پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است

به گزارش زرین گراف، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است.

پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است

با توجه به اینکه لرستان از قطب های فراوری غلات بخصوص گندم بحساب می آید، استفاده از بلغور گندم یا همان پلته (پتله) در سبد غذایی که ناشی از تاثیر معیشت کشاورزی می باشد، طبیعی است. پلته در واقع همان بلغور گندم است، برای تهیه آن، ابتدا سنگ، شن و آشغال گندم را پاک نموده و بعد از شست و شو آن را می جوشانند و سپس، در مقابل آفتاب پهن و خشک می نمایند.

بعد از عمل خشک شدن، آن را در گذشته با آسیاب های دستی قدیمی و در حال حاضر با روش های صنعتی خرد و به صورت نیم دانه تهیه می نمایند. در واقع پلته یک اصطلاح است و البته در بعضی منطقه ها به آن پتله گفته می گردد. در لرستان، خصوصا شهرستان بروجرد، اگرچه از هر دو واژه استفاده می گردد ولیکن بیشتر به آن پَلتَه می گویند.

مواد لازم برای تهیه

پیاز، بلغور گندم، برنج، باقالی زرد، شوید، پیازچه و تره فرنگی، سیر، نمک، زردچوبه و فلفل.

روش و دستور پخت

پلته و برنج را که از قبل پاک شده اند شسته و حدود 30 دقیقه تا یک ساعت در آب خیس می نمایند. بعلاوه، باقالی زرد را بعد از پاک کردن و شستن بر روی حرارت اجاق گذاشته تا زمانی که نیم پز گردد.

مرحلۀ بعد آماده کردن پیازداغ است، برای این مرحله پیاز را خورد نموده و داخل یک قابلمه و در روغن که بهتر است از روغن محلی استفاده بگردد تفت داده تا زمانی که پیاز داغ طلایی گردد، سپس زردچوبه، فلفل، سبزی ها شامل شوید، تره فرنگی، پیازچه و در نهایت سیر خورد شده را اضافه می نمایند. بعد از کمی تفت خوردن اندازه 2 پیمانه آب اضافه نموده و بعد از به جوش آمدن آب، پتله خیس خورده را به قابلمه اضافه می نمایند. تا بپزد. در این فاصله باقالی نیم پز، نمک و برنج را به مواد داخل قابلمه اضافه نموده، و وقتی آب آن کاملا بخار شد، در قابلمه را گذاشته و صبر می کنیم تا پَتله پلو کاملا دم بکشد بعد از نیم ساعت غذا کاملا آماده سرو است. بهتر است، پَتله را از قبل خیسانده تا برای پختن، زمان کمتری احتیاج داشته باشند.

همانطور که آورده شد، پای ثابت پلته پلو، همانطور که از نامش پیداست، پلته یا همان بلغور است اما بسته به ذائقه، توان مالی و بودجه غذایی هر خانواده چیزهای دیگری مثل حبوبات، گوشت، کشمش یا گردو را می توان در پلته پلو استفاده کرد.

میتوان به این موضوع اشاره نمود که غذای مذکور از نظر مالی ارزان می باشد. بلغور گندم منبعی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی هاست. بعلاوه بلغور چربی کمی دارد، اندازه زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین های گیاهی نیز می باشد. پیش از همه اینها، بلغور اندازه بسیار خوبی از فیبر مورد احتیاج در رژیم غذایی را تامین می نماید که برای سلامت قلب و گوارش ضروری است. بعلاوه، خواص باقالی و سبزیجات به کار رفته در پتله پلو و طعم، بافت و عطری که دارند، بسیار حائز اهمیت است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1171

به "پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید