همه چیز درباره آلرژی به شیر ، آلرژی به شیر چیست؟

به گزارش زرین گراف، آلرژی به شیر بسیار رایج است. آیا می دانید شیر یکی از رایج ترین مواد حساسیت زای غذایی است؟ تخمین زده شده است که بین 2-3 درصد از بچه ها زیر 3 سال به شیر حساسیت دارند. متخصصان تصور می کردند اینها فقط آلرژی های موقتی کودک یا آلرژی نوزادان هستند و بچه ها بعد از 3 سالگی از آلرژی لبنی خود پیشی می گیرند.

همه چیز درباره آلرژی به شیر ، آلرژی به شیر چیست؟
آلرژی به شیر بسیار رایج است. آیا می دانید شیر یکی از رایج ترین مواد حساسیت زای غذایی است؟ تخمین زده شده است که بین 2-3 درصد از بچه ها زیر 3 سال به شیر حساسیت دارند. متخصصان تصور می کردند اینها فقط آلرژی های موقتی کودک یا آلرژی نوزادان هستند و بچه ها بعد از 3 سالگی از آلرژی لبنی خود پیشی می گیرند. اما تحقیقات نشان داده است که لزوما اینگونه نیست و آلرژی به شیر می تواند ادامه داشته باشد.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داده است که کمتر از 20 درصد بچه ها با رسیدن به 4 سالگی آلرژی به شیر خود را پشت سر می گذارند. در حالی که 80 درصد ممکن است در 16 سالگی از آن رشد کند، اما هنوز هم بزرگسالانی که با آلرژی به شیر روبرو هستند تا سرانجام عمر به جای مانده است. خبر خوب این است که بسیاری از روش های طبیعی برای مقابله با این آلرژی غذایی معمول وجود دارد.

آلرژی به شیر چیست؟

قبل از اینکه آلرژی به شیر را تعریف کنیم، که به آن آلرژی لبنی نیز گفته می گردد، بیایید در خصوص اینکه شیر چیست صحبت کنیم؟ شیر را می توان به عنوان مایعی سفید ترشح شده از غدد پستانی پستانداران ماده تعریف کرد که به طور معمول پستانداران نوزاد را برای مدتی از بلافاصله پس از تولد تغذیه می نماید.

مواد تشکیل دهنده شیر چیست؟ شیر به طور طبیعی یک امولسیون چربی و پروتئین در آب، همراه با قند محلول (کربوهیدرات)، مواد معدنی و ویتامین ها است. بیشتر شیر و فرآورده های شیر مصرفی در کشورهای غربی از جمله آمریکا از گاوها تهیه می گردد.

آلرژی به شیر هنگامی که در معرض شیر یا محصولات حاوی شیر باشد، یک واکنش غیر طبیعی به وسیله سیستم ایمنی بدن است. شخصی که به شیر گاو حساسیت دارد به یک یا چند پروتئین موجود در آن واکنش بد نشان می دهد. پروتئین شیر آزار دهنده می تواند کازئین یا آب پنیر باشد. بعضی از افراد مبتلا به آلرژی به شیر هم به کازئین و هم به آب پنیر حساسیت دارند.

شیر گاو علت اصلی حساسیت بیشتر مردم به شیر است، اما شیر ناشی از گوسفند، بز، بوفالو و سایر پستانداران فراوری نماینده شیر نیز می تواند علائم آلرژی به شیر را ایجاد کند. هر زمان کسی که به آلرژی به شیر یا محصولات شیر مصرف کند، بدن پروتئین ها را به عنوان مزاحم خطرناک می بیند. سیستم ایمنی بدن برای کوشش برای دفع متجاوز بیش از حد کوشش می نماید. این همان چیزی است که باعث واکنش آلرژیک و علائم ناخوشایند آلرژی می گردد زیرا مواد شیمیایی مانند هیستامین در بدن ترشح می گردد. واکنش آلرژیک به شیر معمولا طی چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف شیر یا محصولاتی که حاوی شیر هستند، اتفاق می افتد.

ایمونوگلوبولین E یا IgE، آنتی بادی است که به طور معمول در انسان یافت می گردد و علائم آلرژی را ایجاد می نماید. آزمایش خون ایمونوگلوبولین E (IgE) مخصوص آلرژن می تواند برای مشخص حساسیت کودک یا بزرگسال به ماده خاصی مانند شیر انجام گردد.

آیا حساسیت، به شیر است یا عدم تحمل شیر؟

هم آلرژی و هم عدم تحمل شیر می توانند شکایات گوارشی ناخوشایندی ایجاد نمایند. چگونه می توانید بفهمید که واقعا به شیر و لبنیات حساسیت دارید یا فقط تحمل یا حساسیت ندارید؟ به طور معمول، آلرژی غذایی به طور ناگهانی ظاهر می گردد و می تواند بسیار خطرناک تر و حتی کشنده باشد. با آلرژی به شیر، مصرف فقط کمی لبنیات می تواند واکنش ایجاد کند در حالی که عدم تحمل احتیاج به خوردن لبنیات زیاد دارد.

بنابراین ممکن است به شیر حساسیت نداشته باشید اما عدم تحمل پروتئین شیر یا عدم تحمل لاکتوز داشته باشید. علائم عدم تحمل لاکتوز یا عدم تحمل پروتئین شیر می تواند شامل شکایات گوارشی زیر پس از مصرف شیر یا محصولات حاوی شیر باشد که می توان به نفخ، گاز یا اسهال اشاره نمود.

تمام شیرهای پستانداران به طور طبیعی شیر لاکتوز است به این معنی که حاوی شیر لاکتوز قند است. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اغلب شیرهای بدون لاکتوز مصرف می نمایند. افرادی که آلرژی به شیر دارند حتی نمی توانند شیر بدون لاکتوز را تحمل نمایند.

فردی که آلرژی به شیر دارد دارای سیستم ایمنی است که با محصولات لبنی به عنوان مهاجمین خطرناک رفتار می نماید. در همین حال، عدم تحمل لاکتوز سیستم هضم را درگیر می نماید. فردی که عدم تحمل لاکتوز در نظر گرفته می گردد، دچار کمبود آنزیم لاکتاز است که مسئول تجزیه قند شیر به نام لاکتوز است. فردی با حساسیت یا عدم تحمل پروتئین شیر در تجزیه پروتئین موجود در شیر به نام کازئین مشکل دارد.

علائم و نشانه های رایج آلرژی به شیر

هنگامی که آلرژی به شیر دارید، فقط در عرض چند دقیقه پس از مصرف لبنیات ممکن است علائم ناخوشایند مشاهده کنید. یا ممکن است چند ساعت طول بکشد. پاسخ آلرژیک به لبنیات می تواند بسته به فرد متفاوت باشد. در هر صورت علائم آلرژی به لبنیات خوشایند نیست. افراد مبتلا به آلرژی به شیر گاو نیز ممکن است به شیر سایر پستانداران اهلی مانند شیر بز یا شیر گوسفند حساسیت داشته باشند.

علائم فوری آلرژی به شیر را که باید جستجو کنید و این علائم بلافاصله پس از نوشیدن شیر یا یک محصول دیگر حاوی لبنیات ظاهر می گردد:

  • خس خس
بعضی از علائم آلرژی به شیر فوری نیستند و ظاهر شدن آنها زمان بر است. این علائم آلرژی لبنی که بعدا بروز می نماید می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • گرفتگی شکم
  • مدفوع شل، که ممکن است حاوی خون باشد
  • سرفه یا خس خس سینه
  • آبریزش بینی
  • چشمان خیس
  • بثورات خارش دار روی پوست که معمولا در اطراف دهان دیده می گردد
علل و عوامل خطر آلرژی به شیر

بنابراین دقیقا چه چیزی باعث آلرژی به شیر می گردد؟ آلرژی به شیر، مانند تمام آلرژی های غذایی، به علت عملکرد سیستم ایمنی بدن ایجاد می گردد. با حساسیت به شیر، سیستم ایمنی بدن پروتئین های شیر را به عنوان مهاجمین خطرناک می داند. هنگامی که یک محصول شیر مصرف می گردد، سیستم ایمنی بدن باعث آزاد شدن آنتی بادی های IgE با هدف خنثی سازی مواد حساسیت زا می گردد.

شیر گاو حاوی دو پروتئین است که در یک آلرژی به شیر نقش دارند، که عبارتند از کازئین و آب پنیر.

وقتی آلرژی به شیر دارید می توانید فقط به یکی یا هر دو پروتئین شیر حساسیت داشته باشید. کازئین کشک یا قسمت جامد شیر است در حالی که آب پنیر، آن قسمت مایع شیر است که پس از سفت شدن و صاف شدن شیر باقی می ماند.

در هنگام بروز آلرژی به شیر چهار عامل اصلی خطر وجود دارد:

بعضی عوامل ممکن است خطر ابتلا به آلرژی به شیر را افزایش دهند از جمله:

سن: بیشتر در بچه ها حساسیت به شیر وجود دارد.

سابقه خانوادگی: اگر یک یا هر دو والدین شما آلرژی غذایی یا نوع دیگری از آلرژی شامل تب یونجه، اگزما یا آسم داشته باشند، خطر ابتلا به آلرژی غذایی مخصوصا آلرژی به شیر بیشتر است.

آلرژی های دیگر: بسیاری از بچه ها به شیر حساسیت های دیگری نیز دارند. آلرژی به شیر اغلب اولین حساسیتی است که ایجاد می گردد.

درماتیت آتوپیک: بچه های که درماتیت آتوپیک دارند که به اصطلاح اگزما نیز شناخته می گردد، احتمال بروز آلرژی غذایی بسیار بیشتر است.

درمان آلرژی به شیر

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلرژی به شیر وجود ندارد. روش های ایمنی درمانی با آلرژی برای درمان آلرژی های غذایی در حال اجرا است، اما ایمونوتراپی خوراکی تا به امروز برای هیچ گونه حساسیت غذایی در آمریکا و ایران تایید نشده است. محققان قبلا موفقیت هایی را در خصوص چگونگی ایمونوتراپی خوراکی برای درمان حساسیت به شیر آزمایش نموده اند.

توصیه می گردد با پزشک خود در خصوص اندازه بد بودن حساسیت به شیر و مصرف غذاهایی صحبت کنید. منابع پزشکی متداول بعلاوه به شما خواهند گفت که در وهله اول تنها راه جلوگیری از واکنش آلرژیک به شیر، پرهیز از محصولات شیر است. بنابراین برای جلوگیری از علت آلرژی برترین روش درمانی است. شدت حساسیت به شیر نیز می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، بعضی از مبتلایان به آلرژی به شیر می توانند شیر را به اشکال خاصی مانند ماست یا شیر گرم شده در غذاهای پخته شده تحمل نمایند. اگر شما یا فرزندتان حساسیت به شیر دارید، در صورت مصرف تصادفی شیر، آنتی هیستامین ها برای علائم ملایم حساسیت به شیر توصیه می گردد.

اگر نظر ما را بخواهید، برای نوزادان، برترین گزینه آلرژی به شیر گاو، همواره شیر مادر است، اما پزشکان معمولی به شما پیشنهاد می دهند که فرمول های غنی شده با ویتامین و مواد معدنی سویا استفاده نمایند.

2 روش طبیعی برای کنترل آلرژی به شیر

1. رژیم بدون لبنیات را دنبال کنید

پیروی از یک رژیم غذایی کاملا بدون لبنیات مطمئن ترین راه برای جلوگیری از علائم آلرژی به شیر است. طبق کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، اجتناب از شیر یا مواد حاوی محصولات شیر تنها راه کنترل آلرژی به شیر است. به علاوه، مزایای رژیم غذایی بدون لبنیات وجود دارد حتی اگر حساسیت به شیر نداشته باشید.

بنابراین برترین راه برای مقابله با آلرژی به شیر از نظر معمولی و طبیعی این است که از مصرف لبنیات و بعلاوه سایر محصولات حاوی پروتئین شیر خودداری کنید. اگر مطمئن نیستید که از چه چیزهایی اجتناب کنید، تماشا فهرست محصولات لبنی می تواند مفید باشد. همانطور که قبلا اشاره نمودیم، همواره مهم است که برچسب های مواد غذایی، حتی غذاهای فاقد لبنیات را بخوانید، زیرا همه آنها واقعا فاقد لبنیات هستند.

2. موارد واضحی را که باید از آنها اجتناب کنید

این موارد همراه با یک رژیم غذایی بدون لبنیات، برترین راه برای مقابله با آلرژی لبنیات است. اگر خود را در خصوص مواردی که باید اجتناب کنید، نمی توانید رژیم بدون لبنیات را دنبال کنید، باید از آن خودداری کنید تا آلرژی به شیر، بیشتر از قبل نگردد. برای مثال کره لبنی، محصولات زیادی وجود دارد که ممکن است انتظار داشته باشید یا در فهرست غذاهایی که حاوی لبنیات هستند، قرار نداشته باشید. اگر می خواهید از واکنش آلرژیک جلوگیری کنید، بعلاوه باید از محصولاتی که حاوی شیر یا هر یک از مواد زیر هستند خودداری کنید.

اگر حساسیت به شیر دارید، باید از غذاهایی که حاوی شیر یا هر یک از این مواد هستند خودداری کنید:

  • چربی کره
  • روغن کره
  • اسید کره
  • کره استر
  • آب دوغ
  • کازئین هیدرولیزات
  • کازئینات ها
  • کرم رنگ
  • دی استیل
  • فسفات لاکتالبومین
  • شیر به تمام اشکال از جمله تغلیظ شده، مشتق شده، خشک، تبخیر شده، شیر گاو و شیر حیوانات دیگر، کم چرب، مالت، چربی شیر، بدون چربی، پودر، پروتئین، بدون چربی و جامدات
  • هیدرولیزات پروتئین شیر
  • کازئین مایه پنیر
  • خامه ترش
  • آب پنیر
همانطور که ذکر شد، اگر شما آلرژی به شیر دارید، به شما پیشنهاد می گردد تا از لبنیات ذکر شده دوری کنید تا آلرژی به شیر شما تشدید نگردد و بتوانید زندگی سالم تری را تجربه کنید.منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1050

به "همه چیز درباره آلرژی به شیر ، آلرژی به شیر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره آلرژی به شیر ، آلرژی به شیر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید