گلشن توحیدی گلچینی از مثنوی معنوی

به گزارش زرین گراف، گلشن توحیدی که شرحی منظوم بر مثنوی معنوی مولوی است، به تلاش توفیق سبحانی تصحیح و از سوی نشر گویا روانه کتابفروشی ها شد.

گلشن توحیدی گلچینی از مثنوی معنوی

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم ، کتاب گلشن توحیدی، اثر ابراهیم شاهدی مغلوی، توضیح منظومی است بر بعضی از ابیات مثنوی معنوی. شاهدی مغلوی که از شاعران قرن نهم هجری است، در این اثر بعضی از ابیات مثنوی، اثر سترگ مولانا، را که با دیگر ابیات پیوند معنایی ندارد، انتخاب نموده و سپس به توضیح آن پرداخته است.

شاهدی در این اثر حدود 600 بیت از مثنوی را انتخاب کرد و سپس، پنج بیت توضیح بر آن اضافه کرد و در نهایت کتاب گلشن توحیدی را در سال 937 قمری به سرانجام برد.

گلشن توحیدی اخیراً به تلاش توفیق سبحانی که نامش با مثنوی پژوهی گره خورده، توسط نشر گویا منتشر شده است. سبحانی در ابتدای این اثر به سابقه آشنایی شاهدی با مثنوی اشاره می نماید و می نویسد:

... مادر شاهدی زنی بود که به مولانا علاقه داشت. پدر شاهدی در حال مرگ، دست پسرش را به دست دوست ابریشم فروش خود می گذارد و پسر خود را به او می سپارد. پسر چون شیفتۀ تحصیل بود، تن به ابریشم فروشی نمی دهد. مدتی در مدرسۀ فاتح استانبول طلبگی می نماید. به سبب غروری که در مدرسان خود می بیند، به درویشی روی می آورد. از سالوس و ریای مشایخ هم رضایتی نداشته است.

در مغله به توصیۀ مادرش به شیخ بدرالدین که صاحب مرید و خانقاه بود، پیوست و او می خواست به بدرالدین مثنوی تعلیم دهد؛ اما شاهدی زبان فارسی را بیش از استادش می دانست؛ از این رو نزد بدرالدین تفسیر خواند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 569

به "گلشن توحیدی گلچینی از مثنوی معنوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلشن توحیدی گلچینی از مثنوی معنوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید