پاسخ به 5 پرسش متداول مادران درباره بیماری های قلبی نوزادان

به گزارش زرین گراف، خبر خوب برای مادران نگران اینکه بیماری قلبی حتی در دوران جنینی هم قابل تشخیص است. در روزهای اول تولد نیز با انجام معاینه های پزشکی می توان تپش های قلب کوچک نوزاد را کنترل کرد و اقدام های لازم را در صورت وجود مشکل انجام داد.

پاسخ به 5 پرسش متداول مادران درباره بیماری های قلبی نوزادان

به گزارش خبرنگاران، دکتر خدیجه ظریفی، متخصص بچه ها و نوزادان، به پرسش های متداول مادران درباره بیماری های قلبی نوزادان پاسخ داده است.

بیماری های قلبی مادرزادی چقدر شیوع دارند؟

کمتر از یک درصد نوزادان دچار بیماری قلبی مادرزادی هستند. البته در بین جنین هایی که سقط می شوند 10 تا 25 درصد آنها مشکل قلبی دارند که ممکن است که این علت سقط شان بوده باشد.

علل بیماری های قلبی مادرزادی چیست؟

چندین عامل از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری تأثیرگذارند. به این معنی که اگر والدین یا خواهر و برادرهای جنین مبتلا باشند، محتمل است جنین نیز دچار گردد اما عوامل محیطی مانند دیابت مادر، سرخجه مادرزادی و برخی داروها هم می توانند باعث بروز مشکل در جنین شوند.

آیا تشخیص بیماری در دوره جنینی مقدور است؟

بله. امروزه به یاری اکوکاردیوگرافی جنین، در دوره حاملگی برخی از انواع بیمارهای قلبی را می توان تشخیص داد که در صورت لزوم و تشخیص پزشک انجام می گردد.

بیماری چه زمانی تشخیص داده می گردد؟

در بیشتر موارد بیماری های قلبی مادرزادی در زمان تولد علائمی دارند که زمان معاینه کلی بدن و قلب، شواهد بیماری کشف می گردد. مواردی هم وجود دارند که علائم بیماری طی یک تا سه ماه بعد از تولد بروز پیدا می نماید. این مساله اهمیت معاینه روتین نوزادان به وسیله متخصص اطفال را نشان می دهد. همه نوزادان ضروری است در زمان تولد و سه روز بعد معاینه شوند. بعلاوه در ویزیت های بعدی در روزهای 15، 30 و 60 روز بعد از تولد هم معاینه قلبی و عروقی به وسیله پزشک موارد دیگر را کشف خواهد نمود.

نمونه ای از بیماری قلبی هم هست که بلافاصله پس از تولد منجر به کبودی نوزاد شده و مشکل تنفسی ایجاد می نماید. به علاوه اینکه علائم شدید قلبی عروقی نیز دارد. این مورد از اورژانس های پزشکی محسوب شده و باید هرچه سریع تر اقدام های فوری برای آن انجام گردد. مواردی هم هستند که طی روزها و ماه های بعدی تشخیص داده می شوند و احتیاج به اقدام اورژانسی ندارند. برخی از این نوزادان فقط مشکل عدم توانایی در شیر خوردن و کمبود وزن دارند که با مراجعه به پزشک معالج و آنالیز علائم و بعلاوه معاینه دقیق و در صورت احتیاج با انجام اکوکاردیوگرافی بیماری تشخیص داده می گردد.

آیا همه بیماری های قلبی مادرزادی احتیاج به درمان دارویی یا جراحی دارند؟

معمولا خبر ابتلای نوزاد به بیماری مادرزادی برای خانواده ها بسیار تکان دهنده و نگران کننده است. درحالی که بسیاری از انواع مشکل ها حتی احتیاج به درمان دارویی هم ندارند؛ برای مثال بیماری VSD یا سوراخ بین بطنی که شایع ترین بیماری قلبی مادرزادی است و 25 درصد همه موارد را شامل می گردد، در بسیاری از اوقات هیچ علامتی ندارد و فقط طی معاینه به وسیله پزشک کشف می گردد. در مواردی که میزان سوراخ کوچک است 30 تا 50 درصد احتمال بسته شدن خود به خودی وجود دارد. فقط در برخی موارد ضروری است درمان دارویی صورت گیرد و یا با عمل جراحی ترمیم گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1426

به "پاسخ به 5 پرسش متداول مادران درباره بیماری های قلبی نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به 5 پرسش متداول مادران درباره بیماری های قلبی نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید