سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن

به گزارش زرین گراف، سیگار کشیدن باعث بروز بدخیمی در سلول های سالم می گردد. آغاز عادت سیگار کشیدن آسان ولی کنار گذاشتن آن بسیار سخت است. شکی نیست افراد سیگاری احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان را در خود افزایش می دهند. تعداد

سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سیگار کشیدن باعث بروز بدخیمی در سلول های سالم می گردد. شروع عادت سیگار کشیدن آسان ولی کنار گذاشتن آن بسیار سخت است. شکی نیست افراد سیگاری احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان را در خود افزایش می دهند. تعداد افراد سیگاری هر روز بیشتر می گردد و افزایش تعداد افراد سیگاری در کشو رهای مختلف جای نگرای دارد. زمان آن رسیده است که افراد سیگاری را از بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن آگاه کنیم. در این مقاله به بحث درباره سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن می پردازیم.

تنباکوی موجود در سیگار بدن را به طور مستقیم در معرض مواد سرطان زای مختلف قرار می دهد. تنباکو ماده ای سرطان زا است و مصرف آن به هر شکل باعث بروز تأثیرات سرطانی می گردد.

سرطان ریه

حرف زدن درباره سیگار کشیدن با نادیده گرفتن سرطان مانند برگزاری همایش درباره سیستم خورشیدی بدون اشاره به خورشید است. این بدین خاطر است که سرطان ریه شایع ترین پیامد سیگار کشیدن طولانی مدت است. سیگار کشیدن مکرر به تدریج سلامت ریه ها را تخریب می نماید. ظرفیت ریه ها برای نفس کشیدن با قرارگیری در معرض تنباکو کاهش می یابد. عفونت های ریوی که با مشکل در تنفس همراه هستند در میان افراد سیگاری شایع می باشند. بعلاوه، تحقیقات نشان می دهند که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. اگر چه عوامل مختلفی می توانند باعث بروز سرطان ریه شوند ولی، سیگار کشیدن از علل اصلی ابتلا به این بیماری به تعداد می رود.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ هم جزء دسته سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن قرار می گیرد. تحقیقات اثبات نموده اند که سیگار کشیدن طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. هر چه فرد تعداد سیگار بیشتری در روز مصرف کند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به همان میزان افزایش خواهد یافت. دود سیگار حاوی مواد سرطان زا است که قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند و روده بزرگ هم از این قاعده مستثنی نیست. قرارگیری در معرض دود سیگار بعلاوه ممکن است باعث بزرگ شدن پلیپ گردد. تحقیقات نشان می دهند که با افزایش میزان پلیپ احتمال بدخیم شدن آن هم افزایش پیدا می نماید.

سرطان پانکراس

بروز سرطان پانکراس هم به سیگار کشیدن نسبت داده می گردد. داده های جمع آوری شده از منابع معتبر نشان می دهند که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس سیگاری هستند.

سرطان حفره دهان

سرطان حفره دهان کسی که سیگار می کشد را هم مورد حمله قرار می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهند که تقریباً سالانه تنها 2000 نفر در نیویورک به سرطان حفره دهان مبتلا می شوند. سیگار کشیدن و مصرف الکل در 4ر3 موارد ابتلا به سرطان حفره دهان نقش دارند. سیگار کشیدن ممکن است باعث ایجاد زخم های سرطانی در حفره دهان گردد.

سرطان کلیه

سرطان کلیه یکی دیگر از بیماری هایی است که به دلیل سیگار کشیدن بروز می نماید. کلیه ها ممکن است در معرض عوامل سرطان زای موجود در سیگار قرار بگیرند. این می تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد. بنابراین، افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند.

سرطان مثانه

دستگاه ادراری هم ممکن است تحت تأثیر اثرات سرطان زای سیگار کشیدن قرار بگیرد. سیگار کشیدن بعلاوه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد. این ممکن است به خاطر مخلوط شدن مواد سرطان زا با ادرار اتفاق بیافتد. از آنجایی که ادرار قبل از تخلیه در مثانه جمع می گردد، احتمال تشکیل سلول های سرطانی در مثانه وجود دارد. 50 درصد افراد مبتلا به سرطان مثانه به خاطر سیگار کشیدن به این بیماری مبتلا می شوند. سرطان مثانه به طور معمول با دفع ادرار مکرر و دردناک و خون در ادرار همراه است.

سرطان دهانه رحم

تحقیقات نشان می دهند که بین سرطان دهانه رحم و سیگار کشیدن ارتباط وجود دارد. پزشکان بعلاوه بر این باورند که زنان با سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند. بدن در دهانه رحم با یاری سلول های لانگرهانس با عوامل بیماری زا مبارزه می نماید. مواد شیمیایی موجود در تنباکو به این سلول ها آسیب می زند و باعث مختل شدن ایمنی می گردد. در زنان سیگاری اگر فرد مبتلا به عفونت ویروس HPV نوع 16 ، 17 یا 31 باشد، احتمال بروز سرطان دهانه رحم به طور قابل توجهی بالاست.

سرطان مری

مری گلو را به معده متصل می نماید. تحقیقات نشان می دهند که رابطه قوی میان سیگار کشیدن و سرطان مری وجود دارد. مشکل در بلع غذا ، سوزش سر دل و وجود خون در استفراغ بعضی از علایم سرطان مری هستند.

سرطان سینه

تحقیقات تازه نشان می دهند که سرطان سینه به طور قابل توجهی با سیگار کشیدن ارتباط دارد. سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است. احتمال بروز سرطان سینه در زنانی که سیگار کشیدن را از سنین پایین شروع می نمایند بالاتر است. در تخقیقات مشاهده شده است که سیگار کشیدن در میان زنان غیر چاق آن ها را نسبت به زنان چاقی که سیگار می کشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که حتی یک بار سیگار کشیدن می تواند تأثیر منفی بر روی ژن ها داشته باشد و باعث ایجاد جهش های ژنتیکی گردد. با توجه به تحت تأثیر قرار گرفتن اندام های مختلف بدن، بهتر است عادت سیگار کشیدن را ترک کنیم و اصلاً آن را شروع کنیم. خوشگذرانی موقتی به قیمت از دست دادن سلامتی معامله منصفانه ای نیست. سیگار کشیدن را همین حالا ترک کنیم!

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1025

به "سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید