آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس اووری با توانایی آفرود

به گزارش زرین گراف، شرکت کیان موتور وارنا که سابقه عرضه محدود خودروهای بورگوارد را در کارنامه خود دارد شرایط آزمایش فنی دایون Y5 را برای خبرنگاران محیا کرد. اما ویژگی های این چینی تازه چیست؟

آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس اووری با توانایی آفرود

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: دایون یکی از خودروسازان بزرگ چین است که خودروهایی را در سگمنت N1 (کاربری تجاری) تولید می کند.

دایون Y5 یک کراس اوور شاسی مستقل و دو دیفرانسیل است که توانایی آفرود هم دارد.

در آزمایش فنی دایون Y5 توانایی های این خودرو در جهتهای آنرود و آفرود بررسی شد.

این خودرو از یک پیشرانه دو لیتری توربو شارژر نسل چهارم شرکت میتسوبیشی با کد فنی 4K21 بهره گرفته است که 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

این قدرت از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن به چرخ های عقب منتقل می شود.

این گیربکس مجهز به تیپ ترونیک و حالت برفی است.

وزن خالص این خودرو 1900 کیلوگرم است.

کابین و تجهیزات

داخل کابین از مواد پلاستیکی خشک و ارزان قیمت ساخته شده است که کیفیت آن مشابه پژو 206 است.

یک مانیتور هفت اینچی لمسی در وسط جلو داشبورد تعبیه شده است که کیفیت و گرافیک معمولی دارد.

جایگاه های برقی شش جهته با روکش چرم مصنوعی هم عمق کم اما دربرگیری خوبی دارند.

سلکتور تعویض دنده خوش دست و به شدت شبیه خودروی کوییک اتوماتیک است.

سیستم تهویه مطبوع دیجیتال هم طراحی ساده اما کاربردی دارد.

این خودرو به سیستم ورود بدون کلید (Keyless) هم مجهز است.

اهرم چرخان کوچک کنار دسته دنده هم وظیفه تعویض نوع انتقال قدرت را بر عهده دارد و در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قابل تنظیم است.

ارگونومی کابین هم نسبتا خوب است و دید خوب به اطراف خودرو با تعبیه آینه های برقی بزرگ جانبی تکمیل شده است.

روی فرمان نسبتا خوش دست آن که شبیه محصولات ام جی است دکمه های تنظیم کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا به چشم می خورد.

صفحه کیلومتر هم شبیه محصولات جک طراحی شده است و وضوح و گرافیک خوبی دارد.

این خودرو مجهز به سانروف است اما کیفیت پنل دکمه های کنترل آن بسیار پایین است.

دو کیسه هوا هم مسئول تامین امنیت سرنشینان در تصادفات هستند که با توجه به قابلیت های آفرودی خودرو وجود حداقل دو ایربگ جانبی از ملزومات بود.

تست آنرود (داخل پیست)

در آزمایش فنی دایون Y5 زمان تست خودرو برای هر خبرنگار بسیار کوتاه و فقط پنج دقیقه بود.

هنگام نشستن داخل کابین ارتفاع زیاد و ابعاد بزرگ حس خوبی را القا می کند.

با فشردن کلید استارت، موتور خودرو به نرمی استارت می خورد و موتور خودرو لرزش و صدای کمی دارد.

سلکتور در حالت D قرار می گیرد و خودرو به کندی از زمین کنده می شود.

با فشار بر روی پدال گاز، خودرو به سختی دور می گیرد و قدرت 202 اسبی و گشتاور 280 نیوتون متری حس نمی شود.

توربوی خودرو در دور موتور بالای دو هزار وارد مدار می شود و تاخیر دارد.

در دور موتور های بالاتر شتاب خودرو بهتر می شود اما هر چه تلاش کردیم نتوانستیم سرعت بالای 150 کیلومتر را با آن تجربه کنیم و خودرو تنبل حس می شد.

گیربکس شش سرعته ساخت آیسین عملکرد نرمی دارد اما پاسخ خوبی به معکوس کشیدن ها نمی دهد و تاخیر دارد.

صدای موتور در دور های بالا زیادی به داخل کابین نفوذ می کند و عایق بندی کابین هم چندان مطلوب نیست و صدای باد به وضوح داخل کابین شنیده می شود.

نکته مثبت خودرو پایداری و چسبندگی خوب آن به سطح جهت بود که البته کمی حرکات گهواره ای داشت که در خودروهای شاسی بلند معمول است.

پدال ترمز سفت و اسفنجی بود که نیاز به فشردن بیش از حد برای توقف خودرو داشت و در هنگام ترمز گیری هم لرزش خودرو محسوس بود اما توانایی ترمزگیری خوب بود.

تست آفرود

در آزمایش فنی دایون Y5 برای تست آفرود به دلیل ایمنی یک راننده حرفه ای پشت فرمان قرار داشت.

تست در پیست آفرود سرزمین ایرانیان(آیلند) که برای به چالش کشیدن خودرو مناسب بود انجام شد.

به دلیل ارتفاع 22 سانتی متری و زوایای مناسب ورود و خروج خودرو به راحتی از جهتهای صعب العبور می گذشت و خودرو تکان های کمی داشت و زیر آن هم به جایی گیر نکرد.

تعلیق خودرو هم عملکرد خوبی داشت و تقریبا می توانست آسایش سرنشینان را فراهم کند.

اما یکی از معایب خودرو نبود توانایی حفظ دنده در حالت دو دیفرانسیل سبک بود که احتمالا در رمل زدن آن را دچار مشکل می کند چرا که خودرو نمی تواند به نهایت گشتاور تولیدی خود در یک دنده خاص برسد مخصوصا در این خودرو که کات آف موتور در دور پنج هزار اتفاق می افتد.

البته این خودرو به سیستم پایداری(ESP) مجهز نبود که به گفته شرکت در نسخه هایی که قرار است به بازار عرضه شود قرار داده خواهد شد.

زمان عرضه و قیمت

به گفته امیر صفاری مدیر بازاریابی و فروش شرکت کیان موتور وارنا (ایلیا موتورز) این خودرو قرار است با قیمت 880 میلیون تومان و در اواخر آذر ماه سال جاری با موعد تحویل فوری به فروش برسد.

تیراژ در نظر گرفته شده برای این خودرو هم شش هزار دستگاه تا سرانجام سال 1401 است.

این خودرو سه سال یا 100 هزار کیلومتر هم گارانتی خواهد داشت.

لازم به ذکر است نسخه پیکاپ این خودرو با نام کلوت (ِDayun V5) هم به تازگی از طریق شرکت مکث موتور معرفی شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1097

به "آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس اووری با توانایی آفرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس اووری با توانایی آفرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید