کشف دایناسوری به اندازه یک گربه

به گزارش زرین گراف، دیرینه شناسان در آرژانتین گونه ای تازه از دایناسور های زره دار و گیاه خوار را شناسایی کردند که به طرز شگفت انگیزی بسیار کوچک و تنها به اندازه یک گربه خانگی است. به باور دیرینه شناسان این کشف می تواند افق تازهی بر گونه دایناسور های زره دار بیفکند.

کشف دایناسوری به اندازه یک گربه

به گزارش خبرنگاران، فسیل های یک دایناسور کوچک و خاردار که اخیراً در آمریکای جنوبی کشف شد، ممکن است نشان دهنده یک سلسله کامل از دایناسور های زره دار باشند که قبلاً برای علم ناشناخته بودند. این گونه تازه که Jakapil kaniukura نام دارد، شبیه یک خویشاوند اولیه دایناسور های زره پوش مانند Ankylosaurus یا Stegosaurus است، اما این گونه تازه از دوره کرتاسه- آخرین دوره زندگی دایناسورها- و بین 97 تا 94 میلیون سال پیش می زیسته.

دیرینه شناسان در مطالعه تازه خود گزارش دادند این بدان معناست که یک سلسله کامل از دایناسور های زره پوش در نیمکره جنوبی زندگی می کردند، اما تا به حال کاملاً ناشناخته مانده بودند. دایناسور J. kaniukura تقریباً به اندازه یک گربه خانگی وزن داشت و دارای یک ردیف خار های محافظ از گردن تا دم بود. این جاندار گیاه خوار بود و دندان های پهنی مانند دندان های استگوزاروس داشت.

این کشف از طریق دیرینه شناسان بنیاد تاریخ طبیعی Félix de Azara در استان ریو نگرو در شمال پاتاگونیا آرژانتین صورت گرفت که در جریان آن بخش هایی از اسکلت یک J. kaniukura از زیر خاک بیرون کشیده شد. این محققان روز پنجشنبه (11 اوت) در ژورنال Scientific Reports گزارش دادند که این دایناسور کوچک منقاری کوتاه، اما بسیار قوی داشت که احتمالاً این امکان را به آن می داد تا از گیاهان بسیار سخت از جمله تنه درختان تغذیه کند. همچنین این دایناسور گویا بر روی دو پا راه می رفته که این ویژگی نیز جالب توجه به نظر می رسد.

دایناسور تازه در گروهی به نام Thyreophora قرار داده شد که آن را به سایر دایناسور های زره دار همچون استگوزاروس و آنکیلوسوروس پیوند می دهد. نکته جالب توجه اینکه بیشتر تیرئوفوران ها در نیمکره شمالی پیدا شده اند و فسیل های اولین اعضای این گروه بیشتر در سنگ های دوره ژوراسیک آمریکای شمالی و اروپا و از حدود 201 میلیون سال پیش تا 163 میلیون سال پیش کشف شده است. دیرینه شناسان می گویند: کشف J. kaniukura نشان می دهد که تیرئوفوران های اولیه دارای توزیع جغرافیایی بسیار گسترده تری از آنچه قبلا تصور می شد، بودند.

آن ها افزودند که این دودمان باستانی تیرئوفوران ها در نیم کره شمالی، ظاهراً در دوره ژوراسیک میانی منقرض شدند، اما این در حالی بود که در ابرقاره جنوبی گوندوانا، آن ها ظاهراً تا دوره کرتاسه هم توانستند دوام بیاورند. گابریل دیاز یانتن، دیرینه شناس شیلیایی دانشگاه ملی ریو نگرو، نیز با استفاده از داده های دانشمندان و شبیه ساز کامپیوتری، ظاهر این دایناسور را باسازی کند. در واقع، به لطف این شبیه سازی کامپیوتری شما اکنون می توانید ببینید که J. kaniukura در زمان زنده بودن چه شکلی بوده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1309

به "کشف دایناسوری به اندازه یک گربه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دایناسوری به اندازه یک گربه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید