مسافران گرامی! آژانس جاسوسى الکترونیک کانادا در تعقیب شماست!

به گزارش زرین گراف، یک سند جدیدأ بدست آمده فاش کرد که مسافران یکى از فرودگاه هاى اصلى کانادا بصورت بالقوه تحت نظارت یک شبکه گسترده الکترونیک قرار مى گیرند.

مسافران گرامی! آژانس جاسوسى الکترونیک کانادا در تعقیب شماست!

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اسناد منتشر شده توسط افشاگر آمریکایى، ادوارد اسنودن، نشان مى دهد سازمان امنیت ارتباطات کانادا از اینترنت رایگان فرودگاه هاى این کشور براى جاسوسى از مسافرانى از سرتاسر جهان استفاده مى کند. در این گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران به بعد جدیدی از افشاگری اسنودن می پردازیم:

یک سند بدست آمده توسط شبکه خبرى سى بى سى فاش ساخت مسافران یکى از فرودگاه هاى اصلى کانادا بصورت بالقوه تحت نظارت یک شبکه گسترده الکترونیک قرار مى گیرند. این شبکه به آژانس جاسوسى الکترونیک این کشور اجازه مى دهد دستگاه هاى بى سیم هزاران مسافر این فرودگاه را حتى روزها پس از ترک ترمینال ردیابى کنند.

این شبکه به آژانس جاسوسى الکترونیک این کشور اجازه مى دهد دستگاه هاى بى سیم هزاران مسافر این فرودگاه را حتى روزها پس از ترک ترمینال ردیابى کنند.

این سند نشان مى دهد آژانس جاسوسى کانادا قادر است براى یک هفته یا بیشتر مسافران بى اطلاع را پس از اتصال دستگاه هاى بی سیم شان به هات اسپات هاى واى فاى در سراسر کانادا و در فرودگاه هاى آمریکا مورد ردیابى قرار دهد.

*** ارائه اینترنت بی سیم رایگان، بی طمع نیست

به گزارش شبکه خبرى سى بى اس، مکان هایى از قبیل فرودگاه ها، هتل ها، کافى شاپ هاو رستوران ها، کتابخانه ها و ایستگاه هاى قطار که اینترنت بى سیم ارایه مى کنند از اهداف عملیات نظارت محسوب مى شوند.

پس از بررسى جزییات اطلاعات فاش شده، یکى از متخصصین پیشرو در زمینه امنیت اینترنت، این عملیات سرى را غیرقانونى خواند.

پروفسور رانلد دایبرت، کارشناس امنیت اینترنت در دانشگاه تورنتو به سى بى سى مى گوید: به لحاظ قوانین فعلى کانادا، تحت منشور ما و با توجه به اختیارات سازمان امنیت ارتباطات کانادا شرایطى وجود ندارد که این امر را قانونى جلوه دهد.

با توجه به داده هاى فاش شده مشخص نیست که سازمان امنیت ارتباطات کانادا چگونه قادر به نفوذ به این تعداد دستگاه بى سیم و کشف مشخصات کاربران آنها در قلمرو کانادا و فراتر از مرزهاى این کشور بوده است.

به گفته دایبرت آژانس اطلاعات کانادا باید مجوز دسترسى مستقیم به دستکم برخى از خطوط اصلى اینترنت و تلفن کشور را جهت بدست آوردن حجم بزرگى از ایمیل ها و تماس هاى تلفنى مردم این کشور در اختیار داشته باشد.

در ضمنً دایبرت براى آن دسته از افرادى که گمان مى کنند آژانس جاسوسى تنها به جمع آورى فراداده (به آن دسته از داده ها گفته می شود که جزئیات یک دادهٔ دیگر را تشریح می کند) موجود در دستگاه هاى بى سیم مى پردازد که محتواى شخصى را از ارتباطات مجزا مى کند خبرهاى ناامید کننده اى دارد.

وى به سى بى سى مى گوید: فراداده بسیار قدرتمندتر از محتواى ارتباطات است. شما بسته به نوع فراداده مى توانید چیزهاى بسیارى درباره افراد، عادت هایشان، روابطشان، دوستى ها و حتى گرایشات سیاسى آنها بدانید.

هدف سازمان امنیت ارتباطات کانادا به ویژه جمع آورى اطلاعات از اتباع خارجى توسط نفوذ به تلفن هاى خارجى و ترافیک اینترنت بوده است. طبق قانون کانادا جمع آورى اطلاعات کانادایى ها و اتباع خارجى حاضر در این کشور بدون مجوز دادگاه ممنوع است.

چنانکه جان فورستر رییس سازمان امنیت ارتباطات کانادا اخیرا خاطرنشان کرده: مى توانم به شما بگویم که ما هیچ فرد کانادایى را در داخل کشور یا خارج هدف فعالیت هاى اطلاعاتى خود قرار نمى دهیم.

در حقیقت این امر توسط قانون منع شده است. حفظ حریم خصوصى مردم کانادا از مهمترین اصول سازمان ما است.

هرچند تحلیلگرانى که به این سند دسترسى داشته اند اذعان دارند که مسافران این فرودگاه کانادا مشخصا در داخل قلمرو سرزمینى این کشور قرار داشته اند.

لاورى سالیوان سخنگوى سازمان امنیت ارتباطات کانادا به سایت خبرى استار گفته است سند محرمانه مورد پرسش یک ارایه فنى بین متخصصانى است که در جستجوى مدل هاى ریاضیاتى ساخته شده بر اساس سناریوهاى روزانه براى شناسایى و مکان یابى تهدیدهاى تروریستى خارجى بوده اند.

به گفته وى افشاى این برنامه آن روش ها را به خطر انداخته است.

*** همکارى با آژانس امنیت ملى آمریکا

ارزیابى هاى ابتدایى اطلاعات فاش شده نشان دهنده این است که عملیات ردیابى، اجراى آزمایشى یک برنامه نرم افزارى جدید و قدرتمند بوده که سازمان امنیت ارتباطات کانادا به کمک همتاى خود، آژانس امنیت ملى آمریکا، آن را طراحى کرده است.

قرار بود این فن آورى با بلوک نظارتى موسوم به پنج چشم به اشتراک گذاشته شود. این بلوک کشورهاى کانادا، ایالات متحد، بریتانیا، نیوزیلند و استرالیا را شامل مى شود.

در این سند، سازمان امنیت ارتباطات کانادا از برنامه جاسوسى جدید به عنوان برنامه اى که بازى را به نفع کانادا تغییر مى دهد یاد کرده و مى گوید این برنامه مى تواند جهت نظارتى قدرتمند بر هر هدفى که حمله اى را به شهرها و مناطق کانادا طرح ریزى کند مورد استفاده قرار گیرد.

منابع آگاه به سى بى سى گفته اند فن آورى آزمایش شده بر روى کانادایى ها در سال 2012 میلادى در حال حاضر کاملا عملیاتى شده است.

به ادعاى سازمان امنیت ارتباطات کانادا حرکت هیچ فرد کانادایى یا مسافر خارجى را ردیابى نکرده است.

دو فرودگاه بزرگ کانادا، تورنتو و ونکوور اعلام کرده اند هرگز اطلاعات ارتباطات بى سیم مسافران خود را در اختیار سازمان امنیت ارتباطات کانادا و یا هیچ آژانس اطلاعاتى فدرال این کشور قرار نداده اند.

النا لاورنس، سخنگوى فرودگاه ونکوور اظهار داشته که اینترنت بى سیم رایگان در این مجموعه ارایه مى شود اما آنها به هیچ روى داده اى شخصى مرتبط با آن را ذخیره نکرده و هرگز درخواستى براى ارایه این داده ها از سوى هیچ آژانس جاسوسى دریافت نکرده اند.

شرکت آمریکایى بویینگو، بزرگترین ارایه دهنده خصوصى خدمات اینترنت بى سیم در فرودگاه هاى کانادا مى گوید در مورد هیچ عملیات نظارتى با آژانس اطلاعات کانادا همکارى نکرده است.

آن کاووکیان از اعضاى هیئت حریم خصوصى اونتاری مى گوید که از شنیدن خبر این عملیات مجرمانه شوکه شده است.

وى به آژانس خبرى کانادا مى گوید: دست داشتن سازمان امنیت ارتباطات کانادا در نظارت بر مردم این کشور واقعا باورنکردنى است. این امر یادآور فعالیت هاى یک دولت توتالیتر (تمامیت خواه) است نه یک جامعه آزاد.

گزارش از مغانی

منابع:

https://www.cbc.ca/news/politics/csec-used-airport-wi-fi-to-track-canadian-travellers-edward-snowden-documents-1.2517881

https://rt.com/news/canada-snowden-spying-nsa-airport-442/

https://www.thestar.com/news/canada/2014/01/30/canadian-spy-agency-gleaned-passengers-data-from-airports-wifi-cbc.html

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 137

به "مسافران گرامی! آژانس جاسوسى الکترونیک کانادا در تعقیب شماست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافران گرامی! آژانس جاسوسى الکترونیک کانادا در تعقیب شماست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید