مخالفت با کشت درخت غیربومی پالونیا

به گزارش زرین گراف، تهران (پانا) - رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با بیان اینکه بارها مخالفت خود را به طور رسمی با فراوری و کشت گونه پالونیا برای زراعت چوب اعلام نموده ایم، گفت متولیان امر می توانند از مولفه های قانونی برای جلوگیری از ترویج و توسعه آن در نهالستان های کشور استفاده نمایند.

مخالفت با کشت درخت غیربومی پالونیا

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عادل جلیلی اضافه نمود: گونه پالونیا فرآیند ارزیابی علمی را توسط موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع طی ننموده، اما با این وجود بعضی بدون حساب و کتاب کوشش می نمایند این گونه را در کشور توسعه و رواج دهند و این موضوع عجیبی است.

وی اظهارداشت: با آن که ما در بعضی مناطق مانند گلستان و شاهرود به علت محدودیت آب به دنبال زراعت چوب نیستیم، اما در این مناطق توسعه گونه پالونیا مشاهده می گردد.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، فرآیند ارزیابی علمی یک گونه خارجی برای زراعت چوب را طولانی خواند و گفت: ارزیابی علمی گونه های جنگلی حدود 20 سال طول می کشد و در این فرآیند سازگاری گونه با شرایط آب و هوایی، مقاومت در برابر بیماری ها و آفات و مهاجم بودن آن در ایستگاه های تحقیقاتی مورد آنالیز قرار می گیرد.

جلیلی درباره درخواست مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور به استفاده از مولفه های قانونی برای جلوگیری از توسعه گونه پالونیا و کشت آن در کشور گفت: موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع فقط می تواند در زمینه ممنوعیت کشت پالونیا توصیه کند.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ادامه داد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که مسول توسعه زراعت چوب و نظارت بر نهالستان های غیر مثمر است و همچنین سازمان حفظ نباتات کشور، وظیفه و قدرت قانونی برای مقابله با توسعه پالونیا را دارند.

جلیلی با بیان این که گونه پالونیا ارزش مالی برای فراوری چوب را ندارد، گفت: کیفیت چوب این درخت پایین و سبک است و مناسب صنایع نیست.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اضافه نمود: این موسسه برای معرفی گونه ها و ارقام مناسب زراعت چوب حدود 40 سال کارهای تحقیقاتی انجام داده و به استان ها ارقام خاص مناسب با شرایط آب و هوایی معرفی نموده است.

جلیلی گفت: انواع صنوبر را برای زراعت چوب در شمال غرب و شمال کشور و اکالیپتوس را برای استان های جنوبی توصیه نموده ایم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 679

به "مخالفت با کشت درخت غیربومی پالونیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت با کشت درخت غیربومی پالونیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید