آنچه درباره آب آوردن قلب باید بدانید

به گزارش زرین گراف، آب آوردن قلب (افیوژن پریکارد) همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است. علایمی که در فرد ایجاد می گردد تا حدی به دلیل ایجاد تجمع مایع است و به سرعت تشکیل مایع بستگی دارد. در ادامه با علل و علائم آن و چگونگی درمان این بیماری آشنا می شوید.

آنچه درباره آب آوردن قلب باید بدانید
آب آوردن قلب همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است. آب آوردن قلب یک مشکل جدی است که توانایی قلب برای عملکرد مناسب را با مشکل روبرو می نماید. این مشکل که به آن افیوژن پریکارد نیز می گویند، می تواند ناشی از یک بیماری، عفونت، صدمه یا جراحی باشد. برخی از داروها و شیمی درمانی نیز می توانند باعث تجمع مایعات در اطراف قلب شوند.

در حالت معمول میزان مایع اطراف قلب کمتر از 50 میلی لیتر خواهد بود. اگر تجمع مایع به صورت آهسته صورت گیرد ، پرده پریکارد در اطراف قلب به تدریج کشیده می شود و به این ترتیب می توان تا 2 لیتر مایع را در خود جای دهد ، بدون اینکه علامت خاصی برای فرد ایجاد نماید. برخی از بیماران ممکن است احساس وجود یک فشار ثابت را درون قفسه سینه خود احساس نمایند ، یا علایم ناشی از وارد آمدن فشار بر احشای مجاور در فرد خود را نشان دهد ، مانند وارد آمدن فشار بر نای و لوله تراشه .1

علل آب آوردن قلبممکن است آب آوردن آبشامه قلب وقتی اتفاق افتد که راه جریان یافتن مایعات پریکارد مسدود شده باشد یا وقتی خون درون پریکارد انباشته شده باشد، هنوز معلوم نیست .

- نارسایی قلبی

- عفونت های ریه

- بیماری های لایه های جنب نظیر عفونت های ویروسی، باکتریایی و سل

- تومورهای ریه

- استعمال دخانیات و قلیان

- تومورهایی مختص فضای جنب(بر اثر استنشاق آزبست توموری به نام آزیستور ایجاد می شود.)

- سرطان ریه

- افزایش سن

- بیماری های مزمن

- داشتن اختلال های ایمنی و مصرف برخی داروها که موجب کاهش دفاع بدن می شود.1

علایم آب آوردن قلبشایع ترین نشانه بیماری پریکاردیت حاد، درد شدید و تیر کشیدن قفسه سینه است. این درد معمولاً خیلی سریع عود می نماید و غالباً در قسمت میانی یا سمت چپ قفسه سینه یا در قسمت بالا و جلوی سینه احساس می شود. ممکن است درد ناشی از پریکاردیت حاد در قسمت یک یا هر دو شانه، گردن، کمر و شکم نیز احساس شود.

معمولاً وقتی که شما می نشینید یا به سمت جلو تکیه می دهید، درد ناشی از پریکاردیت ساکت می شود. از طرفی، لمیدن به عقب و تنفس عمیق باعث شدیدتر شدن این درد می شود. در برخی از افراد، این درد به صورت یک درد سنگین و راکد یا فشار بر ناحیه قفسه سینه احساس می شود.

تب نیز یکی از علائم رایج در برخی از بیماران مبتلا به پریکاردیت حاد می باشد. سایر علائم احتمالی این بیماری شامل ضعف، تپش قلب، تنگی نفس و سرفه می باشد (منظور از تپش قلب حالتی است که در آن احساس می کنید قلب شما یک ضربان را جا می اندازد، یا با لرزش شدید می تپد و یا ضربان سخت و خیلی سریعی دارد).

درد قفسه سینه، شایع ترین علامت بیماری پریکاردیت مزمن است. بعلاوه پریکاردیت مزمن غالباً باعث خستگی، سرفه و تنگی نفس هم می شود. حالت های شدید بیماری پریکاردیت مزمن می تواند منجر به ایجاد تورم در ناحیه معده و پاها و نیز کاهش شدید فشار خون شود.2

درمان آب آوردن قلبدرمانی که برای آب آوردن قلب در نظر گرفته می شود، به شدت علایم و علل تجمع مایع اطراف قلب بستگی خواهد داشت . درمان دارویی و تخلیه مایع اطراف قلب برای این منظور انجام می شود.

قلب به وسیله یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت نماینده خون می باشند. حفره های پایینی که بزرگتر و ضخیم ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می نمایند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

روش درمان افیوژن پریکارد به میزان مایع انباشته شده، دلیل آب آوردن قلب و کاهش عملکرد قلب به دلیل وارد آمدن فشار بر قلب(تامپوناد قلبی) وابسته است. با درمان دلیل زمینه ای افیوژن پریکارد غالباَ مشکل موجود اصلاح خواهد شد.

داروهای کاهنده التهاب ناشی از آب آوردن قلبدر صورتی که تامپوناد موجود نباشد یا تهدید فوری ناشی از تامپوناد وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان التهاب پریکارد ناشی از آب آوردن قلب تجویز کند. تا التهاب به وجود آورنده افیوژن پریکارد از بین برود:

آسپیرین

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین یا ایبوپروفن

کلیشیسین (Colcrys)

اگر بیمار به این داروها عکس العمل نشان ندهد یا پس از درمان پیروز به افیوژن راجعه پریکارد مبتلا شود، ممکن است پزشک یک کورتیکوستروئید مانند پردنیزون تجویز نماید.

اگر استفاده از داروهای ضد التهاب سبب اصلاح مشکل نشد، اگر تامپوناد ایجاد شد یا اگر احتمال ایجاد تامپوناد موجود بود، احتمالاَ کاردیولوژیست برای زهکشی مایع یا پیشگیری از انبار شدن مایع ، یکی از روش های زیر را توصیه خواهد نمود:

زهکشی مایع اطراف قلبدر این روش ، یک سوزن را وارد فضای پریکارد کرده و سر دیگر سوزن را به لوله ای (کاتتر)متصل می سازند تا مایع از پریکارد زهکشی شود. این رویه را پریکاردیوسنتز pericardiocentesis می نامند. به عنوان راهنمای این کار، پزشک از وسیله های تصویر سازی (اکو کاردیو گرافی یا نوعی تکنولوژی رادیوگرافی موسوم به فلوروسکوپی fluroscopy) استفاده می نماید. در طول انجام این رویه ، قلب را با نوار قلب پایش می نمایند. در بسیاری موارد برای یاری به پیشگیری از تجمع مجدد مایع در اطراف قلب، چند روزی سوزن و کاتتر را در فضای پریکارد قرار می دهند تا این فضا کاملاَ زهکشی شود.

جراحی قلب باز برای درمان آب آوردن قلبدر صورت وجود خونروی در پریکارد، به ویژه اگر به دلیل جراحی قلب اخیرَ یا سایر عوامل ایجاد نماینده عارضه باشد، برای زهکشی پریکارد و ترمیم صدمه مربوط به آن، ممکن است جراحی قلب باز انجام شود. گاهی ، جراح ممکن است پریکارد را زهکشی کرده و گذرگاهی ایجاد کند تا در صورت لزوم مایع به حفره شکم زهکشی شده و در آن محل جذب شود.

درمان آب آوردن قلب با چسباندن لایه هابا استفاده از رویه ای با نام اسکلروز بین پریکاردی intra pericardial sclerosis محلولی درون فضای میان دو لایه پریکارد تزریق می شود که اساساَ لایه ها را به هم می چسباند. در صورتی که بیمار دچار افیوژن راجعه پریکارد باشد یا در صورتی که افیوژن به دلیل سرطان ایجاد شده باشد از این رویه استفاده می شود.

درمان آب آوردن قلب با برداشتن پریکاردپریکاردیکتومی pericardiectomy عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است. این رویه معمولاَ در درمان افیوژن راجع به پریکارد به رغم زهکشی با کاتتر انجام می شود. بدون پریکارد قلب می تواند به خوبی انجام وظیفه نماید.3

چگونه می توان از آب آوردن قلب جلوگیری کرد؟معمولاً شما نمی توانید از بروز پریکاردیت (آب آوردن قلب) حاد جلوگیری کنید. اما اقداماتی وجود دارد که می توان برای کاهش شانس بروز مجدد پریکاردیت حاد، بروز عوارض جانبی آن و یا ابتلاء به پریکاردیت مزمن انجام داد. این اقدامات شامل درمان های فوری، رعایت دقیق برنامه درمانی و مراقبت های پزشکی دائمی (طبق توصیه پزشک) می باشد.2

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.drgalb.ir

3.www.delgarm.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1051

به "آنچه درباره آب آوردن قلب باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره آب آوردن قلب باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید