با چه روش هایی می توان ریزش مو سکه ای را درمان کرد؟

به گزارش زرین گراف، بیماری آلوپسی آرئاتا نوعی بیماری خودایمنی است که سبب ریزش مو به صورت سکه ای می گردد. دلیل بروز این بیماری ناشناخته است.

با چه روش هایی می توان ریزش مو سکه ای را درمان کرد؟
بیماری آلوپسی آرئاتا نوعی بیماری خودایمنی است که سبب ریزش مو به صورت سکه ای می گردد. علت بروز این بیماری ناشناخته است. هرچند، این بیماری در افراد مبتلا به دیگر بیماری های خودایمنی شایع تر است. زمانی که این بیماری باعث گردد تمام مو های فرد بریزند، به آن آلوپسی توتال گفته می گردد.

درمان ریزش مو سکه ای

بیماری آلوپسی آرئاتا را نمی توان درمان کرد. اما می توان با استفاده از بعضی روش ها، به رشد مجدد مو ها یاری کرد. در ادامه، به بعضی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

کورتیکواستروئید ها

کورتیکواستروئید نوعی داروی ضد التهابی است که برای درمان بیماری های خودایمنی تجویز می گردد. این دارو را می توان به پوست سر و یا دیگر قسمت های بدن تزریق کرد. بعلاوه، می توان آن را به صورت قرص مصرف نموده و یا به صورت پماد، کرم و یا کف، بر روی پوست مالید. مشکل این روش این است که تاثیر این دارو زمان زیادی خواهد برد.

ایمونوتراپی موضعی

این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ریزش مو بسیار زیاد باشد. به منظور ایجاد نوعی واکنش آلرژیک، نوعی مواد شیمیایی را بر روی پوست سر می مالند. در صورت تاثیر مواد شیمیایی، این واکنش سبب رشد مجدد مو خواهد شد. بعلاوه، این مواد باعث بروز خارش می شوند و معمولا برای دستیابی به نتیجه بهتر، باید از این روش چندین بار استفاده کرد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، یک داروی موثر برای رشد مو است. از این دارو می توان هم برای بزرگسالان و هم برای بچه ها استفاده کرد. این دارو را به صورت موضعی و بر روی نواحی ریزش مو مانند پوست سر، صورت و یا بدن می توان مالید. درمان با ماینوکسیدیل معمولا هم زمان با نوع دیگری از درمان صورت می گیرد. این دارو به تنهایی برای درمان ریزش موی فراوان موثر نیست.

آنترالین

آنترالین برای تغییر عملکرد سیستم ایمنی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو را به صورت موضعی بر روی پوست مالیده و سپس بعد از گذشت 20 الی 60 دقیقه، آن را باید شست. کرم آنترالین به رشد مجدد مو در منطقه ها طاس یاری می نماید. اما، ممکن است پوست را تحریک نموده و حتی به طور موقت باعث تغییر رنگ پوست گردد.

دیفن سیپرون

به منظور تحریک دستگاه ایمنی می توان دیفن سیپرون را به طور موضعی بر روی پوست سر مالید. در حقیقت، این دارو نوعی واکنش آلرژیک خفیف را ایجاد می نماید که به موجب آن سلول های سفید خون به سطح نواحی طاس سوق داده می شوند. انتظار می رود که این کار باعث گردد تا التهاب موجود در نواحی آسیب دیده رفع شده و باعث تحریک رشد مجدد فولیکول های مو گردد. از این نوع ایمونوتراپی برای درمان موارد حاد و شدید آلوپسی آرئاتا مانند آلوپسی توتال و آلوپسی یونیورسال استفاده می گردد.

دارو های تضعیف نماینده دستگاه ایمنی

دارو های تضعیف نماینده دستگاه ایمنی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، واکنش ایمنی که باعث ریزش مو می گردد را مسدود می نمایند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که استفاده از متوترکسات در درمان آلوپسی آرئاتا، باعث رشد مجدد مو در 67 درصد از بیماران شده است. بعضی از عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو هایی مانند متوترکسات عبارتند از: تهوع، اسهال، زخم، رنگ پریدگی پوست و خستگی.

توصیه هایی برای درمان ریزش مو سکه ای

علاوه بر درمان های دارویی، از روش های دیگر هم می توان برای کاهش اثرات بیماری آلوپسی آرئاتا استفاده کرد.

از کلاه گیس، کلاه و یا روسری بهره ببرید: آن ها نواحی طاس را پوشانده و بعلاوه پوست سر را از تابش نور خورشید محافظت می نمایند.

کاهش استرس: به نظر می رسد که استرس و اضطراب می توانند باعث تحریک آلوپسی آرئاتا شوند، اگر چه این موضوع به لحاظ علمی ثابت نشده است.

بیماری آﻟوپسی آرئاتا معمولا یک بیماری جدی و خطرناکی نیست، اما می تواند باعث اضطراب و ناراحتی فرد گردد. به یاد داشته باشید، حتی اگر تمام مو های خود را از دست بدهید، آن ها دوباره می توانند رشد نمایند. بعلاوه، گزینه های دیگری برای پوشاندن طاسی سر هم وجود دارند. اگر متوجه ریزش مو شدید، با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر آلوپسی آرئاتا، عوامل دیگر هم می توانند موجب ریزش مو شوند.

درمان های طبیعی برای بیماری آلوپسی آرئاتا

1. پروبیوتیک ها

دستگاه گوارش می تواند دستگاه ایمنی را کنترل کند. به همین علت، پروبیوتیک ها می توانند به درمان بعضی از بیماری های خودایمنی، از جمله آلوپسی آرئاتا یاری نمایند. از مکمل های پروبیوتیک می توان برای بهبود دستگاه ایمنی بدن استفاده کرد تا بدن نسبت به عوامل التهاب زا، بیش از حد واکنش نشان ندهد. بعضی از غذا های حاوی پروبیوتیک عبارتند از کفیر، کامبوچا، سبزیجات کشت شده، ماست و سرکه سیب.

2. روی

از روی می توان به عنوان درمانی طبیعی برای ریزش مو سکه ای استفاده کرد. زیرا روی به تقویت دستگاه ایمنی بدن و بهبود روده یاری می نماید. علاوه بر این، روی یک ماده معدنی مهم برای فعالیت عملکرد فولیکول های مو به شمار می رود. غذا های حاوی روی عبارتند از تخم کدو، گوشت گاو، گوشت بره، نخود، بادام هندی، ماست و اسفناج.

3. کوئرستین

کوئرستین نوعی فلاونوئید با خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال های آزاد یاری می نماید. کوئرستین تاثیری قوی بر روی ایمنی داشته و به کاهش و سرکوب راه های التهابی یاری می نماید. به همین علت، کوئرستین اغلب برای درمان علائم مرتبط با اختلالات خود ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده اند که کوئرستین به تحریک رشد مو یاری می نماید. دانشمندان معتقدند این امر به علت خواص ضد التهابی کوئرستین است.

4. جینسنگ

جینسنگ نوعی گیاه دارویی است که شامل ترکیبات مختلف دارویی می گردد. جینسنگ به کاهش التهاب و افزایش عملکرد دستگاه ایمنی یاری می نماید. بعضی مطالعات نشان داده اند که جینسنگ قرمز ممکن است در درمان بیماری آلوپسی آرئاتا موثر واقع گردد. از جینسنگ می توان به عنوان درمان مکمل به همراه تزریق کورتیکواستروئید استفاده کرد.

5. اسانس روغنی اسطوخودوس

از مزایای روغن اسطوخودوس می توان به خاصیت آن برای درمان و محافظت از پوست اشاره نمود. روغن اسطوخودوس نوعی آنتی اکسیدان قوی است که باعث کاهش التهاب می گردد. بعضی مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند که مالیدن روغن اسطوخودوس بر روی نواحی طاس، باعث افزایش قابل توجه تعداد فولیکول های مو شده است.

6. اسانس روغنی رزماری

روغن رزماری معمولا برای افزایش ضخامت و رشد مو مورد استفاده قرار می گیرد. روغن رزماری به افزایش متابولیسم سلولی که باعث تحریک رشد مو می گردد، یاری می نماید. تحقیقات نشان داده اند که مصرف موضعی روغن رزماری همچون داروی ماینوکسیدیل می تواند در درمان ریزش مو سکه ای موثر باشد. بعلاوه، می توان از روغن رزماری برای درمان شوره و خشکی پوست سر هم استفاده کرد. 2 تا 3 قطره از روغن رزماری را دو بار در روز، به صورت مستقیم بر روی ناحیه مورد نظر خود بمالید.

7. طب سوزنی

از طب سوزنی می توان به عنوان نوعی درمان طبیعی برای بیماری آلوپسی آرئاتا استفاده کرد. زیرا طب سوزنی به کاهش سلول های T1 که به فولیکول های مو حمله می نمایند، یاری می نماید. بعلاوه، طب سوزنی به تحریک و حرارت فولیکول های مو، کاهش التهاب و افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده یاری می نماید. علاوه بر این، طب سوزنی در کاهش اضطراب و افسردگی هم موثر است.

8. مصرف غذا های ضد التهابی

یکی از روش های طبیعی برای درمان بیماری های خودایمنی، مصرف مواد غذایی و مفیدی است که باعث کاهش التهاب می شوند. از مصرف تمام غذا های فرآوری شده و شیرین خودداری کنید. در عوض، غذا های ضد التهابی مانند سبزیجات برگ دار، چغندر، کلم بروکلی، بلوبری، آجیل، دانه ها، ادویه جات (به خصوص زردچوبه و زنجبیل)، ماهی قزل آلای غیر پرورشی، عصاره استخوان و روغن نارگیل مصرف کنید. این غذا ها حاوی آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی مهم و اسید های چرب ضروری هستند. بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا معمولا دچار کمبود مواد مغذی هستند. بنابراین، توجه داشته باشید که رژیم غذایی تان حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج باشد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1033

به "با چه روش هایی می توان ریزش مو سکه ای را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با چه روش هایی می توان ریزش مو سکه ای را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید