با استخراج رمز ارز در ایران، سرمایه فردایت را بساز!

به گزارش زرین گراف، در اواسط دی ماه امسال چند هفته ای خورشید در آسمان شهرهای بزرگ پشت لایه ای از دود و غبار پنهان شده بود.

با استخراج رمز ارز در ایران، سرمایه فردایت را بساز!

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

آلودگی هوای ناشی از تولید برق با سوخت مازوت در نیروگاه ها ازیک طرف و جواب ندادن شبکه برق در شهرها از سوی دیگر، باعث شد انگشت اتهام قطع برق به سمت مصرف بالای برق در مزارع استخراج رمزارزها نشانه رود.

اتفاقی که باعث شد خیلی ها به این پدیده فناورانه بدبین شوند. این در حالی است که رمزارزها و مزارع دیجیتال در تمام جهان موضوعات بسیار جذابی هستند و بدون تبلیغ هم مخاطبان زیادی را جذب خود می کنند.

از سویی بازار این حوزه نیز به شدت تشنه ابزار و محصولات جدید است و از طرف دیگر کاربران آن مانند دیگر بازارهای سرمایه به فضای امنی برای مبادلات خود نیاز دارند.

معمولا فعالان حوزه استخراج رمزارز برای کسب درآمد مجبورند به خدمات دهنده ای در خارج از کشور متصل شوند، اما باوجود تحریم ها و گاهی عدم ایجاد اتصال پایدار به خدمات دهنده های خارجی، ممکن است دارایی خود را از دست بدهند.

وجود خدمات دهنده ای داخلی بر پایه زیرساخت های کشور می تواند نگرانی فعالان این حوزه را رفع کرده و درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد کند.

ماینو استخری ایرانی برای استخراج رمزارز در داخل کشور است و با رابط کاربری جذاب، خدمات بی نظیری را ارائه می کند.

زنجیره بلوک رمزپرداز اکوسیستمی برای تمام کسانی است که با رمزارزها و فناوری بلاک چین سروکار دارند.

سجاد کرمی، مدیرعامل این شرکت از داستان ورودش به جهانی رمزارزها می گوید: قبل از شکل گیری شرکت زنجیره بلوک رمزپرداز، نزدیک به پنج سال درزمینه فین تک فعالیت می کردم و درگیر بحث های اقتصادی داخلی و بین المللی آن بودم. تا اینکه در آبان 96 با رمزارز آشنا شدم و شروع به تحقیق در این زمینه کردم. کم کم در جهت آن قرار گرفتم و کار صنعتی را از سال 97 در یکی از مناطق ویژه اقتصادی در نزدیکی پایتخت با ساخت فضای فیزیکی و خرید دستگاه های مورجهانز با همکارانم شروع کردیم. ما هم مثل هر کسب وکار دیگر در جهتمان با مسائل جدید و متعددی روبه رو شدیم. برای مثال متوجه شدیم به علت تعداد زیاد دستگاه های استخراج رمزارز، نظارت فنی بر عملکرد آنها انرژی بر و پرهزینه است. از اینجا بود که ایده نوتی ماینر شکل گرفت. نوتی ماینر نمونه ایرانی مدیریت مزارع استخراج رمزارز است و می تواند با هوش مصنوعی تمام دستگاه ها را رصد و مسائل احتاقتصادی آنها را رفع کند. به علاوه کارهای حسابرسی مزارع استخراج را نیز سامان می دهد. پروژه نوتی ماینر که جلوتر رفت، دیدیم خدمات دهنده داخلی در کشور وجود ندارد و برای اتصال به خدمات دهنده های خارجی هم تداخل داریم. پس تصمیم گرفتیم خودمان زیرساخت های لازم را در کشور پیاده کنیم و پروژه ماینو به جهان آمد.

رمزارز چطور استخراج می شود؟

رمزارزها برخلاف تصور بیشتر مردم به بیت کوین خلاصه نمی شود. اکنون نزدیک به 3000 رمزارز مختلف در جهان وجود دارد که اولین و معروف ترین آنها بیت کوین است.

عملیات استخراج رمزارز نیز به معنی تایید تراکنش های شبکه بلاک چین است. برای مثال زمانی که شخص الف می خواهد به حساب شخص پول واریز کند، درخواستشان به بانک مرکزی می رود.

در آنجا درخواست و اطلاعات هر دو طرف پردازش و اگر درست باشد، عملیات اجرا می شود. در این معامله شخص الف و ب به شخص سومی اعتماد می کنند که درواقع همان بانک مرکزی است.

اما فناوری بلاک چین بر پایه بی اعتمادی است. دو نفر از هر جای جهان می توانند مبادله اقتصادی داشته باشند، بدون اینکه یکدیگر را بشناسند یا اعتمادی به هم داشته باشند. در این فناوری هر فردی در جهان که به شبکه ای از گره های آن دسترسی داشته باشد، می تواند نفر سوم باشد و شخص الف و ب را هم نشناسد.

نفر سوم فقط داده ها را می گیرد و پردازش می کند. بلاک چین انقلابی در صنعت اقتصادی جهان ایجاد کرده است که دیگر نیازی به وجود بانک های مرکزی نیست و خود مردم می توانند تراکنش هایشان را تایید کنند. استخراج کننده در هر جا که باشد، دستگاه خود را روشن می کند، سپس به یک استخر متصل می شود، داده های خام را می گیرد، پردازش می کند و بعد به شبکه برمی گرداند. نفر سوم علاوه بر اینکه جابه جایی بیت کوین ها را انجام می دهد، کارمزدی را مثل بانک مرکزی برمی دارد و درآمد کسب می کند.

ماینو، استخر ایرانی

استخرها درواقع تجمیع کننده قدرت پردازش در شبکه رمزارزها هستند و به شبکه بلاک چین بیت کوین وصل می شوند. فرد استخراج کننده نیز به جای آنکه مستقیم خودش به شبکه وصل شود، به استخرها متصل می شود.

درواقع استخرها قدرت استخراج کننده های کوچک را جمع می کنند و به عنوان استخراج کننده بزرگ تری وارد شبکه می شوند و به کسب درآمد می پردازند سپس کارمزد خودشان را برمی دارند و سهم استخراج کننده های کوچک تر را نسبت به مشارکتشان پرداخت می کنند.

به گفته مدیرعامل پروژه ماینو، درگذشته استخراج کننده ها به استخرهای خارجی وصل می شدند و آنها هم گاهی پول سرمایه گذاران ایرانی را پرداخت نمی کردند. ازاین رو زنجیره بلوک رمز پرداز برای حل این معضلات استخری ایرانی را پیاده سازی کرده است.

زمستان 1400 را دریابید

وزارت نیرو در بند 4-3 بخش نامه 18 آبان 98 ابلاغ کرده است: برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها که براساس تایید مراجع ذی صلاح به استخرهای استخراج داخل کشور متصل می شوند، علاوه بر تخفیف های ولتاژ اتصال، مشمول 15درصد تخفیف می باشند. اما این بند تا به امروز اجرانشده است.

سجاد کرمی دراین باره به جام جم می گوید: اگر تخفیف در وزارت نیرو اجرا شود، استقبال از استخرهای ایرانی بسیار بیشتر خواهد شد. زیرا برای استخراج کننده های رمزارز، 15درصد عدد بسیار بالایی است و می تواند در کاهش هزینه های آنها نقش قابل توجهی داشته باشد. کندی بروکراسی در اجرای این تخفیف سبب شده است تا افرادی که می خواهند قانونی و با پرداخت اقتصادیات کار کنند، به سمت کار زیرزمینی گرایش پیدا کنند. استخراج به صورت زیرزمینی هم مستقیم روی تامین انرژی در کشور تاثیر می گذارد.

وی در ادامه به عنوان فعال این صنعت هشدار می دهد: اگر این کارشکنی ها و دست وپاگیربودن بروکراسی اداری ادامه داشته باشد، زمستان آینده صددرصد با مشکل تامین برق روبه رو خواهیم شد. دولت باید با دید بازتری به این موضوع نگاه کند و روی آن نظارت و کنترل داشته باشد. فعالیت زیرزمینی استخراج کننده ها روی افزایش مسائل اقتصادی و تورم نیز تاثیر می گذارد.

بیش از 6 میلیون دلار ارزآوری از جهت رمزارزها

مدیرعامل ماینو با اشاره به اینکه با همکاری دولت و استقبال بیشتر استخراج کننده های رمزارز از استخرهای ایرانی، ماینو می تواند قدرت پردازشش را آن قدر افزایش دهد تا صادرات خدمات هم داشته باشد، تصریح می کند: تصویر سنتی از جذب سرمایه گذاران خارجی به این شکل است که آنها حتما باید با سرمایه ای بزرگ به ایران سفرکرده و خط تولید یا کارگاهی راه اندازی کنند. درحالی که امروز با شکل های جدیدی می توان سرمایه گذاران خارجی را جذب کرد. بدون آنکه به حضورشان در کشور نیاز باشد یا مجبور باشیم انحصار خدمات به آنها دهیم یا آنها بخواهند خدمات خاصی را ارائه دهند. کافی است استخرهای ما آن قدر قدرتمند شده باشند تا آنها به استخرهای ما متصل شوند.

به گفته سجاد کرمی، با قیمت امروز بیت کوین ما با این شکل از صادرات خدمات می توانیم در ماه شش میلیون و 720هزار دلار درآمد داشته باشیم. این مقدار پولی است که هر ماه استخراج کننده ها با اتصال به استخرهای خارجی، به خارج از کشور می فرستند، به این امید که این پول برشود. به این ترتیب می توانیم از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 698

به "با استخراج رمز ارز در ایران، سرمایه فردایت را بساز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با استخراج رمز ارز در ایران، سرمایه فردایت را بساز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید