گفتگوی مهر با شطرنج باز ایرانی که در بازی مرگ قهرمان جهان شد

به گزارش زرین گراف، به گزارش خبرنگاران، مسابقات شطرنج رده های سنی جهان که به صورت آنلاین و به میزبانی گرجستان در جریان بود در حالی هفته گذشته به سرانجام رسید که تیم نوجوانان ایران بعد از آمریکا و هند و بالاتر از روسیه عنوان سوم این رقابت ها را از آن خود کرد.

گفتگوی مهر با شطرنج باز ایرانی که در بازی مرگ قهرمان جهان شد

تاثیرگذارترین عامل در این عنوان سومی شطرنج ایران، سینا موحد بود که با قهرمانی خود تنها مدال طلا را برای تیم هفت نفره کشورمان به دست آورد. موحد در حالی طلای رده سنی زیر 10 سال این دوره رقابت ها را از آن خود کرد که دقیقاً یک هفته پیش از آن و از حضور در مسابقات آسیایی رده های سنی هم صاحب مدال طلا شده بود و بدین ترتیب در طول کمتر از دو هفته اولین قهرمانی های خود در آسیا و جهان را به ثبت رساند.

موحد که تنها با یک باخت و در بازی مرگ یا همان رستاخیز یا آرماگدون قهرمانی مسابقات رده های سنی جهان را در رده سنی زیر 10 سال از آن خود کرد از هفت سالگی و بعد از یک بازی سرگرمی به شطرنج گرایش پیدا کرد و آنگونه علاقمند به این رشته شد که امروز به قهرمانی بزرگسالان جهان می اندیشد و رسیدن به جایگاهی که فعلاً در اختیار نابغه نروژی است.

این شطرنج باز نوجوان در گفتگو با خبرنگاران گفت که برای رسیدن به اولین قهرمانی صبح ها را به درس و مدرسه اختصاص می داد و شب ها تمرین داشت اما تمریناتش را سخت تر دنبال می کند تا بتواند این راستا را به رویای فعلی اش ختم کند.

اکبر موحد پدر سینا هم که در این گفتگو او را همراهی می کرد تاکید دارد که تا به امروز بابت دوره های آموزشی و تمرینات پسرش هزینه ای از فدراسیون دریافت نکرده اما تا آنجا که بتواند وی را برای پیشرفت بیشتر همراهی می کند.

* خبرنگاران - گروه ورزش: قهرمان زیر 10 سال جهان شطرنج را از چه سالی و چگونه آغاز کرد؟

- سینا موحد: کلاس اول بودم که یک شب با عمویم دو دور شطرنج بازی کردم. تا قبل از آن از شطرنج اطلاعات زیادی نداشتم اما بعد از آن به این رشته علاقمند شدم طوری که خواستم با جدیت بیشتری آن را دنبال کردم به همین دلیل از پدرم خواستم یک صفحه شطرنج برایم تهیه کند تا بتوانم تمرین داشته باشم.

* چه شد که تصمیم به پیگیری شطرنج و فعالیت حرفه ای در این رشته گرفتید؟

- به مرور انگیزه و علاقه ام به شطرنج زیاد شد. پدرم هم مشوقم بود برای اینکه فعالیت جدی در این رشته را ادامه بدهم. اینگونه شد که حضور در دوره های آموزشی را آغاز کردم و به تدریج هم در مسابقات خارج از استانی شرکت کردم چون می خواستم در سطح ملی و بین المللی هم رقابت داشته باشم.

* بعد از چند سال وارد تیم رده های سنی پایه شدید؟

- من 8 ساله بودم که به تیم ملی دعوت شدم.

* اولین رویداد بین المللی که با تیم رده های سنی پایه در آن شرکت کردید چه زمانی بود و کدام رویداد؟

- مسابقات جهانی بلاروس اولین تجربه من از مسابقات بین المللی بود. تقریباً دو سال و نیم پیش در این رقابت ها شرکت کردم.

* از این حضور چه نتیجه ای گرفتید؟

- هیچ نتیجه ای نگرفتم.

* اولین مدال خود را چه زمانی و در چه مسابقاتی به دست آوردید؟

- یک سال بعد از مسابقات بلاروس در مسابقات آسیایی رده های سنی به میزبانی سریلانکا شرکت کردم و به عنوان سوم دست یافتم. این اولین مدال بین المللی من بود. با این مدال سهمیه مسابقات جهانی چین را گرفتم اما از این حضور در این رقابت ها که تابستان سال گذشته برگزار شد هم هیچ نتیجه ای نگرفتم.

* با این اوصاف مسابقات آسیایی و جهانی اخیر چندمین حضور بین المللی شما به حساب می آید؟

- من تا قبل از این دو رویداد در دو مسابقه جهانی و یک مسابقه آسیایی شرکت داشتم.

* از مسابقات جهانی اخیر بگویید و اینکه در رقابت با چند شطرنج باز پیروز به کسب عنوان قهرمانی جهان شدید؟

- در رده سنی زیر 10 سال مسابقات رده های سنی جهانی 16 نفر حضور داشتند. یعنی 4 نفر برتر هر قاره در مسابقات شرکت کرده بودند. من هم یکی از بازیکنان آسیایی شرکت کننده بودم.

* سطح مسابقات چطور بود؟

- بهترین های هر قاره در مسابقات شرکت داشتند. با حضور کنندگانی از آمریکا، چین و روسیه مسابقات و مدال آوری در آن خیلی سخت بود.

* برای کسب مدال طلا چه حریفانی را از پیش رو برداشتید؟

- من چهار دیدار برابر کنندگان روسیه، چین، آمریکا و جمهوری چک برگزار کردم و با پیروزی برابر آنها قهرمان رده سنی زیر 10 سال شدم.

* تا قبل از دیدار نهایی عنوان قهرمان قهرمانان را گرفته بودید. چه شد که نتوانستید این عنوان را حفظ کنید؟

- من با پیروزی در سه دیدار رفت و برگشت برابر کنندگان روسیه، چین و آمریکا فینالیست شدم. تا قبل از فینال تنها شطرنج باز بدون باخت در رده سنی خود بودم و به همین دلیل عنوان قهرمان قهرمانان را گرفته بودم اما به خاطر باخت در دیدار فینال نتوانستم این عنوان را حفظ کنم.

* با این اوصاف فینال سختی داشتید؟

- حریفم در فینال بالاترین درجه بین المللی در جهان (در این رده سنی) را دارد با این حال در بازی رفت برنده شدم اما نتیجه بازی برگشت را به او واگذار کردم. اینگونه کار به بازی مرگ ناگهانی یا همان رستاخیز کشیده شد. در این بازی اما حریفم را شکست دادم و قهرمان شدم.

* چه شد که سینا موحد بعد از ناکامی در اولین و دومین مسابقات جهانی که در آن شرکت داشت توانست در سومین حضورش در این رقابت ها مدال بگیرد آن هم طلا؟

- وقتی در اولین مسابقات جهانی (بلاروس) شرکت کردم خیلی کم سن و بی تجربه بودم. دومین مسابقات جهانی (چین) که در آن شرکت کردم هم شرایط خاصی برای من داشت. تیم ایران با یک روز تاخیر به محل مسابقات رسید و در واقع شطرنج بازان ایران یک روز دیرتر از دیگر شرکت کنندگان و با یک باخت کارشان را آغاز کردند. همین شرایط در روحیه ام تاثیر گذاشت و اجازه نداد عملکرد خوبی داشته باشم.

* بعد از این ناکامی ها چطور تمرینات خود را دنبال کردید که به قهرمانی در این دوره منجر شد؟

- بعد از مسابقات چین به لحاظ روحی آسیب دیدم به خصوص که سن و سالم کم بود اما همچنان می خواستم شطرنج را دنبال کنم. پدرم هم در این راستا مشوق و همراهم بود. خیلی زیاد تمرین کردم تا توانستم آمادگی خود را بیشتر کنم.

* تمرین و فعالیت شطرنج تاثیری در تحصیل شما نداشته است؟

- کنار شطرنج، درسم را هم می خوانم. صبح ها مشق هایم را می نویسم و شب ها تمرین می کنم.

* بعد از اولین قهرمانی آسیا و جهان چه هدفی برای خود دارید؟

- می خواهم شطرنج را به اندازه ای دنبال کنم که به قهرمانی بزرگسالان برسم.

* برای رسیدن به این هدف از چه کسی الگو برداری می کنید؟

- مگنوس کارلسن را دوست دارم. می خواهم در شطرنج مثل او باشم و به پیروزیت های بزرگی به اندازه او برسم.

* به سختی های کار برای رسیدن قهرمانی بزرگسالان جهان و قرار دریافت در رده کارلسن فکر کردید؟

- باید خیلی تلاش کنم و برای اینکه به درس و تحصیلم هم برسم باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشم. مصمم هستم به اهدافم برسم.

*فدراسیون جهانی شطرنج تمرین 5 تا 10 ساعته آنلاین با یکی از استاد بزرگان را به عنوان پاداش برای کسانی که در مسابقات رده های سنی جهان صاحب مدال شدند، در نظر گرفته است. دوست دارید از این فرصت برای تمرین با کدام استاد بزرگ استفاده کنید؟

- خیلی از این موضوع اطلاع ندارم اما دوست دارم با کارلسن تمرین داشته باشم.

به گزارش خبرنگاران، بخشی از این گفتگو در مورد هزینه های صرف شده برای فعالیت های شطرنجی سینا موحد بود. اکبر موحد پدر سینا که وی را در این گفتگو همراهی می کرد به این بخش از سوالات پاسخ داد.

* برای رسیدن به قهرمانی جهان علاوه بر زمان های صرف شده جهت تمرین و آماده سازی، به لحاظ مالی چه هزینه ای شده است؟

- سینا با یک مربی تمرینات خود را دنبال می کند. هزینه هفتگی کار با این مربی تقریباً 500 هزار تومان می شود یعنی ماهیانه حدود دو میلیون تومان، معادل همین مبلغ را در هر ماه برای حضور در مسابقات استانی هزینه می کنیم. زمان هایی هم که شخصاً سینا را در مسابقات برون مرزی همراهی می کردم بین 20 تا 25 میلیون تومان هزینه ام می شد. البته از یک سال پیش به خاطر کرونا مسابقات به صورت آنلاین برگزار می شود و اعزام داخلی یا خارجی نداشتیم اما تا قبل از آن چنین رقم هایی را هزینه کردیم.

* در ازای این هزینه ها، فدراسیون شطرنج هیچ کمکی به شما نداشته است؟

- نه؛ تا به امروز ریالی از فدراسیون نگرفته ایم نه به عنوان کمک هزینه دوره های آموزشی و حضور در مسابقات و نه به عنوان پاداش.

* انتظار شما چیست؟

- انتظار حمایت مالی نداریم. تا آنجا که بتوانم سینا را به لحاظ مادی و معنوی حمایت می کنم اما وزارت ورزش یا فدراسیون شطرنج می توانند شرایطی را مهیا کنند که حداقل در مسابقات خارج استانی دغدغه هایی مانند خوابگاه را کمتر داشته باشیم. می توانند شرایطی را مهیا کنند که قهرمانان بتوانند از امکانات شهر میزبان مسابقات استفاده کننده و اینگونه به هزینه های سنگین ما کمک کنند.

* ممنون از فرصتی که در اختیار خبرنگاران گذاشتید.

- سینا موحد: ممنون هستم.

- اکبر موحد: از توجه شما ممنون هستیم. امیدوارم حمایت مسئولان را بیشتر ببینیم تا شرایط برای پیشرفت بازیکنانی مانند سینا موحد مهیاتر شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 596

به "گفتگوی مهر با شطرنج باز ایرانی که در بازی مرگ قهرمان جهان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوی مهر با شطرنج باز ایرانی که در بازی مرگ قهرمان جهان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید