ممکن است معده کسی از پرخوری بترکد؟

به گزارش زرین گراف، دیجی مگ: معده ما چقدر گنجایش دارد؟ مقایسه معده و بادکنک مقایسه جالبی است. هر دو وقتی خالی هستند کوچک اند و با پر شدن بزرگ می شوند و البته هر دو تا حدی می توانند پر شوند.

ممکن است معده کسی از پرخوری بترکد؟

اما تفاوت آن ها چیست؟ اگر در یک بادکنک بدمید فشار و حجم رابطه مستقیمی خواهند داشت. هرچقدر فشار بیشتر گردد حجم هم بیشتر می گردد. اما حجم معده لزوما با فشار رابطه مستقیم ندارد. چراکه شرایط معده تنها به چیزی که وارد آن می کنید بستگی ندارد. درواقع بیشتر نورون ها و هورمون ها کنترل آن را به عهده دارند.

بیشتر مردم برای رسیدن به این حد که بگویند زیادی خورده ام یا دارم می ترکم می توانند معادل 1 تا 1.5 لیتر غذا بخورند. اما معده می تواند بیشتر از این هم کش بیاید.

یک معده خالی و در حال استراحت می تواند تنها 200 تا 300 میلی لیتر را در خود جا دهد. این یعنی حتی میزان یک قوطی نوشابه کوکاکولا هم جا ندارد.

وقتی آغاز به خوردن می کنید این حجم بیشتر از دو برابر می گردد. حتی وقتی به خوردن فکر می کنید! با رفلکس ساقه مغز، هنگامی که پیغام عصبی غذا در راه است می رسد، معده ریلکس شده و فضای بیشتری ایجاد می نماید.

برخلاف بادکنک، این فشار غذا به دیواره های معده نیست که باعث بزرگ شدن معده می گردد. تمام این ها پیش بینی شده است. مغز شما به نورون ها پیغام می دهد و بر معده تاثیر می گذارد. درواقع معده پر از چین خوردگی است. اما این چین خوردگی ها محدودیت دارند. یک لایه از سلول های عصبی دیواره معده را می پوشانند. وقتی تا مرز پر شدن ساندویچ و نوشابه می خورید، این سلول های عصبی به مغز پیغام می دهند: سیر شدی دست از خوردن بردار!

اما معده چقدر می تواند بزرگ گردد؟

نباید فراموش کنید معده یک راه خروج دارد و تنها 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا آب و غذا از معده شما خارج شوند. بس بهتر است سؤال را تغییر دهیم و بگوییم معده در 10 تا 15 دقیقه چقدر می تواند بزرگ گردد؟ قطعا این به عوامل مختلفی بستگی دارد: سن، سلامتی، هورمون ها و عادات غذایی… اما مهم تر از همه اگر به حرف های معده تان گوش کنید می فهمید چقدر جا دارد.

برای بیشتر مردم رسیدن به این حد که بگویند زیادی خورده ام یا دارم می ترکم حجمی از نیم تا یک و نیم لیتر در معده است. اما معده می تواند بیشتر از این هم کش بیاید. به خصوص اگر به پرخوری ادامه دهید و به فریادهای معده خود توجهی نکنید. برای مثال در فستیوال هات داگ خوران 2017 برنده 72 هات داگ خورد. این یعنی دو گالون غذا وارد معده اش کرد. ساده بگوییم مغز شما کلام آخر را برای این که چقدر می توانید بخورید می زند.

برگردیم به سؤال اولمان. ممکن است معده شما از خوردن زیاد بترکد؟ تا به حال فقط 6 مورد خاص از پارگی معده وجود داشته پس باید بگوییم جواب منفی است!

معده یک چیز عجیب و شگفت انگیز است که همواره هوای ما را دارد. نباید فراموش کنید به جز پرخوری خیلی چیزهای دیگر بر سلامت معده مؤثر است که بسیاری از ما تا مشکل معده نداشته باشیم به آن توجه نمی کنیم! صادقانه بگویید چقدر مراقب معده خود هستید؟

منبع: زندگی روز
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1095

به "ممکن است معده کسی از پرخوری بترکد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممکن است معده کسی از پرخوری بترکد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید