آشنایی با موارد مصرف تیلنول برای نوزادان

به گزارش زرین گراف، تیلنول یا استامینوفن (عمومی) می تواند یک دارو بزرگ برای درمان علائم جزئی بیماری های رایج باشد. این برای درمان درد و تب استفاده می گردد و یکی از محبوب ترین داروها در بازار است.

آشنایی با موارد مصرف تیلنول برای نوزادان

داروی تایلنول برای نوزادان

تایلنول، دارویی است که شما می توانید برای کاهش تب فرزند خود مورد استفاده قرار دهید. این دارو، مخصوصاً برای نوزادان، در انواع مختلفی در بازار موجود است. دوز هر نوع تایلنول نیز متفاوت از نوع دیگر آن است.

تایلنول چیست؟

تایلنول، نام تجاری استامینوفن، یک داروی عمومی است که با عنوان پاراستامول نیز شناخته می گردد. جالب است بدانید که تایلنول، محبوب ترین دارو در بین بیش از 600 داروی مورد استفاده برای درمان نوزادان می باشد.

استفاده درست از این دارو می تواند به کاهش تب، کاهش درد و علائم سرماخوردگی، سرفه و حتی واکنش های آلرژیک در بدن فرزند شما یاری شایانی بکند.

تایلنول در فرم قرص برای مصرف بچه های بزرگ تر و بزرگ سالان، در فرم مایع برای درمان نوزادان وجود دارد؛ برای مدیریت آسان این دارو، سرنگ یا قطره چکانی در بسته بندی آن وجود دارد. با همه این توصیفات، آیا تجویز داروی تایلنول، برای همه نوزادان ایمن است؟

آیا تایلنول برای نوزادان ایمن است؟

بله به یاد داشته باشید که تایلنول مخصوص نوزادان، به عنوان یک داروی بدون نسخه نیز به فروش می رسد؛ این دارو برای مصرف بچه ها نوپای بزرگ تر از دو سال ایمن است.

با این حال، همواره قبل از دادن دارو به کودک زیر سن دو سال یا نوزادانی با وزن کمتر از 10.8 کیلوگرم، با پزشک متخصص اطفال در خصوص شرایط بدن او مشورت کنید. معمولاً، دوز توصیه شده از داروی تیلنول برای نوزاد نیز به میزان وزن او بستگی دارد.

نمودار میزان مصرف داروی تیلنول برای نوزادان

ضروری است بدانید که شربت تیلنول مخصوص شیرخواران، حاوی 160 میلی گرم استامینوفن در هر 5 میلی لیتر مایع است. در ادامه این مقاله، دوز توصیه شده از داروی تیلنول برای مصرف نوزادان که به وسیله آموزشگاه اطفال آمریکا ارائه شده است، مورد آنالیز قرار می گیرد. این موارد به توضیح زیر می باشند:

اگر نوزادی 2-4 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 1.25 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی 5-7 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 2.5 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی 8-10 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 3.75 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی 11-16 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 7.5 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی 22-27 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 10 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی 28-32 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 12.5 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی 33-43 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 15 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

اگر نوزادی بیش از 43 کیلوگرم وزن داشته باشد، می تواند 20 میلی لیتر از داروی تیلنول را مصرف کند.

یادتان باشد که قبل از دادن داروی تیلنول به نوزادان زیر وزن 5 کیلوگرم، همواره با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. بعلاوه، پسران و دختران، هنگامی که دوساله یا بیشتر می شوند، به میزان کافی وزن می گیرند؛ به این معنی که شما با خیال راحت می توانید از داروی تیلنول برای بهبود شرایط بدن فرزند خود بهره ببرید.

چگونه می توان داروی تیلنول را به نوزاد خود داد؟

در ادامه این مقاله، گام های ساده ای ارائه شده است که با استفاده از آن ها، شما می توانید داروی تیلنول را به فرزند خود بدهید. این موارد، به توضیح زیر می باشند:

در ابتدا، بطری داروی تیلنول را به خوبی تکان دهید.

سپس، سرنگ یا قطره چکان را تا پایان فشار دهید تا هوا در داخل آن باقی نمانده باشد.

بطری داروی تیلنول حاوی سوراخی در دهانه خود است که نوک سرنگ یا قطره چکان کاملاً بر روی آن قرار می گیرد. سرنگ یا قطره چکان را فقط تا نیمه وارد سوراخ بطری دارو نموده و فشار دهید. توجه داشته باشید که سرنگ یا قطره چکان تا پایان، وارد بطری دارو نکنید.

هنگامی که سرنگ یا قطره چکان داخل بطری است، اندازه مورد نظر از دارو را با فشار، بردارید؛ علامت گذاری بر روی سرنگ یا قطره چکان نشان می دهد که شما چه اندازه از مایع را برای مصرف نوزاد برداشته اید.

در این مرحله، سرنگ یا قطره چکان را طوری در داخل دهان نوزاد قرار دهید که مطمئن شوید مایع به داخل گلوی او می ریزد. ضروری است بدانید که قرار دادن سرنگ یا قطره چکان به صورت مستقیم در دهان کودک می تواند باعث عقب نشینی او گردد.

سپس، به آرامی سرنگ یا قطره چکان را فشار دهید تا دارو وارد داخل دهان نوزاد گردد؛ در صورت لزوم، در هر مرحله ای می توانید حرکت مایع را متوقف کنید.

هنگامی که نوزاد دارو را مصرف کرد، سرنگ یا قطره چکان را از دهان او خارج کنید. شما باید سرنگ یا قطره چکان را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید. در نهایت، درب بطری را به صورت کامل ببندید.

آیا می توان از شیاف داروی تیلنول برای نوزادان استفاده کرد؟

بله هنگامی که به داروی تیلنول خوراکی دسترسی ندارید، می توانید از شیاف آن برای بهبود شرایط بدن نوزادان بهره ببرید. شیاف، کپسولی است که به وسیله حفره مقعدی، وارد بدن نوزادان می گردد.

اعمال این نوع از داروی تیلنول، گزینه آسانی نیست؛ تنها در صورت تجویز پزشک متخصص اطفال، از این نوع تیلنول بهره ببرید. برای استفاده از شیاف تیلنول مراحل زیر را دنبال نمایید:

در ابتدا، دست های خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید و آن ها را خشک کنید.

کودک خود را در آغوش گرفته؛ لباس زیر یا پوشک او را بیرون آورید.

شیاف را از بسته بندی آن خارج کنید. ضروری است بدانید که شما می توانید در این مرحله، از آب گرم یا روغن خالص و ضدعفونی کننده برای شستشوی حفره مقعدی نوزاد بهره ببرید.

به آرامی بافت های حفره مقعدی نوزاد را از هم جدا کنید و شیاف را در آن قرار دهید به خاطر بسپارید که شیاف باید تا چند میلی متر به داخل حفره مقعدی نوزاد برود. در خصوص بچه ها کمتر از سه سال، باید از انگشت کوچک دست برای قرار دادن شیاف استفاده کرد.

هنگامی که شیاف در داخل حفره مقعدی کودک نهاده شد، باسن او را برای چند دقیقه بسته نگه دارید. این فرایند اجازه می دهد تا شیاف حل شده و از حفره مقعدی نوزاد بیرون نیاید.

پس از اتمام کار نیز دستان خود را با صابون و آب بشویید.

در نهایت، اگر کودک کل شیاف را دفع کند، یک شیاف نو را دوباره وارد حفره مقعدی او کنید. در صورت تردید در این مورد، با دکتر متخصص اطفال صحبت کنید که آیا شربت تیلنول برای مصرف فرزند خود انتخاب کنید یا شیاف آن را؟ در هنگام دادن داروی تیلنول به نوزادان، برخی از نکات ضروری را در فکر داشته باشید.

مواردی که باید در هنگام تجویز داروی تیلنول برای نوزاد در نظرگرفت

در صورت تجویز داروی تیلنول برای درمان شرایط بدن نوزاد، شما باید برخی نکات ضروری را در فکر خود داشته باشید که مهم ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:

از سرنگ یا قطره چکان درجه بندی شده برای دادن داروی تیلنول به فرزند خود بهره ببریدهمواره از سرنگ یا قطره چکان درجه بندی شده برای دادن داروی تیلنول به فرزند خود بهره ببرید. یکی از آن ها با همراه بطری تیلنول یا به صورت جداگانه بخرید؛ از مصرف قاشق برای دادن این دارو به نوزادان اجتناب کنید.

سرنگ یا قطره چکان درجه بندی شده، میزان مصرف دارو را به طور دقیق نشان می دهد؛ با استفاده از آن شما از مصرف بیش از حد داروی تیلنول برای فرزند خود اجتناب می کنید.

فاصله بین دوزهای مصرفی داروی تیلنول را حداقل چهار ساعت در نظر بگیرید
ضروری است بدانید که حداقل چهار تا شش ساعت فاصله بین هر دوز مصرفی داروی تیلنول، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آن باید در نظر گرفته گردد. بر این اساس، بیش از پنج دوز از داروی تیلنول را در یک شبانه روز به نوزاد خود ندهید.
نسخه مایع داروی تیلنول بیش از قرص آن مورد استفاده قرار می گیرد
در حالی که شما می توانید قرص های تیلنول را در 160 میلی گرم آب حل نموده و به نوزادان بدهید، نوع مایع این دارو، گزینه بهتری برای مصرف بچه ها می باشد.

مصرف دوز مناسب داروی تیلنول و تجویز آن به وسیله پزشک متخصص اطفال به شما یاری می نماید تا از بروز عوارض جانبی در بدن فرزند خود جلوگیری کنید.

عوارض جانبی داروی تیلنول در بدن نوزادان

به یاد داشته باشید که داروی تیلنول نیز مانند هر داروی شیمیایی دیگری، عوارض جانبی را در بدن فرد مصرف کننده در پی خواهد داشت. عوارض جانبی این دارو بیشتر، در صورت مصرف بیش از حد آن اتفاق می افتد؛ بعلاوه، ممکن است بدن کودک به دریافت این دارو واکنش حساسیتی نشان دهد. برخی از شایع ترین عوارض جانبی داروی در بدن نوزادان به توضیح زیر می باشند:

خستگی و تحریک پذیری نوزاد

درد شکم

از دست دادن اشتها

حالت تهوع

سرگیجه و خواب آلودگی عمومی نوزاد

عوارض جانبی شدید

اسهال

استفراغ

بروز جوش های پوستی و بثورات قرمز

تورم صورت و گردن نوزاد

ایجاد مشکل تنفسی در کودک

درد شدید شکم

توسعه زردی

تشنج

کما

ضروری است بدانید که اگر کودک شما میزان قابل توجهی از داروی تیلنول را دریافت کند یا اگر بدن کودک در معرض برخی بیماری های خاص نهاده شده باشد، عوارض جانبی شدیدی را در بدن خود مشاهده می نماید. با این حال، در برخی از موارد، شما باید از مصرف داروی تیلنول، بدون مشاوره با پزشک متخصص اطفال اجتناب کنید.

چه زمانی باید در خصوص استفاده از داروی تیلنول، با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد؟

شما باید در برخی موارد خاص، از دادن داروی تیلنول به نوزادان، بدون تجویز پزشک متخصص اطفال اجتناب کنید. مهم ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:

اگر کودک شما در حال حاضر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن استفاده می نماید، باید از دادن داروی تیلنول به او، بدون تجویز پزشک متخصص اطفال اجتناب کنید، زیرا استامینوفن اثرات مشابه ایبوپروفن دارد و ترکیب آن ها ممکن است منجر به بروز عوارض شدید در بدن کودک گردد.

اگر کودک شما سابقه واکنش آلرژیک به داروهای مختلف را دارد.

اگر کودک شما دارای بیماری کبدی است یا از برخی مسائل کبدی رنج می برد.

اگر شما یک مادر شیرده هستید و در حال حاضر از داروی استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می کنید، این داروها با فرایند تغذیه نوزاد با شیر مادر تداخل پیدا می نماید؛ بنابراین، در چنین شرایطی، قبل از دادن داروی تیلنول به نوزاد خود حتماً باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

سؤالات متداول در خصوص داروی تیلنول برای نوزادان

1-آیا می توان از داروی تیلنول برای تسکین درد دندان نوزادان استفاده کرد؟بله به خاطر بسپارید که شما می توانید دوز توصیه شده از داروی تیلنول را برای کاهش درد دندان کودک بهره ببرید. با این حال، این دارو را اغلب موارد مصرف نکنید؛ مگر در موارد درد شدید که پزشک متخصص اطفال توصیه نموده باشد.

2-تفاوت بین داروی تیلنول و Motrin چیست؟
داروی Motrin ویژه نوزادان حاوی ایبوپروفن است؛ در حالی که داروی تیلنول، حاوی استامینوفن می باشد.
3-آیا پس از واکسیناسیون نوزاد می توان از داروی تیلنول استفاده کرد؟
بله ضروری است بدانید که شما می توانید از داروی تیلنول برای تسکین درد و تب خفیف ناشی از واکسیناسیون فرزند خود بهره ببرید.

در نهایت، در نظر داشته باشید که داروی تیلنول دارای کاربردهای فراوانی است و برای درمان بیماری های مختلف نوزادان و بچه ها نوپا مورد استفاده قرار می گیرد.

با دنبال کردن دستورالعمل های مناسب پزشک متخصص اطفال و استفاده از داروی تیلنول در حد محدود، شما می توانید از مزایای آن برای بهبود شرایط بدن فرزند خود بهره برده؛ میزان عوارض جانبی آن را به حداقل برسانید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1047

به "آشنایی با موارد مصرف تیلنول برای نوزادان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با موارد مصرف تیلنول برای نوزادان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موارد مصرف تیلنول برای نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید