اینترنت 5.5G چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟

به گزارش زرین گراف، در حالی که هنوز پوشش دهی شبکه 5G در ایران به 10 درصد کل کشور نرسیده است؛ زمزمه هایی از اینترنت 5.5G شنیده می گردد.

اینترنت 5.5G چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟

اینترنت 5.5G چیست و چه تفاوتی با اینترنت 5G دارد؟ کدام گوشی ها از اینترنت 5.5G پشتیبانی می نمایند و در ایران اوضاع چطور است؟

همانطور که می دانید، نسل های مختلف شبکه های مخابراتی سلولی را با یک عدد و حرف G که مخفف Generation به معنای نسل است؛ نشان می دهند.

بنابراین وقتی مثلا می گوییم 4G، منظور نسل چهارم شبکه های مخابراتی است و برای سایر نسل ها هم همینطور.

اینترنت 5.5G چیست؟

ارتقا از یک نسل فناوری به نسل بعدی آن معمولا احتیاجمند تغییرات بنیادین در فناوری و طی شدن زمان طولانی است.

به طور مثال، ارتقا فناوری از 4G به 5G حدود 7 سال طول کشید که این زمان زیادی در جهانی فناوری به شمار می رود. به همین صورت انتظار می رود اولین شبکه 6G جهان در سال 2030 معرفی گردد.

  • 6G چیست و چه مزایایی خواهد داشت؟

پس حالا تکلیف پیشرفت هایی که در بین این 2 نسل در فناوری پایه ایجاد می گردد چه می گردد؟ پاسخ در نام گذاری نسل واسطه نهفته است.

همانطور که از 3G به 4G به نام 3.5G و 3.75G شناخته می شد، بین 4G و 5G را نیز به نام 4.5G یا 4G-Advanced نام گذاری کردند.

اما حالا و بعد از تقریبا 4 سال از ظهور فناوری 5G، پیشرفت های حاصله در این فناوری، ما را احتیاجمند نام گذاری یک نسل واسطه نموده است تا ارتقا شبکه را به کاربر نشان دهد و مطابق انتظار، نام این نسل را 5.5G یا 5G Advanced گذاشته اند.

نکته مهمی که از قلم نیاندازید این است که این نسل های واسطه در واقع به اصول و استاندارهای نسل پایه خود وفادار هستند و آنها را نمی توان یک نسل تازه ارتباطی معرفی کرد.

پس باید بدانید که یک شبکه 5.5G جزئی از یک شبکه 5G محسوب می گردد و استاندارهای مشابهی را رعایت می نماید.

اما ارتقا فناوری از 5G به 5.5G چه چیزهایی بوده است که ارزش تغییر نسل را داشته است؟

در این نوشتار دقیقا می خواهیم به همین موضوع بپردازیم که مفاهیم اصلی شبکه یا اینترنت 5.5G چیست و این فناوری چه تفاوت هایی با نسل پایه خود یعنی 5G دارد.

بنابراین تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

5.5G چه زمانی معرفی گردید؟

مانند همواره در جهانی مخابرات سلولی، این هواوی بود که در آگوست سال 2022، را به جهانیان معرفی کرد و مفاهیم اولیه آن را شرح داد.

هواوی در این مرنام بر روی سرعت بی نظیر اینترنت 5.5G و همچین استفاده از فرکانس های خاصی که تا به حال استفاده نشده بودند؛ تاکید زیادی کرد.

از آن موقع تابحال، تمام شرکت های مخابراتی جهان به فکر توسعه 5.5G افتاده اند و پیشتاز این فناوری هم خود هواوی و اپراتورهای چینی مانند چایناتلکام هستند.

حتی در ایران نیز ایرانسل و همراه اول در نمایشگاه های مختلف این تکنولوژی رو برای تست به نمایش عموم گذاشته اند. در همین نمایشگاه الکامپ اخیر، ایرانسل از رونمایی کرد.

تفاوت اینترنت 5.5G با 5G چیست؟

حالا می رسیم به سوال مهم این روزها: 5.5G چه رجحان هایی نسبت به 5G دارد که ارزش ارتقا به این تکنولوژی را داشته باشد؟

همانطور که گفتیم 5.5G نسخه پیشرفته 5G است که کاستی های آن را رفع می نماید و این فناوری ارتباطی را بیش از پیش سریعتر و قابل اعتمادتر می نماید.

در این بین 6 تفاوت اصلی بین 5.5G و 5G وجود دارد که در زیر اشاره می کنیم.

1. سرعت

یک شبکه 5G استاندارد، معمولا سرعتی در حدود 1 گیگابیت در ثانیه در کاربردهای جهانی واقعی ارائه می دهد، در حالی که شبکه های 5.5G می توانند تا سرعت 10 گیگابیت برثانیه را دست پیدا نمایند.

جالب اینجا است که هواوی ادعا می نماید که 5.5G در تئوری خود می تواند تا 20 برابر سریعتر از یک 5G معولی باشد. البته شاید هیچوقت نتوان در واقیعت این ادعا را اثبات کرد.

اما در واقعیت و در تست هایی که همین حالا می توان دید، این فناوری تا 10 برابر از نسل پایه خود سریع تر است.

نکته ای که باید توجه گردد این است که علاوه بر اینکه احتیاج داریم تجهیزات اپراتورها از 5.5G پشتیبانی نمایند؛ باید تجهیز دریافت نماینده مانند موبایل نیز این فناوری را پشتیبانی کند.

در حال حاضر پردازنده های پرچمدار مدیاتک و اسنپدراگون نظیر X80 از این فناوری پشتیانی می نمایند و تعداد موبایل هایی که شبکه 5.5G روی آنها فعال است محدود است.

مودم 5G کوالکام از اینترنت 5.5G پشتیبانی می نماید. همین طور، باید اشاره کنیم اوپو Find X7 اولین گوشی 5.5G جهان است که به شبکه 5.5G چینا موبایل چین وصل می شد.

پس از آن، چندین گوشی 5.5G دیگر مانند وارد بازار شدند.

2. تأخیر

شبکه های 5.5G در عمل تأخیر بسیار کمتری از 5G دارند. در واقع این شبکه ها در یک ارتباط همزمان می تواند تاخیر 5G معولی را به نصف کاهش دهند که بسیار مناسب است.

به طور مثال، میانگین تاخیر در این شبکه ها حدود 5 میلی ثانیه است که این فناوری را برای اینترنت اشیا بسیار مناسب می نماید.

گفتنی است که اینها معیارهای تأخیر در جهانی واقعی هستند و تأخیر نظری ممکن است حتی کمتر نیز باشد.

3. فرکانس

به گفته هواوی، شبکه های 5.5G در فرکانس های زیر 100 گیگاهرتز کار خواهند کرد.

اصولا 5G درای 2 محدوده فرکانس است که اولی از 450 مگاهرتز تا 6 گیگاهرتز و محدوده فرکانس دومی از 24.25 گیگاهرتز تا 52.6 گیگاهرتز است.

این 2 محدوده فرکانسی به ما نشان می دهد که 5G معمولی نهایتا در فرکانس های زیر 60 گیگاهرتز کار می نماید.

اما 5.5G رنج فرکانسی را تا 100 گیگاهرتز افزایش می دهد.

طبیعتا فرکانس های بالاتر به معنای سرعت بیشتر اما برد موثر کوتاه تر است. با ترکیب فرکانس های پایین برای برد بالاتر و فرکانس های بالا تا 100 گیگاهرتز برای افزایش سرعت، می توان به یک توازن عالی بین افزایش سرعت و کیفیت شبکه و برد موثر فرکانس رسید.

بعلاوه هواوی با معرفی فناوری هایی نظیر جهت دهی فرکانس، از راه دیگر هم میخواهد این مشکل کاهش برد با بالا بردن فرکانس را حل نماید.

4. معماری شبکه

همانطور که می دانیم، 5G معمولی در 2 نوع استاندارد SA و نوع غیر استاندارد NSA معرفی گردیده است که نوع غیر استاندارد آن کاملا وابسته به تجهیزات نسل قبلی یعنی 4G کار می نماید.

  • تفاوت شبکه های 5G SA با 5G NSA چیست؟

اما 5.5G دیگر فقط نوع SA را پشتیبانی می نماید. این بدان معنا است که 5.5G کاملا مستقل از دکل های 4G عمل می نماید.

بنابراین برای 5.5G اپراتورها احتیاج به ارتقا دکل های خود دارند و نمی توانند از تجهیزات قدیمی استفاده نمایند.

5. بهره وری انرژی

هوآوی ادعا می نماید که 5.5G مزایای زیادی در حوزه کاهش مصرف انرژی دارد و اصطلاحا دوست دار محیط زیست است.

این موضع خصوصا در کاربردهایی نظیر passive IoT بیشتر خود نمایی می نماید و احتیاج دستگاه های IoT را برای داشتن منبع انرژی مستقل برای ارتباط از بین می برد.

6. موقعیت یابی

اگر خطرهای امنیتی را نادیده بگیریم؛ باید گفت که 5.5G امکان موقعیت یابی دقیق تری را ارائه می دهد که برای کاربردهایی مانند کشاورزی هوشمند، شهرهای هوشمند و نظارت بر محیط زیست بسیار مفید خواهد بود.

5.5G چه زمانی همه گیر می گردد؟

همانطور که اشاره شده برای 5.5G شدن یک منطقه، احتیاج به ارتقا دکل و بعلاوه ارتقا زیرساخت فیبرنوری خواهد بود.

بنابراین این ارتقا، احتیاجمند هزینه زیادی در سمت اپراتور است که حداقل در کشور ما بزودی اتفاق نخواهد افتاد.

اما کشورهای ثروتمندی مانند چین که خودش صاحب این فناوری است؛ همین حالا نیز ارتقای دکل های شهری به 5.5G شروع نموده است و شهروندان چینی از این فناوری استفاده می نمایند.

همانطور که گفتیم فقط کوشش اپراتورها کافی نیست و موبایل های کابران نیز باید این فناوری را پشتیبانی نمایند که در حال حاضر فقط چند پرچم دار هواوی، آنر، شیائومی و اپو در چین این فناوری را فعال نموده اند.

نظر شما چیست؟ آیا ارتقا تجهیزات به 5.5G را ضروری می دانید یا باید منتظر 6G باشیم؟

منبع: شبکه چی
انتشار: 4 شهریور 1403 بروزرسانی: 4 شهریور 1403 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1507

به "اینترنت 5.5G چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت 5.5G چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید