8 فیلم برتر تیموتی شالامی از بدترین تا برترین

به گزارش زرین گراف، تیموتی شالامی را این روزها دیگر همه جا می بینیم. جوانی که کارش را با حضور در نقش های کوتاه شروع کرد، حالا گویا از نظر کارگردان ها و استودیوهای فیلمسازی برای طیف گوناگونی از نقش ها مناسب است، از کمدی رمانتیک های وودی آلن تا هنری پنجم ویلیام شکسپیر تا قهرمان یکی از فیلم های مهم ژانر علمی و تخیلی و در آخر، نقش جوانی انقلابی که به زودی قرار است در اثر کارگردان مهم دیگری، وس اندرسون، از او ببینیم. با وجود تمام تمرکزی که این روزها بر این بازیگر جوان وجود دارد، خوب است بدانیم که او دهه 2010 را هم با حضور در فیلم های خوب و مهمی پشت سر گذاشته است. و شگفت اینکه تنها بیست و پنج سال دارد.

8 فیلم برتر تیموتی شالامی از بدترین تا برترین

با این حال، هم تا همین جای راستا نامزدی جایزه اسکار را از آن خود نموده و هم در بسیاری از فیلم های نامزد و برنده جوایز اسکار و فستیوال های معتبر دیگر نقش آفرینی نموده است. شالامی در همین مدت کوتاه به دستاوردهایی رسیده است که برخی بازیگران تمام عمر حرفه ای خود به آن نمی رسند. البته تمام فیلم هایی که در آنها حضور داشته است، فوق العاده نیست، اما می توان گفت که کارنامه هنری اش تا حد زیادی تحسین برانگیز است و ارزش آن را دارد که مورد آنالیز قرار بگیرد. نگاهی به برترین نقش آفرینی های این پسر شگفت انگیز می اندازیم.

8. متخاصمان (Hostiles)

  • محصول 2017، امریکا
  • کارگردان: اسکات کوپر
  • دیگر بازیگران: کریستین بیل، روزاموند پایک، وس استودی، بن فاستر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 71 %

این درام تاریخی ضد وسترن، بر اساس داستانی از دانلد ئی. استیوارت، برنده اسکار برترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم گمشده (Missing)، شاید خشن ترین فیلمی باشد که شالامی در آن حضور داشته است. فیلمبرداری و نقش آفرینی های فیلم بی نظیر است، اما فضای تیره و تاری دارد و تماشایش کمی سخت است. متخاصمان خشونت غرب کهنه را به نمایش می کشد، به خصوص در گذر از قلمرو متخاصم. فیلم ریتم کندی دارد، اما به خاطر قصه کنجکاوی برانگیز و احساسی افسر ارتشی که سال 1892 مأموریت اسکورت کردن یک شاینی (از قبایل سرخپوستی) را برای بازگشتن به سرزمینش بر عهده می گیرد، مخاطب را با خود همراه می نماید.

از آنجا که هدف نشان دادن ظلمی است که در طول تاریخ به جمعیت سرخپوستان امریکا شده است، اسکات کوپر، کارگردان فیلم هیچ عبایی از به تصویر کشیدن صحنه های فوق خشن ندارد. شالامی به میزان شخصیت های کریستین بیل و روزاموند پایک در فیلم حضور ندارد، و چون فیلم تنها در امریکا اکران شده است، بسیاری از مخاطبان این بازیگر شاید فیلم را ندیده یا درباره اش نشنیده باشند، اما او در همان حضور کوتاهش در نقش جوان ترین سرباز اسکورت توانسته است بازی قابل قبولی از خود ارائه کند. متخاصمان با دیگر فیلم هایی که شالامی در آنها حضور داشته است، فرق دارد، شاید کسی نتواند باور کند که او توانایی بازی در فیلم های اکشن خشن را داشته باشد، اما شالامی ثابت نموده است که حتی از پس بازی در فضاهای دلخراش هم برمی آید.

7. لیدی برد (Lady Bird)

  • محصول 2017، امریکا
  • کارگردان: گرتا گرویگ
  • دیگر بازیگران: سرشه رونان، لاری میت کالف، تریسی لتس، بنی فلداستین
  • امتیاز راتن تومیتوز: 99 %

حضور شالامی در فیلم احساسی و زیبای گرتا گرویگ مثل یک جایزه است؛ هرچند برخلاف انتظار ما، در قالب دوست داشتنی همیشگی خود ظاهر نمی گردد. اما همانند شخصیتی که سرشه رونان بازی می نماید، سخت بتوان هیچ شخصیتی را در این فیلم دوست داشت؛ همه در اولین نگاه ما را جذب و در ادامه قصه، دافعه ایجاد می نمایند. و این دقیقاً همان چیزی است که گرتا گرویگ، در اولین تجربه کارگردانی مستقلش، می خواسته و پیروز شده است که در کمدی درام نوجوانانه اش به تصویر بکشد؛ همان درام، عدم قطعیت، خام دستی، سرگردانی و نوسان های روحی در حساس ترین برهه زندگی همه ما.

شالامی در این فیلم نقش یکی از شخصیت هایی را بازی می نماید که بر سر راه لیدی برد (رونان)، دبیرستانی سال آخری که در تشخیص و شناخت هدف و راستاش در زندگی با خانواده و دوستانش به مشکل برمی خورد، قرار می گیرد. بازی رونان فوق العاده است و شالامی نقش نوجوانی را که در ابتدا یک نوگرای خوش تیپ و باحال به نظر می رسد و در ادامه، یک عوضی غیرقابل اعتماد از آب درمی آید، یکنواخت بازی می نماید. اما نکته این نقش دقیقاً همین است. تنفر از شالامی در هر نقشی بسیار سخت است، اما او این نوجوان سطحی از خود راضی را به قدری خوب بازی می نماید که پیروز می گردد مخاطب را از خودش متنفر کند. در عین حال، کاری می نماید که از پسرهای نوجوان باحال متداول فیلم های نوجوانانه فاصله بگیرد.

فیلم که تحسین ها و تشویق های زیادی را هم دریافت نموده است، در کل در به تصویر کشیدن کشکمش های رونان با خودش و خانواده اش، به خصوص مادرش (لاری میت کالف)، خوب عمل نموده است. شیمی بین این دو شخصیت عالی از آب در آمده و رابطه شان اصیل است. می توان ادعا کرد که همه چیز این فیلم جفت و جور در آمده و به همین دلیل، آن را به یکی از برترین فیلم های دهه 2010 و برترین فیلم های نوجوانانه تمام دوران تبدیل نموده است.

6. پسر زیبا (Beautiful Boy)

  • محصول 2018، امریکا
  • کارگردان: فیلیکس ون گرینینگن
  • دیگر بازیگران: استیو کارل، مورا تیرنی، ایمی رایان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 67 %

شالامی در این درام زندگینامه ای، بر اساس کتاب خاطرات پدر و پسری به نام دیوید و نیک شف، نقش نیک، نوجوانی را بازی می نماید که با اعتیاد به مواد دست و پنجه نرم می نماید؛ اعتیادی که نه تنها به سلامت جسم و روح او آسیب می زند، بلکه خانواده ، به خصوص پدرش (استیو کارل)، را هم تحت تأثیر قرار می دهد. در این داستان، پسر با وجود بارها مراجعه به مرکز ترک اعتیاد و رسیدن به هوشیاری، می لغزد و انگار که اصلاً نمی تواند بر این بیماری فائق بیاید.

شالامی و کارل هر دو در این فیلم بازی دردآوری را به نمایش می گذارند. شالامی در این چرخه میل به مصرف و هوشیاری به خوبی از پس لحظات نومیدی و ناتوانی برمی آید و کارل در نقش پدری که پسرش را سالم می خواهد و به طور مداوم با این احساس روبرو است که قرار است پسرش را تا ابد به اعتیاد از دست بدهد. هر دو در این نقش درخشان عمل می نمایند و فیلم در نمایش تأثیر کلی اعتیاد به مواد و اینکه نه فقط بر مصرف نماینده که تمام کسانی که او را دوست دارند و برایش اهمیت قائل اند، پیروز است. شخصیت شالامی آدم خوبی است و بازی اش باعث می گردد که مخاطب حتی زمانی که نمی تواند با وسوسه اش مبارزه کند، دوستش داشته باشد و با او همذا ت پنداری کند.

5. شاه (The King)

  • محصول 2019، استرالیا، امریکا
  • کارگردان: دیوید میشد
  • دیگر بازیگران: جوئل ادگرتون، رابرت پتینسون، شان هریس، لیلی رز دپ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 71 %

در این فیلم جنگی حماسه ای که بر اساس چندین نمایشنامه شکسپیر متمرکز بر شخصیت هنری پنجم ساخته شده است، شالامی نقش هنری، شاه جوان انگلستان را بازی می نماید که بعد از مرگ پدرش به تاج و تخت می رسد و حالا باید جنگ با فرانسه را راهنمایی کند. شالامی در ایفای نقش شاهزاده ای ثروتمند و از قرار نابالغ که به یکباره مسئولیتی سنگین بر دوش اش گذاشته شده است، عملکرد تأثیرگذاری دارد. مسئولیت های تازه این شاه جوان او را مجبور می نماید روابطش را با دوستان قدیمی مثل فالستاف (جوئل ادگرتون) که تا دیروز رفیق سرخوشی هایش بوده است، جدی تر بگیرد.

کارگردان فیلم به جنبه های تاریک تر این قصه شکسپیر پرداخته است و به همین دلیل، فیلم فضای تاریک و اغلب غمگینی دارد. درگیری و خونریزی به گونه ای به تصویر کشیده شده است که به طرز دردآوری واقعی به نظر می رسد. فیلم ریتم کندی دارد، اما کارگردانی صحنه های نبرد و احساسی اش که مخاطب را در طول فیلم با خود همراه می نماید، خوب از آب در آمده است. لحظاتی در فیلم وجود دارد که ارجاعاتی به نمایشنامه های شکسپیر است و برای علاقه مندانش آشنا خواهد بود، اما فیلم به طور کلی، بیشتر به جای آنکه اقنباسی از نمایشنامه باشد، به روایت جنبه های تاریخی داستان پرداخته است.

4. زنان کوچک (Little Women)

  • محصول 2019، امریکا
  • کارگردان: گرتا گرویگ
  • دیگر بازیگران: سرشی رونان، اما واتسون، فلورنس پیو، الیزا اسکانلن، مریل استریپ، لارا درن، لویی گارل
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 %

باز هم یک فیلم تحسین شده دیگر از گرتا گرویگ و این بار شالامی در نقش جوانی ثروتمند نزدیک به خانواده ای صاحب چهار دختر و پدر به جنگ رفته شان در امریکای بعد از جنگ داخلی، نقشی که پیش از این کریستین بیل در جوانی بازی نموده بود. این هفتمین اقتباس از رمان تحسین شده لوئیزا می الکات است که داستان زندگی خواهران مارچ در جامعه ای که زن را تنها در قالب خانه دار و وابسته به شوهر می خواهد، روایت می نماید. اما این خواهران، به خصوص، جو (سرشی رونان) حاضر نیستند این قراردادهای سنتی را بپذیرند و با به چالش کشیدن آن، دنیا خودشان را می سازند.

لوری، نقشی که شالامی بازی می نماید، پسر همسایه از خانواده متمول و نوگراست که با دو نفر از این خواهران رابطه عاطفی برقرار می نماید. شالامی هم از پس نقش کاریزماتیک لوری به خوبی برمی آید و هم شیمی فوق العاده ای با رونان و فلورنس پیو، که نقش کوچک ترین خواهر خانواده، ایمی، را بازی می نماید، به وجود می آورد. زنان کوچک گرویگ بیشتر بر روابط میان خواهرها و اینکه اهداف متفاوت شان چطور در تضاد و تنش با هم قرار می گیرد، می پردازد. نگاه گرویگ به خانواده مارچ و چالش های آنها به عنوان زن در آن دوره عمیق است. فیلم هم نامزد جوایز معتبری شده و هم به خاطر فیلمنامه، کارگردانی و نقش آفرینی مجموعه ی بازیگرانش تحسین شده است. فیلمی سراسر عشق، تراژدی، لحظات دلخراش و البته امید که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند.

3. اینترستلار (Interstellar)

  • محصول 2014، بریتانیا، امریکا
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • دیگر بازیگران: متیو مکانهی، آن هاتاوی، جسیکا چستین، مکنزی فوی، مایکل کیل، کیسی افلک، مت دیمون، الن برستین، توفر گریس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 72 %

طبیعی است اگر اصلاً به خاطر نداشته باشید که شالامی هم در اینترستلار نولان حضور داشته است؛ چرا که نقش بسیار کوتاهی دارد و بسیار جوان است. شالامی در این فیلم حماسی علمی تخیلی نولان، نقش کودکیِ تام، پسرِ شخصیت متیو مکانهی (که بزرگی اش را کیسی افلک بازی می نماید) بر عهده دارد. فیلم در پادآرمانشهری خیالی در آینده می گذرد که بشریت برای بقا در آن دست و پا می زند و گروهی از فضانوردان در عملیاتی تقریباً غیرممکن در تلاشند با گذر از کرم چاله ای در نزدیکی زحل، خانه تازه ای برای انسان پیدا نمایند.

فیلم با همان پیچیدگی های همیشگی نولان در ترکیب با المان علمی تخیلی، به لحاظ بصری شگفت انگیز است و نظریه های علمی ای درباره فضا را به تصویر کشیده است که تا پیش از این کسی به آنها نپرداخته بود. موسیقی متن هانس زیمر به جادوی فیلم می افزاید و اگرچه فیلم در لحظاتی در پیچیدگی هایش، به خصوص در رابطه میان مکانهی و دخترش (جسیکا چستین) گم می گردد، همچنان اثر گیرا، مهم و قابل تأملی به شمار میرود. شخصیت شالامی در حاشیه است، اما همین که در یکی از بلندپروازانه ترین فیلم های نولان حضور داشته است، خوب است.

2. مرا با نامت صدا بزن (Call Me By Your Name)

  • محصول 2017، ایتالیا، امریکا، فرانسه، برزیل
  • کارگردان: لوکا گوادانینو
  • دیگر بازیگران: آرمی همر، مایکل استولبارگ، آمیرا کاسار، اشتر گارل
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 %

فیلمی که نام شالامی را بر سر زبان ها انداخت و یک نامزدی برترین بازیگر نقش اول مرد اسکار (سومین بازیگر جوان در این رشته) را هم نصیبش کرد. از این فیلم به بعد است که ما دیگر نام شالامی را بیشتر می شنویم و او را در نقش های اول و مهم می بینیم. شالامی در این درام رمانتیک نوجوانانه که بر اساس رمانی به همین نام نوشته آندره اسیمن، نویسنده امریکایی ایتالیایی تبار، ساخته شده است، نقش نوجوانی هفده ساله را بازی می نماید که دهه هشتاد میلادی در شمال ایتالیا وارد رابطه ای عاشقانه با کسی بزرگ تر از خودش می گردد.

این فیلم که آخرین قسمت سه گانه عطش گوادانینو، بعد از من عشق هستم (I Am Love) و شیرجه (A Bigger Splash)، به شمار میرود، درباره کشف هویت است و نگاهی عمیق به عشق دارد و اندوه از پس آن. گوادانینو این قصه زیبا را به زیبایی به تصویر کشیده است و شالامی برترین بازی اش را در این فیلم به نمایش گذاشته است. فیلمنامه اقتباسی مرا به نامت صدا بزن برنده بفتا و اسکار شده است.

1. تلماسه (Dune)

  • محصول 2021، امریکا
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • دیگر بازیگران: اسکار آیزاک، ربه کا فرگوسن، جاش برولین، استلان اسکاشگورد، زندیا، خاویر باردم، جیسون موموآ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83 %

جدیدترین فیلم شالامی که تازه از تنور درآمده است، به لحاظ بصری شاهکاری در ژانر علمی تخیلی به شمار میرود. این فیلم که بر اساس رمان کلاسیک فرانک هربرت ساخته شده است، (بعد از نسخه ناکام دیوید لینچ در 1984 و مینی سریال سال 2000 جان هریسون) سومین اقتباس از این رمان به شمار میرود. سال 10191 پس از میلاد است و سیاره آراکیس که به خاطر طبیعت بیابانی خود به تل ماسه مشهور شده است، به دلیل داشتن ماده ای ارزشمند به نام اسپایس در خاک خود که سفر ستاره ای تنها از طریق آن ممکن است، سالیال سال است مورد حمله و تجاوز خاندان هارکنون قرار می گیرد. شالامی در این فیلم نقش پاول آتریدیس، تنها پسر خاندن آتریدیس را بازی می نماید که برگزیده ای در این سیاره است و می تواند امنیت و آزادی را به دنیا بازگرداند. اما با یک سری خیانت و چالش سیاسی روبه رو است که باید آنها را از میان بردارد.

تلماسه شبیه فیلم های متداول ژانر علمی تخیلی نیست؛ فضایش بیشتر شبیه بازی تاج و تخت (Game of Thrones) است که در آن تمرکز بیشتر روی جنبه های سیاسی کهکهشان است، نه جنگ های همیشگی در فضا. شالامی در نقش پاول خوب است و نسخه قابل قبولی از شخصیتی که در کتاب توصیف می گردد، ارائه نموده است. البته در محاصره بازیگران بی نظیری همانند اسکار آیزاک و جاش برولین است و برترین بازی اش محسوب نمی گردد، اما می توان گفت برترین فیلمی است که تا به حال در آن حضور داشته است.

به خود فیلم با نماهایی بی نظیر از منظره ها بیابانی و جلوه های بصری بی نقصش ایراد خاصی نمی توان گرفت. بااینکه هم تعداد شخصیت ها زیاد است و هم اصطلاحات پیچیده علمی تخیلی، کارگردان فیلم توانسته است مفاهیم و داستان را تقریباً برای مخاطبان آسان کند. ریتم فیلم کند است، اما به مخاطب اجازه می دهد از هر آنچه دارد می بیند، حظ ببرد. بخش زیادی از پیچیدگی هایی که ممکن است مخاطب را گیج کند، به این خاطر است که نسخه فعلی قسمت اول فیلم به شمار میرود و قسمت دوم آن قرار است اکتبر 2023 منتشر گردد.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1103

به "8 فیلم برتر تیموتی شالامی از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

1 کاربر به "8 فیلم برتر تیموتی شالامی از بدترین تا برترین" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فیلم برتر تیموتی شالامی از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید