درباره بیماری نقرس بیشتر بدانیم

به گزارش زرین گراف، تهران (پانا) - نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل است، حدود 95 درصد از مردان و 5 درصد از زنان دچار نقرس می شوند.

درباره بیماری نقرس بیشتر بدانیم

به گزارش صدا وسیما، نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل است، حدود 95 درصد از مردان و 5 درصد از زنان دچار نقرس می شوند.

آشنایی با بیماری نقرس

ورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پا از جمله علائم بروز بیماری نقرس است که در اثر افزایش اسید اوریک در خون بروز پیدا می نماید، اما سوالی که در این میان پیش می آید این است که چه افرادی در معرض ابتلا به نقرس هستند و چه باید کرد؟

اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد که بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می گردد.

جالب است بدانید؛ حدود 95 درصد از مردان و 5 درصد از زنان دچار نقرس می شوند، زنان قبل از یائسگی، جزو گروه درگیر با نقرس هستند. عواملی که موجب افزایش اسید اوریک و ایجاد نقرس می شوند:

افزایش فراوری اسید اوریک از طریق بدن

کاهش خروج اسید اوریک از طریق کلیه ها

افزایش دریافت غذا های پورین

بیماری های حاد

ضربه روحی

جراحی

تب

کمبود آب بدن

خوردن بیش از حد شام

بعضی از دارو ها مانند: آسپرین

بعضی مسائل ممکن است؛ احتمال بروز نقرس را افزایش دهند. این مسائل و بیماری ها شامل:

افزایش فشار خون، دیابت نوع 1 و 2، کلسترول بالا، مسائل گوارشی، کاهش توده عضلانی، چاقی، مصرف غذا های پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین.

علائم بیماری نقرس

علامت مشخصه این بیماری ورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پاست؛ البته ممکن است این بیماری با ورم و درد مفاصل دیگر مثل مچ پا یا زانو هم خود را نشان دهد، ولی حالت اول بسیار شایع تر است.

در صورتی که اسیداوریک زیادی در بدن به مدت مدید وجود داشته باشد حتی ممکن است این بلور ها در بافت کلیه رسوب نمایند و کل بدنه کلیه را تخریب و بیمار را دچار نارسایی کامل کلیه ها نمایند.

در افراد دچار نقرس رسوب بلور های اسیداوریک در بافت های دیگر بدن مثل زیر پوست به خصوص پوست آرنج و مچ دست به صورت برجستگی دیده می گردد که می تواند باعث التهاب مفاصل و درد گردد، این برجستگی های زگیل مانند می توانند در لاله گوش هم دیده شوند که علامت خاص نقرس است.

پیشگیری از نقرس

1-اصلاح رژیم غذایی

تاکید می کنم اگر رژیم غذایی مضر دارید، نه تنها برای این بیماری بلکه برای پیشگیری از سایر بیماری ها، دست به اصلاحش بزنید. سعی کنید از فست فود های پرچرب، گوشت قرمز و نوشیدنی های حاوی فروکتوز بالا خودداری کنید، غذا هایی که به افزایش اسیداوریک در خون شما دامن می زنند را شناسایی و ترک کنید.

2- کنترل وزن

پس از اصلاح رژیم غذایی، اگر درست عمل نموده باشید وزنتان ایده آل خواهد شد، باید سعی کنید با ورزش اصولی و رژیم غذایی خوب چاقی را از بین ببرید، اضافه وزن بسیار خطرناک است و باید کنترل گردد. بعلاوه استفاده از تمرینات هوازی و ذهنی برای سامان دادن به روح و جسم توصیه می گردد.

3- آب کافی!

یکی از دلایلی که اسید اوریک در خون افزایش می یابد، از دست دادن آب است، سعی کنید از فعالیت در هوای گرم و سوزان خودداری کنید. پس از فعالیت و تحرک سنگین، حتما مقداری آب بنوشید و به بدن خود اهمیت دهید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 975

به "درباره بیماری نقرس بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بیماری نقرس بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید