یخ اولین کارخانه یخ سازی تهران چطور گرفت؟

به گزارش زرین گراف، تا قبل از اواسط دهه 30 چهارراه جمهوری فعلی فقط تا خیابان، ولی عصر (عج) کنونی امتداد پیدا می کرد و در حقیقت به شکل سه راه بود و به سه راه شاه معروف بود.

یخ اولین کارخانه یخ سازی تهران چطور گرفت؟

به گزارش همشهری آنلاین، چهارراه جمهوری در ابتدا سه راه بود به این علت که تا قبل از سال40 به سمت غرب میدان جمهوری فعلی خیابانی کشیده نشده بود. این محدوده به سه راه شاه معروف بود، اما بعد ها به شکل چهارراه عایدی و چهارراه جمهوری نامیده شد.

نصرالله حدادی، تاریخ پژوه، با بیان این موضوع، می گوید: اولین کارخانه یخ سازی تهران که یخ های بلوری فراوری می کرد اینجا بود. توزیع یخ هم به این صورت بود که کامیون های کامانکاری که در تهران آن موقع وجود داشت در فصول گرم سال، صبح خیلی زود، می رفتند از این کارخانه یخ می گرفتند و یخ ها را جلو دکه هایی که سر همه چهارراه ها پیش بینی شده بود، می چیدند. قیمت این یخ ها اوایل خیلی مقرون به صرفه بود تا مردم ترغیب شوند به جای استفاده از یخ های یخچال های دیگر، از آب شرب سالم استفاده نمایند. آن موقع، چون لوله کشی آب تهران هنوز به اتمام نرسیده بود، سر هر چهارراه یک فشاری گذاشته بودند که مردم بتوانند از آب سالم استفاده نمایند. این موضوع تقریباً بین سال های 1333 تا 1340 کاملاً جا افتاد. به این شکل بود که استفاده از آب تصفیه شده و یخ بین مردم متداول شد.

منبع: فرارو
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1446

به "یخ اولین کارخانه یخ سازی تهران چطور گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخ اولین کارخانه یخ سازی تهران چطور گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید