مخزن اسید چیست؟

به گزارش زرین گراف، پر کاربردترین نوع مخازن اسید، مخزن ذخیره اسید سولفوریک با دماهای فرق دارد چرا که این نوع اسید هم کاربرد بسیار زیادی در صنعت و کشاورزی دارد و هم نگهداری آن بسیار خطرناک و حساس است.

مخزن اسید چیست؟

مخزن اسید محفظه ای است ساخته شده از مواد ضد اسید اعم از پلی اولفین ها، استیل، پلاتین و… که قابلیت آن را دارد که سیالات شیمیایی اعم از مواد قلیایی و اسیدی را درون خود به صورت ایمن نگه دارد. این نگهداری به شکلی است که اولا خود منبع دچار حادثه نگردد و در ادامه نیز خواص شیمیایی محلول درون مخازن ذخیره تغییر نکند. قیمت تانکر اسید در اولین مرحله وابسته به جنس بدنه آن است.

طراحی مخزن اسید

طراحی مخزن اسید با توجه به اطلاعات عنوان شده در این صفحه مبنی بر وسیع بودن انواع اسید و حالات و چگونگی برخورد و واکنش آن با متریال ساخت مخزن اسید بسیار مبحث مهم و قابل توجهی است.

نکته قابل توحه در این زمینه سمی بودن و خورندگی شدید اسید ها است که در محل کارگاه، کارخانه، انبار … با توحه به دخالت انسان در فرایند فراوری محصول بسیار حیاتی و پر اهمیت است. از این رو انتخاب نوع مخزن اسید علاوه بر موارد فنی و مالی برای HSE مجموعه ها نیز بسیار مهم است. طراحی مخزن اسید در دو منظر مقاومت بدنه در برابر فشار های داخلی و خارجی و مقاومت بدنه مخزن در برابر خوردگی ناشی از برخورد با اسید قابل بحث است.

مبنای اولیه هر نوع سازه در علم تحلیل سازه، مقاومت آن سازه در برابر فشار یا تنش های داخلی و تنش های خارجی است. از این رو نگهداری حجم مشخصی از سیال در یک مخازن بسته به نوع آن سیال بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال دانسیته اسید سولفوریک (رقیق نشده) برابر 1.83 تا 1.86 گرم بر سانتی متر مکعب است. در مقابل استیک، اسید دانسیته ای برابر 1.05 گرم بر سانتی متر مکعب دارا است.

استاندارد طراحی مخزن اسید

طراحی مخزن اسید از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، زیرا هرگونه خلل و نشتی در مخزن خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی به بار خواهد آورد. به همین خاطر انتخاب فراوری کننده مخزن اسید فلزی که استاندارد های لازم را رعایت کند و از مخاطرات آن مطلع باشد، بسیار حائز اهمیت است. استاندارد های مخزن نگهداری اسید (Acid reservior) مانند سایر مخازن نگهداری است. با این تفاوت که حد مجاز خوردگی بالاتری برای این مخازن در نظر گرفته می گردد.

انواع مخزن اسید

مخازن فراوریی شرکت مهندسی سازه مخزن برای نگهداری اسید در نگاه اول به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. مخزن اسید فولادی یا مخرن اسید فلزی

  2. مخزن اسید استنلس استیل

  3. مخازن اسید پلی اتیلن

  4. مخزن اسید فایبرگلاس

فراوریات مجموعه سازه مخزن در چهار رده فوق قرار می گیرند. همین طور گفتنی است که هر دسته فوق دارای زیر مجموعه هایی نیز هست.

دیونایزر یا دستگاه آب دیونیزه ساز چیست؟

دیونایزر یا دستگاه آب دیونیزه ساز به دستگاهی گفته می گردد که به واسطه عبور آب از آن آب دیونیزه فراوری می گردد. آب دیونیزه یا یون زدایی شده، شکل ایدئالیست که فاقد ذرات با بار الکتریکی (یون) است. یون ها به صورت کلی می توانند دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشند که به ترتیب کاتیون و آنیون گفته می گردد. تمام جامدات محلول (TDS) در آب، شامل کاتیون ها و آنیون ها می شوند که بخش قابل توجهی از ناخالصی های داخل آب را شامل می شوند.

در واقعیت دستگاه دیونایزر نمی تواند به صورت کامل یون های آب را حذف کند و در صورت احتیاج به خلوص بسیار بالای آب، احتیاج به مراحل تصفیه بیشتر و استفاده از تجهیزات گران قیمت است. در بعضی از کاربردها نیز ممکن است احتیاج به کاهش یا حذف سایر ناخالصی های آب از قبیل سطح ویروس، باکتری و یا مواد آلی باشد. به همین خاطر بایستی دستگاه دیونایزر باید مطابق با مصرف مورد احتیاج، انتخاب گردد.

منظور از دیونایز کردن چیست؟

دیونایز کردن یا یون زدایی، یک فرایند شیمیایی است که با استفاده از رزین (ستون) های تبادل یونی، هیدروژن و یون های هیدروکسید، با مواد معدنی آب مبادله می شوند. از آن جا که بیشتر ناخالصی های آب، نمک های محلول هستند، یون زدایی باعث فراوری آب بسیار خالص می گردد. نکته قابل توجه این است که دیونایز کردن به خوبی مولکول های آلی بدون بار، ویروس ها یا باکتری ها را حذف نمی کند، مگر اینکه به صورت تصادفی در ستون ها به دام بیفتند. البته رزین های قوی آنیون پایه خاص این توانایی را دارند که باکتری های گرم منفی را به دام بیندازند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب دیونایزر

دیونایزر های فراوری آب مقطر و آب فوق خالص امروزه در صنایع مختلفی دامنه کاربرد دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آزمایشگاه های تشخیص طبی
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی و دانشگاهی
  • صنایع داروسازی
  • صنایع سرم سازی
  • صنایع نظامی فوق حساس
  • صنایع پپشرفته پزشکی هسته ای
  • صنایع غذایی
  • تجهیزات دندانپزشکی

همانطور که ملاحظه می گردد دامنه کاربرد آب دیونیزه و دستگاه های دیونایزر صنعتی و آزمایشگاهی بسیار وسیع است.

سختی گیرِ آب

آب های مورد مصرف در صنایع، منابع کشاورزی و حتی آب های شهری دارای مقادیر قابل توجه املاح همانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و… هستند که این عوامل پارامتری بنام سختی آب را تشکیل می دهند. کاتیون های فوق اگرچه به خودی خود املاح مفیدی هستند و گاهی برای بدن انسان ضروری هستند، اما تجمیع آنها در کنار هم سبب ایجاد بلاک های کربناتی که از آن به سختی کل آب یاد می گردد، می شوند و در اینجا سبب بروز خسارات ناخواسته به سیستم های تاسیساتی ما خواهند شد.

سختی گیر چیست؟

سختی گیر (water softener) دستگاهی است که آب سخت و دارای املاح را با فشار از درون رزین عبور داده و آب تصفیه شده و آهک را از آن جدا می نماید. از این دستگاه برای حذف سختی کل آب شامل کلسیم، منیزیم و بعضی کاتیون های فلزی موجود درون آب سخت استفاده می گردد. به عبارتی با فراهم کردن محیطی مساعد درون بدنه ای تحت فشار فلزی (گالوانیزه) یا فایبرگلاس (frp) زمینه تبادل یونی را فراهم می نماید. دبی آب، سختی آب مورد نظر و زمان بک واش رسوب گیر عوامل موثر در طراحی سختی گیر رزینی با ظرفیت مناسب است.

انواع دستگاه سختی گیرر تصفیه آب

انواع سختی گیر را در ابتدا بر اساس نحوه کار تقسیم بندی می کنیم:

  1. سختی گیر رزینی

  2. مغناطیسی

  3. الکتریکی

  4. الکترومغناطیسی

عمده محصول فراوریی ما در گروه سازه مخزن، سختی گیر رزینی است. این انتخاب، هم بر اساس عملکرد بسیار عالی دستگاه با بازده بالای 95 درصد و هم به دلیل فراوری آن در داخل کارگاه سازه مخزن و مبانی فراوری داخلی در کشور است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1481

به "مخزن اسید چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخزن اسید چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید