امروز کار خود را با گام های کوتاه در راستا نزولی شروع نموده است. گوش شیطان کر، تعادل در معاملات نماد های شاخص ساز دست کم در ابتدای بازار امروز همچنان برقرار است و نوسانات قابل توجهی برای قیمت سهام شرکت ها اتفاق نمی افتد. هرچند، اغلب نماد ها امروز قرمزرنگ هستند و در پی این اتفاق شاخص کل بعد گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات حدود سه هزار و 800 واحد کاهش پیدا نموده و در محدوده یک میلیون و 185 هزار واحدی قرار گرفته است. شاخص کل تا اینجای کار 38 صدم درصد کاهش داشته، اما شاخص هم وزن حدود 22 صدم درصد عقب نشینی نموده است. موردی که نشان می دهد شرکت های عظیم شرایط بدتری نسبت به نماد های کوچک دارند. در ساعات ابتدایی بازار امروز فملی، فولاد، شپنا، شبندر، شستا و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته اند و فارس تنها نماد شاخص ساز با اثر مثبت روی شاخص کل به حساب می آید.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400

فرایند نزولی قیمت سهام در سه چهارم نماد ها

به گزارش خبرنگاران در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400، از بین 207 نماد معامله شده در بازار بورس شاهد افزایش قیمت سهام 56 نماد هستیم و 151 نماد در راستا نزولی قرار دارند. همچنین از بین 97 نماد فرابورسی که در این ساعات معامله شده اند، 71 نماد ارزش سهام خود را از دست داده و 26 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. با این حساب می توان گفت در هر دو بازار بورس و فرابورس امروز حدود 75 درصد نماد ها فرایند نزولی دارند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

عرضه سنگین شرکت های حقوقی کار دست گروه خودرو و ساخت قطعات داد. امروز دیگر خبری از صف خرید سنگین خودرو و خساپا نیست و پرمعامله ترین گروه بازار امروز به رنگ قرمز درآمده است. تا جایی که برای اغلب نمادهای کوچک گروه از جمله خزامیا، خمحرکه، خمحور، ختوقا و ورنا صف فروش تشکیل شده است. خساپا، خودرو و خگستر تا اینجای کار از خود مقاومت نشان داده و نزدیک به قیمت روز گذشته معامله میشوند. صندوق های ETF در ساعات ابتدایی در رتبه دوم بیشترین ارزش معاملات قرار دارند. پالایش دو درصد و دارا یکم یک درصد ارزش خود را از دست داده و دیگر صندوق های سهام گام های کوچکی در راستا نزولی برداشته اند. محصولات شیمیایی امروز به دو دسته تقسیم شده اند. نمادهای عظیم گروه از جمله بوعلی، شرنگی، پترول، فارس، شپترو و زاگرس سبزرنگ هستند و نمادهای کوچک عمدتا با رنگ قرمز به تابلو معاملات آمده اند. بانک ها و موسسات اعتباری بازار سبزرنگی دارند. در بین آنها وپاسار، وپارس، وپست و سامان گام های کوچک صعودی برداشته اند و و تجارت و وبصادر در برابر کاهش قیمت مقاومت می نمایند. فلزات اساسی به جز میدکو امروز عموما در راستا نزولی حرکت می نمایند. فرآورده های نفتی سراسر قرمزرنگ هستند و شاهد کاهش دو تا پنج درصدی قیمت سهام پالایشگاه ها هستیم. دارویی ها، نهادهای اقتصادی، شرکت های چندرشته ای، انوبه سازی، رایانه، حمل و نقل و لیزینگ ها از جمله گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز هستند.

عرضه اولیه فتوسا؛ 102 هزار تومان کنار بگذارید

روز چهاشنبه این هفته یعنی 29 اردیبهشت ماه 65 میلیون سهام شرکت فراوری و توسعه سرب و فولاد ایرانیان با نماد فتوسا در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. در این عرضه هر نفر می تواند تا سقف 130 سهم به قیمت حداکثر 7842 ریال سفارش خرید ثبت کند. موضوعی که نشان می دهد حداکثر نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 102 هزار تومان است. در صورت مشارکت تو میلیون نفری، به هر نفر نهایتا 32 سهم فتوسا به ارزش 25 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

350 نماد در صف فروش قرار دارند

تا خاتمه معاملات امروز دوشنبه، تعداد 352 نماد به حداقل قیمت روزانه رسیدند و شاهد تشکیل صف فروش برای آن ها هستیم. با وجود افزایش تعداد نماد های دارای صف فروش، ارزش صف های فروش امروز کاهش قابل توجهی نسبت به روز های قبل داشته و به پنج هزار میلیارد تومان رسیده است. در آن سوی بازار حدود 13 نماد با احتساب نماد های بازار پایه فرابورس دارای صف خرید به ارزش 277 میلیارد تومان هستند.

صف خرید برای فگستر، شصدف، ونیکی و سشمال

اگر نماد های بازار پایه فرابورس را کنار بگذاریم، می توان گفت تنها چهار نماد در بازار امروز صف خرید دارند. سنگین ترین صف خرید به ارزش 156 میلیارد تومان برای نماد تازه وارد فگستر تشکیل شده که هفته گذشته شاهد عرضه اولیه آن بودیم. شصدف که بیش از یک سال از عرضه اولیه آن می گذرد، با صف خرید هشت میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار گرفته است و ونیکی با صف دو میلیاردی و سشمال با صف یک میلیاردی از دیگر نماد های دارای صف خرید بازار امروز هستند.

تکرار صف فروش برای سمگا، بنو، کویر و غصینو

صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار دست نخورده باقی مانده است. همچنان سمگا در رتبه اول با صف فروش 189 میلیاردی به چشم می خورد. بنو با صف 141 میلیارد، کویر با صف 130 میلیاردی و غصینو با صف 127 میلیاردی در رتبه های بعدی قرار دارند. امروز فهرست صف های فروش کمی شلوغ تر شده. طوری که حدود 20 نماد صف فروش به ارزش بالاتر از 40 میلیارد تومان دارند. از جمله سنگین ترین آن ها می توان به خزر، های وب، فرزین، غدام، قثابت، شتوکا و سبهان اشاره نمود.

کاهش 14 هزار واحدی شاخص بورس در بازار سراسر قرمزرنگ

بازار سرمایه امروز لباس قرمز به تن کرد. برای اولی بار بعد از سه ماه رنگ قرمز روشن در نقشه بازار پدیدار شده است. تا خاتمه معاملات شاخص کل بورس تهران 14 هزار و 139 واحد کاهش پیدا کرد و رقم یک میلیون و 174 هزار و 671 واحد رسید. در این روز شاخص کل 1.19 درصد کاهش داشت و شاخص هم وزن 1.01 درصد عقب نشینی کرد. موردی که نشان می دهد شرکت های کوچک و عظیم همگی در کاهش شاخص های بازار سرمایه سهیم بودند. هرچند سهم نماد های فملی، فولاد، وامید، شستا، شپنا و شتران در کاهش شاخص کل بیشتر بود. فارس تنها نماد شاخص ساز با تاثیر مثبت بر فرایند شاخص کل به حساب می آید.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز شباهتی با روزهای شنبه و یکشنبه ندارد. به خصوص برای سهامداران خودرو و ساخت قطعات که دیروز شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای آنها بودیم اما امروز اغلب نمادهای گروه از جمله خساپا، خودرو، خگستر، خزامیا، خبهمن و ورنا دچار صف فروش شدند. در بین صندوق های ETF که بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص دادند، پالایش چهار درصد و دارا یکم سه درصد ارزش خود را از دست داد و دیگر صندوق های سهامی هم فرایند نزولی در پیش گرفتند. گروه فلزات اساسی عموما قرمزرنگ بود. ذوب و کویر و فروی صف فروش داشتند، فولاد چهار درصد و فملی سه درصد ارزش خود را از دست دادند. در این بین میدکو و فنورد راهشان را از دیگر هم گروهی ها جدا کردند و فرایند صعودی در پیش گرفتند. وپاسار، وپارس، وپست و سامان نمادهای سبز گروه بانکی بودند. در این گروه هم لیدرها یعنی وتجارت و وبصادر در غیاب وبملت شرایط خوبی نداشتند و چهار درصد عقب نشینی کردند. محصولات شیمایی هم رنگ دیگر گروه ها لباس قرمز پوشید. فارس، بوعلی و شپلی با رشد دو درصدی تنها نمادهای سبز گروه بودند و نوری، تاپیکو و پارس در برابر کاهش قیمت مفاومت کردند. هر چهار پالایش گاه اصلی یعنی شپنا، شتران، شبندر و شبریز امروز صف فروش سنگین داستند. شرکت های چندرشته ای صنعتی به جز وامید و نیکی، استخراج کانه های فلزی به جز اپال، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها به جز ساراب و سشمال، دارویی ها، رایانه، انبوه سازی، حمل و نقل، بیمه، لیزینگ، مخابرات و محصولات غذایی امروز سراسر قرمزرنگ بودند و اغلب نمادهایشان صف فروش داشتند.

ارزش معاملات هزار میلیارد آب رفت

معامله گران بورس امروز حدود چهار میلیارد و 767 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 342 هزار معامله به ارزش سه هزار و 300 میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد ارزش معاملات روزانه بورس امروز حدود هزار میلیارد تومان نسبت به روز گذشته کاهش پیدا نموده است. خساپا، خودرو، فملیف اپال، شستا، بوعلی و شپنا پرتراکنش ترین نماد های بورس و کزغال، فگستر، کرمان، وسپهر، ذوب، بپیوند و فروی پرتراکنش ترین نماد های فرابورس هستند.

خروج 276 میلیارد تومان پول از بورس

سهامداران حقیقی بورس در مجموع برآیند امروز حدود 276 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروختند و فرایند خروج پول از بازار ادامه پیدا کرد. با این تفاوت که امروز نزدیک به ساعت 10 صبح شاهد خرید هماهنگ سهام توسط تعدادی از کد های حقیقی بودیم. موردی که دلیل آن معین نیست، اما نشان می دهد سهامداران حقیقی عظیم می توانند جای خالی حمایت حقوقی ها را پر نمایند. به خصوص حقوقی هایی که خودرو خساپا را درست یک روز بعد از تشکیل سنگین ترین صف خرید، به صف فروش کشاندند. آنالیز معاملات امروز نشان می دهد بیشترین خروج پول حقیقی در نماد های فملی، فولاد، وامید، شپنا، وپارس، شبندر، بوعلی و خساپا رخ داده و در طرف مقابل شاهد ورود پول حقیقی به نماد های میدکو، کاما، فروی و ونیکی بوده ایم.

منبع: فرارو
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 836

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید