اوپرت؛ مرز حیرت انگیز سمنان و مازندران

به گزارش زرین گراف، در ایران جاهایی هست که حتی روحمان هم از وجودشان خبر ندارد. جاهایی که هنوز بکرند و پای گردشگران زیادی به آنها باز نشده. یکی از این جاها هم اوپرت است، مرز میان مازندران و سمنان.

اوپرت؛ مرز حیرت انگیز سمنان و مازندران

دره اوپرت کجاست؟

اوپرت در جنوبی ترین نقطه مازندران و شمالی ترین نقطه سمنان واقع شده. اینجا روستایی ست به همین نام که جزو مازندران به شمار میرود، اما دامداران منطقه ها شمالی سمنان هم اینجا را به عنوان ییلاق خود انتخاب می نمایند و دام هایش را در دشت های برای چرا رها می نمایند.

اوپرت، در حقیقت مرز بین مازندران و سمنان به شمار میرود، برای همین هم هست که هم در این منطقه جنگل می بینیم و هم دشت، هم بیابان و هم کویر.

راه اصلی رسیدن به این منطقه، شهمیرزاد است. از شهمیرزاد که خارج شدیم باید به سمت فولاد محله و ساری حرکت کنیم و از میانه راه به سمت منطقه حفاظت شده پرور، جهتمان را ادامه دهیم. تابلوی خروجی پرور را در سمت چپمان خواهیم دید. وارد خروجی می شویم و روستاهای کولیم، کاور و ملاده را که پشت سر گذاشتیم تا به سرخده برسیم. در سمت راستمان یک خروجی هست که ما را به اوپرت می رساند.

انتخاب دیگری هم برای رفتن به اوپرت هست. می توان از شهمیرزاد یا از جاده فیروزکوه به سمت روستای چاشم رفت و بعد از چاشم به سمت اوپرت حرکت کرد.

اگر از تهران بخواهیم به سمت ییلاق اوپرت برویم، جهت جاده فیروزکوه و خطیرکوه را انتخاب کنیم؛ جهتی که هم کوتاه تر است و هم قشنگ تر. جهت جاده فیروزکوه به اوپرت یکی از زیباترین جهتهای ایران محسوب می گردد. گردنه کدوک، راه آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید در جهتمان قرار دارند.

ییلاق اوپرت خط الراس دیواره اوپرت و ادامه خط الراس شمال شرقی قله خیرو نرو است که دیواره شمالی آن مرز بین جنگل های هیرکانی در شمال و دشت کوهستانی در جنوب است. در قسمت شمالی آن منطقه دودانگه مازندران و روستاهای سنگده و میانا در بین جنگل های هیرکانی دیده می گردد.

چرا باید اوپرت را ببینیم؟

اوپرت، جایی ست مثل استخرگاه، با دشت های وسیع و خانه های روستایی که شیروانی رنگی شان از دور معلوم اند. از آنجایی که این ییلاق جزو منطقه حفاظت شده پرور است، تنوع جانوری و گیاهی زیادی هم دارد. جز گوسفندها و گاوها که در دامنه دشت ها می چرند، اسب های وحشی هم کامل نماینده تصویری ست که پیش رویمان می بینیم.

در این منطقه جاذبه های دیگر هم برای تماشا هست. در نزدیکی روستای فینسک، آبشار فینسک را پیدا می کنیم. فینسک در جهت شهمیرزاد به فولاد محله قرار گرفته و با یک راه فرعی به طول 15 کیلومتر، از جاده اصلی منشعب می گردد. راه فرعی برای ورود به منطقه هم وجود دارد که دسترسی اش در کیلومتر 55 جاده شهمیرزاد به ساری و از سه راهی پرور به مسافت حدود 12 کیلومتر است.

منطقه سنگده به جنگل راش معروف است. آبشار اوبن در دل این جنگل ها و پایین دست جاده واقع شده است. برای رسیدن به آبشارها ابتدا باید به سنگده برسیم، در جاده فیروزکوه در پل سفید، به سمت شرق از جاده خارج شویم و تا سنگده راه را ادامه بدهیم.

برترین فصل سفر

بهار و تابستان برترین وقت رفتن به این منطقه است، اگرچه در پاییز هم تماشای درخت های رنگارنگ زیبایی های خاص خودش را دارد. تابستان اگر خوش شانس باشیم می توانیم سیاه چادر عشایر را هم ببینیم و از آنها سرشیر و خامه تازه بخریم.

جاذبه های نزدیک

دریاچه چورت: دریاچه چورت یا میانشه در بخش چهاردانگه مازندران قرار گرفته و منطقه ایست بسیار تماشای در دل جنگل. برای رسیدن به دریاچه چورت، باید جهت ساری کیاسر را در پیش بگیریم. بعد از طی مسافتی در حدود 25 کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد جهت فرعی می شویم. 15 کیلومتر جلوتر، در جاده آسفالته به روستای چورت می رسیم. جهت جاده خاکی به طول 10 کیلومتر به دریاچه چورت منتهی می گردد.

باداب سورت: در همین بخش چهاردانگه و روستای اروست به باداب سورت می رسیم. باداب سورت، چشمه ای پلکانی ست که به ثبت ملی هم رسیده.

این چشمه ها هرکدام بو و مزه و رنگ خاصی دارند، اگرچه از سال 1391 فرایند کم آب شدن چشمه ها آغاز شده و دیگر مثل سابق پرآب نیستند.

یکی از جذابیت های اطراف این چشمه ها، بچه هایی هستند که با گل مجسمه درست می نمایند. مجسمه های دست ساز این بچه ها قیمت ندارند و با هر مبلغی می توان آنها را خرید. برای رسیدن به روستای اروست از تهران می توانیم به ترتیب زیر از جاده های سمنان یا مازندران برویم. جاده های استان سمنان راه مان را کوتاه تر می نمایند، اما جاده های مازندران به مراتب زیباترند.

جهت 1: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

جهت 2: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع شده، جاده خاکی است.

کجا اقامت کنیم؟

بیشتری ها وقتی به اوپرت می فرایند چادر می زنند، هرچند روی خانه های ییلاقی این روستا و روستاها و شهرهای اطراف هم می توان حساب کرد.

عکس ها: خبرگزاری ایرنا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1114

به "اوپرت؛ مرز حیرت انگیز سمنان و مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپرت؛ مرز حیرت انگیز سمنان و مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید