گردشگری ساحلی و دریایی در چمبره محدودیت ها و خدمات غیراستاندارد

به گزارش زرین گراف، پنجمین میزگرد آنالیز فرصت ها و چالش های صنعت گردشگری با نگاهی به راهکارهای رونق بخشی به گردشگری ساحلی و دریایی 21 آذرماه 1397 در دفتر سایت خبرنگاران برگزار گردید.

گردشگری ساحلی و دریایی در چمبره محدودیت ها و خدمات غیراستاندارد

به گزارش خبرنگاران، مریم جاشی مدیر سایت کیان سفر در این میزگردگفت: سرگرمیات دریایی ما بسیار تفکیک شده و محصور شده است. ما وقتی درباره سرگرمیات دریایی صحبت می کنیم با فضایی روبرو هستیم که با آنچه در دنیا می بینیم بسیار فرق دارد.

بی میلی فعالان صنعت توریسم به توریستی دریایی به علت وجود محدودیت ها

وی اضافه کرد: متاسفانه این تفاوت باعث می گردد بعضی از سرگرمیاتی که در دنیا و منطقه رایج است را ما حتی برای آقایان هم نداشته باشیم. به علت وجود این محدودیت ها، صنف توریسم خیلی تمایلی به توریستی دریایی ندارد. افرادی از این سفر لذت می برند که این نوع سرگرمی را پذیرفته اند و دست به مقایسه نمی زنند.از سوی دیگر کسی که حتی یک بار سفر می نماید و هتل درجه سه یا چهار ترکیه را می بیند، هتل درجه پنج ایران برایش مجذوب نماینده نیست؛ ما نه تنها در فعالیت های توریستی بلکه در خدمات عمومی نیز ضعیف عمل می کنیم.در خدمات عمومی برای نمونه یک میز صبحانه را اگر آنالیز کنیم، مجذوب نمایندهیت بصری اصلا ندارد و طبق استانداردهای دنیای چیده نشده است؛ همینطور برای سفر به منطقه ها دریایی همانند کیش، وقتی یک خانواده به آنالیز مقاصد دریایی می پردازد با توجه به تنوع خدمات و تفاوت قیمتی که برای دو تور کیش و آنتالیا وجود دراد، ترجیح می دهد سفر به آنتالیا را انتخاب کند که از سرگرمیات گسترده تری استفاده کند. البته گاهی با توجه به دلایل شخصی، خانواده ای سفر داخلی را انتخاب می نماید. این سطح از تفاوت ها باعث می گردد توریسم دریایی ایران با توریسم دریایی دنیا متفاوت باشد.

اگر ما درباره توریسم دریایی صحبت می کنیم باید ببینیم در چه سطحی از استاندارهای دنیای قرار داریم و به اصطلاح سفر دریایی داخلی چقدر برای ما می ارزد.

پاساژگردی و خرید جای توریستی دریایی و ساحلی را گرفته است

خانم جاجی با بیان این که ما سطح انتظار و توقع مسافر ایرانی را به مقدار داشته هایمان پایین آورده ایم، گفت: مسافر به محض رسیدن به منطقه های مثل کیش به علت اینکه سرگرمیات دریایی تفکیک شده است، سرگرمیات خود را روی بخش های دیگری مثل رستوران رفتن و پاساژگردی متمرکز می نماید.بسیاری از افرادی که دور و برمان به سفر دریایی و به منطقه ها داخلی همانند کیش و قشم می روند برای خرید سفر می نمایند. سرگرمیات دریایی خارج از کشور نیز بیشتر برای وجود محدودیت های موجود در ایران صورت می گیرد.در بسیاری از موارد مثلا در تعطیلات عید وقتی کسی از ما می پرسید به کجا سفر نموده اید؟ انتظار دارید به جای اینکه بشنوید در ایران بوده اند، بشنوید سفر خارجی داشته اند. با وجود اینکه دریاهای ایران بسیار منحصر به فرد هستند اما فقط به علت وجود محدودیت ها در توریستی دریایی، سفرهای خارجی رونق می گیرند.

فراوری محتوای توریستی بدون توجه به واقعیت ها و ظرفیت ها

وی فراوری محتوای توریستی بدون توجه به واقعیت ها و ظرفیت های یک منطقه را آفت رونق پایدار توریستی کشور دانست و اضافه کرد: گاهی اوقات محتوایی که فراوری می گردد برای نمونه فیلمی که از یک منطقه ساخته می گردد، به مجذوب نمایندهیت فضای واقعی آن نیست و می تواند تاثیر منفی بگذارد. باید حمایت دولت پشت پرده فراوری محتوایی که برای جذب توریست صورت می گیرد وجود داشته باشد.آغاز به معرفی یک منطقه بدون در نظر گرفتن سطح بندی ظرفیت ها نمی تواند تاثیر مثبتی بگذارد و باید شناخت در هر منطقه ای که می خواهیم معرفی کنیم به صورت جزیی و کامل انجام گردد. این فعال صنعت توریستی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت بعضی تورها را موجب کاهش استقبال جوامع محلی نسبت به توریستان دانست و گفت:توریستی که در قالب تورهای مختلف سفر می نماید و این تورها با خودش آشپز و امکانات به شهرهای مختلف می برند مورد استقبال مردم محلی قرار نمی گیرد چون برای آنها عایدیزایی ننموده است. در فستیوال هایی که مثلا در کشور گرجستان انجام می گردد، توریستان اجازه بردن هیچ گونه نوشیدنی و خوراکی به این کشور در این ایام خاص ندارند. مردم باید از همان مغازه ها خرید نمایند و برای مردم کشور عایدی ایجاد نمایند.

برای انباشته نشدن زباله در سواحل احتیاج به قانون و جریمه داریم

خانم جاجی انباشت زباله در سواحل کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و توضیح داد: من موافق قانونگذاری درباره اعمال جریمه بر زباله ریختن در سواحل هستم که توریستان را با محدودیت هایی روبرو کند؛ چون سالیان سال است که در این زمینه فرهنگ سازی می گردد اما نتیجه ای حاصل نشده است. بعضی از محیط ها اجباری برای حاضران ایجاد می نماید که این اجبار خوب است و نتیجه مثبتی در پی دارد. فرهنگ سازی بسیار خوب است اما وقتی جواب نمی دهد بهتر است قانونگذاری صورت بگیرد. وی اضافه کرد: بعضی از گروه ها هستند که با جمع آوری زباله در این محیط ها سعی بر فرهنگ سازی دارند اما این شکل ایده آل قضیه است؛ در واقعیت این اتفاقات صورت نمی گیرد و من موافق حضور دولت و قانونگذاری برای حفظ بهتر محیط هایی همانند ساحل و دریاهای کشورمان هستم تا توریستی دریایی و ساحلی بیش از این با معضل زیست محیطی روبرو نگردد. این فعال صنعت توریستی تصرف بعضی پهنه های ساحلی کشور به وسیله دولت و دیگر ارگان ها را نیز یکی از موانع رونق توریستی در این منطقه ها دانست و گفت: دولت در بعضی از منطقه ها به شکل ساخت دهکده ساحلی یا اردوگاه مخصوص کارکنان خود ورود می نماید و گاهی بودجه ای به کارکنان سازمان های مختلف داده می گردد تا برای اقامت یا خرید ملک در بعضی منطقه ها اقدام نمایند. به جای این کار بهتر است دولت برای کارگزار و سرمایه گذار خصوصی این موقعیت را فراهم آورد و بعد از ساخت یک ملک، اعلام کند که چنین ملکی ساخته شده و من مقداری بودجه می دهم تا کارگزار خصوصی بیاید و با داشتن شرایط به سرمایه گذاری در این منطقه بپردازد. دولت باید در حد قانونگذاری و شرایط استانداردسازی ورود کند و بر خدمات، نظارت نهایی انجام بدهد.

وی بعلاوه در پاسخ به این پرسش که شبکه های اجتماعی و راه های آسان و سریعِ دسترسی به اطلاعات سفر، چه تغییری در فضای توریستی کشور ایجاد نموده است، گفت: قطعا این تحولات به کاهش هزینه های سفر یاری نموده است.بیشتر هزینه های سفر برای حمل و نقل و اقامت صرف می گرددو اکنون با یاری فناوری و شبکه های اجتماعی خود مشتری می تواند همه مراحل از خرید بلیط تا رزرو هتل را انجام بدهد و نهایتا در بعضی موارد از فعالان آژانس یاری می گیرد. این تحول، باعث تغییرات فراوانی در صنف توریستی می گردد و بسیاری از مشاغل با ریزش و تعطیلی روبرو خواهند شد ولی این روندی است که به نظر نمی رسد بتوان در برابر آن مقاومت کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1376

به "گردشگری ساحلی و دریایی در چمبره محدودیت ها و خدمات غیراستاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری ساحلی و دریایی در چمبره محدودیت ها و خدمات غیراستاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید