عوامل موثر بر رفتار خرید زنان در منطقه ها گردشگری، با تاکید بر شهرهای ساحلی شمال ایران

به گزارش زرین گراف، به گزارش گردشبان ، یکی از موضوعات مهم در حوزه جامعه شناسی، آنالیز رفتارهای مصرفی و خرید افراد است. در سال های اخیر، تعداد زیادی از فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ در منطقه ها ساحلی و جهانگردی شمال ایران، به ویژه مازندران، شکل گرفته اند. بسیاری از این فروشگاه ها به فروش پوشاک اختصاص دارند و به علت جذابیت های جهانگردی این منطقه ها، توانسته اند توجه زیادی از جهانگردان، به ویژه زنان را به خود جلب نمایند. جهانگردی خرید و خرید جهانگردی دو مفهوم مرتبط با این موضوع هستند که به ترتیب به معنای هدف اصلی جهانگرد برای خرید یا انجام خرید به عنوان یکی از فعالیت های جهانگردی تعریف می شوند.

عوامل موثر بر رفتار خرید زنان در منطقه ها گردشگری، با تاکید بر شهرهای ساحلی شمال ایران

در جامعه امروزی، رفتار خرید و الگوی مصرف، بخشی از سبک زندگی افراد را تشکیل می دهند. این الگوها نه تنها نشانه های اجتماعی هستند، بلکه به معنای کسب هویت و جایگاه اجتماعی نیز محسوب می شوند. سلیقه، آداب معاشرت و مد به منزله داشتن جایگاه در نردبان اجتماعی تلقی می شوند و می توانند به تمایز افراد از یکدیگر یاری نمایند.

در پژوهشی که به وسیله علی رحمانی فیروزجاه، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و دو همکارش اجرا شده است، رفتار خرید زنان در فروشگاه های بزرگ منطقه ها ساحلی مازندران مورد آنالیز واقع شده است.

موضوع اصلی این پژوهش، آنالیز رفتار خرید کالاها، به ویژه پوشاک، در میان زنان در منطقه ها گردشگری استان مازندران بوده است. در تحقیق مورد اشاره، 384 نفر از زنان بالای 15 سال در منطقه ها ساحلی مازندران مشارکت داشته اند و داده های مورد احتیاج با استفاده از پرسشنامه از آن ها جمع آوری شده است.

یافته های این پژوهش، نشان می دهند که بین اندازه استفاده از وسایل ارتباط جمعی، جهانی شدن، دینداری، ارزش های مصرف، سن و اندازه احساس محرومیت نسبی با رفتار خرید زنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.

بعلاوه بین تحصیلات و طبقه اجتماعی با رفتار خرید رابطه منفی و معکوس وجود دارد. این بدان معنی است که هر چه قدر دو شاخص فوق در زنان قوی تر باشند، خرید کمتری به وسیله آن ها انجام می گردد.

یافته ها بعلاوه حاکی از آن هستند که بین اندازه رفتار خرید زنان بر حسب شرایط تأهل تفاوت معناداری وجود دارد و زنان متأهل جوان بیشترین اندازه خرید را دارند.

طبق نتایج فوق، بیشترین تأثیر را در رفتار خرید، متغیرهای ارزش های مصرف و هویت اجتماعی دارند. این نتایج نشان می دهند که زنان برای به دست آوردن هویت شخصی و اجتماعی خودشان احساس احتیاج بیشتری به خرید می نمایند.

بر اساس این یافته ها، برای افزایش یا کاهش اندازه خرید و تمایل زنان به خرید لباس و پوشاک، باید به هویت اجتماعی و ابعاد مورد مطالعه آن توجه کرد. کاهش محرومیت نسبی در ابعاد مالی، اجتماعی و فرهنگی می تواند بر نگرش زنان نسبت به خرید لباس اثرگذار باشد.

به علاوه، نقش رسانه و تبلیغات در افزایش اندازه خرید و تمایل زنان به خرید لباس و پوشاک بسیار مهم است و مسؤولین باید از این ابزارها بهره بیشتری ببرند.

محققان بر اساس این یافته ها که در فصلنامه برنامه ریزی و توسعه گردشگری وابسته به دانشگاه مازندران منتشر شده اند، این گونه نتیجه گیری می نمایند که برای کاهش در اندازه خرید لباس در بین زنان، بایستی بر ارزش های مصرفی و نوع نگاهشان نسبت به خرید تأکید داشت. چراکه تغییر در نوع ارزش های زنان، زمینه تغییر را در رفتار خرید آن ها فراهم می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 تیر 1403 بروزرسانی: 15 تیر 1403 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1502

به "عوامل موثر بر رفتار خرید زنان در منطقه ها گردشگری، با تاکید بر شهرهای ساحلی شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل موثر بر رفتار خرید زنان در منطقه ها گردشگری، با تاکید بر شهرهای ساحلی شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید