علل استارت نخوردن ماشین [آنالیز 9 دلیل رایج

به گزارش زرین گراف، اگر ماشین شما استارت نمی خورد قبل از تماس با یدک کش، بهتر است علل استارت نخوردن ماشین خود را آنالیز کنید. ممکن است باتری ماشین خالی شده باشد یا دینام خراب باشد. بعلاوه امکان دارد ایرادات فیوز یا تسمه تایم علت استارت نخوردن ماشین باشند.در هر صورت نگران نباشید؛ چون پیدا کردن علل استارت نخوردن خودرو کار سختی نیست.

علل استارت نخوردن ماشین [آنالیز 9 دلیل رایج

گذشته از موارد فنی که ذکر کردیم دلایل زیادی وجود دارد که مانع از روشن شدن خودرو می شوند. قبل از درخواست یاری، می توانید موارد زیر را آنالیز کنید؛

  • اول مطمئن شوید که فرمان قفل نباشد. در اینصورت مشکل را با حرکت دادن فرمان از یک طرف به سمت دیگر حین چرخاندن سوییچ در استارت، برطرف کنید.
  • در مرحله دوم از خالی نبودن باک بنزین مطمئن شوید. زیرا باک خالی هم می تواند یکی از علل استارت نخوردن ماشین باشد که ممکن است به آن توجه ننموده باشید.

برای کسب اطلاعات فنی بیشتر در مورد حل مشکل استارت نخوردن ماشین با مجله خبرنگاران همراه باشید.

شما می توانید جهت دریافت خدمات تخصصی تعمیر خودرو در محل و بعلاوه اعزام مکانیک سیار ماشین در محل تهران، روی لینک ها کلیک کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. متخصصان و تعمیرکاران ممتاز خبرنگاران در اسرع وقت جهت حل مشکل در محل حاضر خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • باتری خراب یکی از رایج ترین مسائل خودرو است که به استارت نخوردن خودرو منجر می گردد.
  • اولین چیزی که برای عیب یابی استارت نخوردن خودرو باید آنالیز کنید باتری است.
  • آلترناتور یا دینام وظیفه شارژ باتری در حین کارکرد موتور را بر عهده دارد. اگر دینام خراب باشد ممکن است باتری برای روشن کردن موتور شارژ کافی نداشته باشد.
  • سیستم جرقه زنی وظیفه راه اندازی موتور را بر عهده دارد و اگر به درستی کار نکند، خودرو استارت نمی خورد.

مکانیسم استارت خودرو

قبل از آنالیز علل استارت نخوردن خودرو بهتر است با مکانیسم آن آشنا شویم. استارت خودرو موتور الکتریکی کوچک اما قدرتمندی است که دنده استارت کوچکی را می چرخاند. زمانی که سوئیچ را می چرخانید نیرو به استارت ارسال شده و دنده استارت با موتور درگیر می گردد.

در نهایت استارت خودرو روشن می گردد و صدای روشن شدن موتور خودرو هر راننده ای را مسرور می نماید. زمانی که استارت خودرو با کلید یا فشار دکمه فعال می گردد، ولتاژ باتری به سیم پیچ احتراق را فعال می نماید تا جرقه در موتور ایجاد گردد. جرقه موتور از سیم پیچ یا سیم پیچ ها به سمت شمع ها راهنمایی می گردد تا بنزین مشتعل شده و خودرو روشن گردد.

آنالیز علل استارت نخوردن ماشین

برای آنالیز این موضوع که چرا خودرو استارت نمی خورد ضروری است که چندین قطعه بازبینی شوند. در ادامه خلاصه ای از مسائل رایج و راهکارهایی که می توانید برای برطرف علل استارت نخوردن خودرو انجام دهید را مرور می کنیم؛

1. باتری خراب است

باتری ماشین قطعه الکتریکی مهمی است که نیروی لازم برای راه اندازی وسیله نقلیه را ذخیره می نماید. اگر باتری ماشین تمام شده باشد روشن نمی گردد و خودرو استارت نمی خورد.

حالا از کجا بفهمیم باتری ماشین خالی شده. اگر حین استارت زدن، صدای چرخش موتور را نمی شنوید یا چراغ های داشبورد روشن نمی شوند، احتمالا باتری خودرو خراب شده است.

اگر در روزهای سرد نمی توانید ماشین را روشن کنید، چراغ های جلو سوسو می زنند یا کار نمی نمایند و روی داشبورد نماد باتری را می بینید باید به فکر عیب یابی باتری خودرو باشید. توجه داشته باشید که تاثیر باتری ضعیف بر خودرو عملکرد آن را مختل می نماید و تعویض باتری می تواند شما را در برطرف استارت نخوردن ماشین یاری کند.

2. اتصال بد باتری وجود دارد

اگر کابل های باتری خودرو پاره یا شل شده باشند ماشین شما استارت نمی خورد. یکی دیگر از علل استارت نخوردن ماشین خوردگی ترمینال باتری است که باعث مسدود شدن جریان برق می گردد.

در این حالت متوجه می شوید که برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخورده.برای حل مشکل نکات زیر را در نظر بگیرید؛

  • ابتدا ماشین را خاموش کنید.سپس سعی کنید اتصالات کابل را در ترمینال باتری بچرخانید. اگر حرکت می نمایند ترمینال های باتری شل هستند و باید آنها را محکم کنید.
  • اگر شل نیستند اما خورده یا کثیف شده اند باید ترمینال های باتری را قبل از اتصال مجدد تعویض یا تمیز کنید. این کار مستلزم کار با ابزارهای فلزی در اطراف باتری خودرو است. پس بهتر است برای ایمنی از خوردگی باتری آن را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

3. آلترناتور یا دینام خراب است

یکی دیگر از اجزای الکتریکی خودرو دینام یا آلترناتور است. این قطعه ژنراتوری است که وظیفه توزیع برق به خودرو و شارژ مجدد باتری را بر عهده دارد. اگر ماشین شما استارت نمی خورد، اما باتری سالم است به احتمال زیاد دینام خراب شده است.

خرابی دینام یکی دیگر از مسائل سیستم باتری است که علت استارت نخوردن ماشین شما محسوب می گردد. حالا برای تشخیص این مشکل چه کارهایی باید انجام دهیم؛

برای برطرف استارت نخوردن ماشین پراید، سمند، پژو باید چندین قطعه را چک کنید. برای مثال لایت گنبدی یا سایر چراغ های داخلی خودرو ممکن است روشن و سپس کم نور شوند. نماد باتری یا چراغ چک موتور ممکن است روشن گردد. بوی سوختگی حس می کنید چون دینام با تسمه درگیر شده است.

برای عیب یابی مشکل و برطرف علل استارت نخوردن ماشین، قطعات خودرو را دقیق آنالیز کنید. اگر دینام خراب شده باشد احتیاج به تعویض دارد. گاهی اوقات حتی ممکن است به باتری ماشین آسیب برساند؛ بنابراین بهتر است آن را در اسرع وقت آنالیز و در صورت احتیاج تعویض کنید.

4. دنده در حالت پارک یا خنثی نیست

اگر ماشین در دنده باشد روشن نمی گردد؛ بنابراین دنده باید در پارک یا خنثی باشد. برای حل این مشکل دنده را در حالت خنثی قرار دهید و ببینید آیا ماشین شما روشن می گردد یا خیر. بعلاوه می توانید فشار دادن پدال ترمز را امتحان کنید.

اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی است پدال کلاچ را فشار دهید. اگر مشکل برطرف نشد برای عیب یابی آن بهتر است با تعمیرکار حرفه ای مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟ علائم تمام شدن شارژ باتری

5. فیوز سوخته یا خراب شده است

فیوزهای خودرو قطعاتی هستند که از سیم کشی برق خودرو محافظت می نمایند. خرابی فیوزها یکی از چندین علل استارت نخوردن ماشین به شمار می رود.

فیوز آسیب دیده یا سوخته مانع رسیدن برق به رله استارت می گردد. جریان برق برای تامین جرقه، احتراق و قدرت حرکت وسیله نقلیه ضروری است. اگر دانش فنی درباره خودرو دارید جعبه فیوز ماشین را پیدا کنید. سپس فیوز سوخته یا سیم های آسیب دیده را آنالیز کنید.

اگر متوجه شدید ایراد از فیوز است در مورد نحوه تعویض فیوز ماشین با مکانیک تماس بگیرید. این کار احتیاج به دانش فنی و الکترونیکی دارد و بهتر است به وسیله افراد متخصص انجام گردد!

6. سوئیچ استارت خراب شده است

سوئیچ استارت وظیفه انتقال برق از باتری خودرو به اجزای خودرو را دارد. زمانی که سوئیچ خراب باشد هیچ برقی در موتور استارت یا سیستم جرقه زنی وجود ندارد و ماشین شما روشن نمی گردد.

علائم خرابی سوئیچ استارت شامل موارد زیر است:

  • وسیله نقلیه استارت نمی خورد.
  • سوئیچ ماشین نمی چرخد.
  • هیچ صدایی از موتور نخواهید شنید.
  • داشبورد خودرو ممکن است سوسو بزند.

علاوه بر موارد بالا سیستم ایمنی خودرو هم یکی از علل استارت نخوردن ماشین است. این ویژگی فرمان را قفل می نماید تا از هر حرکت تصادفی جلوگیری گردد. تنها کاری که در این حالت باید انجام دهید این است که هنگام چرخاندن سوئیچ فرمان را در هر دو جهت حرکت دهید.

اگر مطمئن هستید سوئیچ استارت خراب شده و باتری یا دینام سالم هستند برای حل مشکل با تعمیرکار تماس بگیرید.

7. خرابی شمع یا درپوش روتور توزیع نماینده معیوب

ماشین شما به نسبت هوا به سوخت مناسب و جرقه الکتریکی احتیاج دارد تا سیستم احتراق راه اندازی گردد. اگر باتری ماشین درست است و سوخت کافی در باک بنزین دارید ولی خودروی شما هنوز روشن نمی گردد به احتمال زیاد خرابی شمع علت استارت نخوردن ماشین شما است.

خرابی شمع از احتراق سوخت جلوگیری می نماید و خودرو استارت نمی خورد. در ادامه علائم خرابی شمع خودرو را با هم آنالیز می کنیم؛

  • مصرف سوخت بالا
  • مسائل مربوط به شتاب خودرو
  • خاموش شدن موتور
  • صدای خشن موتور خودرو در دورهای آرام

علاوه بر خرابی شمع درپوش توزیع نماینده یا روتور هم ممکن است شکسته باشد. توزیع نماینده مسئول تنظیم برق به شمع هایی است که بنزین را می سوزانند. روتور جریان ولتاژ بالا را هم از سیم پیچ احتراق به شمع ها راهنمایی می نماید.

حالا اگر درپوش توزیع نماینده محکم نباشد یا روتور به درستی کار نکند جرقه ایجاد نخواهد شد. علائم خرابی شمع به راحتی قابل تشخیص نیست و اغلب همراه با مسائل دیگر اجزای خودرو رخ می دهند.

برای عیب یابی مشکل بهتر است وسیله نقلیه خود را به مکانیک حرفه ای نشان دهید. با این کار مطمئن می شوید که شمع های جرقه زن، درپوش توزیع نماینده یا حتی سیم پیچ احتراق آسیب دیده اند یا خیر.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

8. تسمه تایم احتیاج به تعویض دارد

تسمه تایم یکی از اجزای داخلی موتور و نوار لاستیکی است که بادامک و میل لنگ موتور را در زمان مناسب می چرخاند. اگر تسمه تایم خراب گردد موتور ماشین استارت نمی خورد. در این شرایط ممکن است صدای درگیر شدن موتور استارت یا حتی صدای تیک تاک را از زیر کاپوت بشنوید.

این مشکل خیلی رایج نیست؛ اما تسمه تایم ممکن است در حین کار کردن موتور خودرو پاره گردد و به موتور آسیب برساند. تعمیر و تعویض تسمه تایم برترین راه برای برطرف علل استارت نخوردن ماشین محسوب می گردد.

9. مسدود شدن فیلتر سوخت

فیلترهای سوخت به حذف زباله و ذرات زنگ زدگی سوخت یاری می نمایند تا بنزین تمیز از مخزن گاز به انژکتور سوخت برسد. از آنجایی که وظیفه این فیلترها جلوگیری از ورود آلاینده ها و سایر آلودگی ها به داخل موتور است امکان مسدود شدن آن ها خیلی بالا است.

مسدود شدن کامل فیلتر سوخت یکی از مهم ترین علل استارت نخوردن ماشین به شمار می رود. اگر نازل انژکتور سوخت با زباله یا زنگ زدگی مسدود گردد موتور به علت کاهش فشار سوخت، هیچ سوختی از باک سوخت دریافت نمی نماید.

برای آنالیز این مشکل باید از بنزین با کیفیت بالا بهره ببرید تا خطر تجمع زباله در سیستم سوخت خودرو را به حداقل برسانید. فیلترهای بنزین باید قبل از مسدود شدن کامل تعویض شوند. به این ترتیب می توانید مشکل استارت نخوردن خودرو با به آسانی حل کنید.

جمع بندی

همانطور که توضیح دادیم مسائل زیادی را می توان به عنوان علل استارت نخوردن ماشین در نظر گرفت. گاهی مشکل از باتری خالی، دینام خراب، سوختن فیوز یا پمپ سوخت معیوب است؛ گرچه بیشتر علائم کاملاً مشابه هستند.

با این حال بعضی از علل استارت نخوردن ماشین کاملا تخصصی هستند و باید به وسیله تعمیرکار متخصص آنالیز شوند. امیدواریم این مقاله در جهت برطرف مشکل استارت نخوردن خودرو اطلاعات مفیدی ارائه نموده باشد.

سوالات متداول

چه مسائلی می تواند باعث استارت نخوردن خودرو گردد؟

اگر وسیله نقلیه شما استارت نمی خورد معمولاً به علت خرابی باتری، شل شدن یا خوردگی کابل های اتصال، خرابی دینام یا مشکل در استارت است.

چرا ماشین من استارت نمی خورد؟

اگر ماشین شما اتوماتیک است آنالیز کنید که در پارک یا خنثی قرار باشد. اگر ماشین شما در دنده است استارت نمی خورد. اما اگر در پارک یا خنثی است و باز هم روشن نمی گردد ممکن است سوئیچ ایمنی خراب شده باشید.

آیا کم بودن روغن موتور می تواند باعث استارت نخوردن خودرو گردد؟

اگر سطح روغن موتور پایین باشد مانع روانکاری مناسب اجزای حیاتی داخل موتور شده و باعث خرابی موتور، آسیب تماشا قطعات و استارت نخوردن خودرو می گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1456

به "علل استارت نخوردن ماشین [آنالیز 9 دلیل رایج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل استارت نخوردن ماشین [آنالیز 9 دلیل رایج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید