12 باید و نباید مهم ترکیب سبک ها در طراحی دکوراسیون داخلی

به گزارش زرین گراف، چه در حال عبور از سبک قدیمی باشید چه بخواهید سبک خود را حفظ کنید، استفاده کردن از سبک های ترکیبی می تواند بسیار دلهره آور باشد. اما حتی متفاوت ترین سبک ها هم می توانند برای ایجاد ظاهری منسجم گرد هم آیند و این آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

12 باید و نباید مهم ترکیب سبک ها در طراحی دکوراسیون داخلی

در این متن از خبرنگاران مگ ما کوشش نموده ایم آنچه زمان ترکیب سبک ها در طراحی دکوراسیون داخلی احتیاج دارید را با شما در میان بگذاریم و در نهایت نیز چند نکته از ترندهای دکوراسیون داخلی سال 2022 را بیان کنیم، پس با ما همراه باشید.

پیش از ترکیب سبک ها به این نکات دقت کنید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید چند سبک را با هم ادغام کنید باید این موضوع را بپذیرید که در این کار محدودیت های زیادی وجود دارد، باید شکیبا باشید و در واقع به صورت آزمون و خطایی پیش بروید.

محدودیت ها را بپذیرید

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که محدودیت های اندازه و فضا را حتما در نظر داشته باشید. این احتمال وجود دارد که شما نتوانید تمام مبلمان خود را نگه دارید. شاید بعضی از اقلام تکراری احتیاج به جابجایی داشته باشند یا شاید چند قطعه برای فضای موجود خیلی بزرگ باشند. پذیرش آنچه وجود دارد و تفاوتش با آنچه در فکر دارید یکی از مهارت های طراحان دکوراسیون داخلی است.

در نگه داشتن اقلام غیرهماهنگ، خیلی وسواس نداشته باشید

از نگاه ماریا ادکاک (Maria Adcock) ، بنیانگذار Bicultural Mama، اینکه چه ابزار یا وسیله ای قابل استفاده است یا دور ریختنی است، از فردی به فرد دیگر فرق دارد. ممکن است شما یک ست چای خوری قدیمی داشته باشید که ترجیح می دهید علی رغم عدم همخوانی این ست با دکوراسیون خانه، آن را نگه داشته و حفظ کنید.

یا اینکه فرزند کوچکی دارید و کاردستی ها و نوشته های بی سر و ته او برایتان با ارزش باشد. پس با اینکه فضای روی یخچال به شدت شلوغ می گردد، تمامی نقاشی ها را بر روی یخچال نصب می کنید.

نحوه ترکیب سبک های در طراحی دکوراسیون داخلی

درست است که ترکیب سبک های دکوراسیون نشان دهنده شجاعت و خلاقیت شماست، اما این مورد نیز اصول و قاعده ای دارد که باید به آن ها دقت کنید

1. سعی کنید در یک فضای تعیین، چند سبک را ترکیب نکنید

به عنوان مثال فضای خانه شما از آشپرخانه، هال و اتاق های خواب تشکیل شده است. اگر دوست دارید که منزل شما ترکیبی از سبک ها را تجربه کند، بهتر است هر سبک را برای یک بخش در نظر بگیرید. آشپزخانه را به صورت مدرن طراحی کنید ولی اگر دوست دارید، اتاق خواب را کمی به سمت سبک کلاسیک راهنمایی کنید. هرگز از هر دو سبک در آشپرخانه یا اتاق خواب استفاده نکنید. چرا که این موضوع، پریشانی سبک را نشان می دهد.

2. برای رنگ پایه و غالب، به سمت رنگ های خنثی حرکت کنید

آمی فرلینگ (Amie Freling) طراح داخلی هیل استودیو، توصیه می نماید برای فضای خانه از یک رنگ خنثی گرم به عنوان رنگ پس زمینه بهره ببرید. رنگ های خنثی انتخاب خوبی هستند برای کسانی که پس از مدتی از ترکیب سبک ها خسته می شوند یا اینکه شلوغی آن ها را عصبی می نماید. بعلاوه برای افرادی که می خواهند دو سبکی را با هم ترکیب نمایند که تعداد رنگ ها در آن ها نسبتا زیاد است، رنگ خنثی انتخاب هوشمندانه ای است. چرا که رنگ خنثی به جای اینکه خود را نمایان کند اجازه می دهد دیگر عناصر به صورت برجسته تری خود را نشان دهند.

البته فرلینگ معتقد است که گاهی استفاده از یک رنگ تیره و گرفته به عنوان رنگ پایه، می تواند حس شیک بودن را به بیننده القا کند و این موضوع کاملا به محیطی بستگی دارد که رنگ در آن استفاده می گردد. این نکته را به خاطر بسپارید که احتیاج نیست حتما همه اتاق های خانه به یک رنگ باشند یا اینکه فضای چیدمان آن ها شبیه به هم باشد.

3. سعی کنید از یک پالت رنگی بهره ببرید

طراح Jewel Marlowe می گوید: یک راه آسان برای منسجم نگه داشتن سبک التقاطی، پایبندی به یک پالت رنگی روشمند و هماهنگ است. اگر رنگ های استفاده شده در یک پالت باشند، هرگز از ترکیب سبک ها پشیمان نخواهید شد. البته در این راستا باید دو قانون را همیشه به خاطر بسپارید. قانون 70/20/10، زمانیکه می خواهید از سه رنگ بهره ببرید و قانون 80/20 زمانی که تنها دو رنگ، رنگ های مورد علاقه شما هستند.

در قانون اول باید برای رنگ کردن دیوارها و کف که معمولا 70 درصد فضا را تشکیل می دهند، از رنگ خنثی استفاده گردد. مبلمان و اجزای درشت اتاق که 20 درصد فضای اتاق را شامل می شوند، باید از رنگ دوم که کمی به سمت خنثی و کمی به سمت رنگ ها تند تر است استفاده گردد و در نهایت تنها برای موارد جزئی مثل کوسن ها از رنگ های تندتر پالت بهره ببرید.

در قانون دوم باید سعی کنید اجزای درشت اتاق، دیوارها و کف را با رنگ خنثی رنگ آمیزی کنید در حالی که بخشی از اجزای ریز و لوازمی مثل فرش را از بین رنگ های تندتر انتخاب کنید.

4. مقیاس ها را در نظر داشته باشید

مارلو (Marlo) می گوید: یکی از سخت ترین موانع برای ترکیب دو سبک، تسلط بر مقیاس یا اندازه قطعات مبلمان نسبت به یکدیگر است. بعضی از سبک ها به طور سنتی بزرگ و حجیم هستند، در حالی که بعضی دیگر کوچک و کوتاهند. اگرچه استثنائاتی وجود دارد، اما مارلو می گوید زمانی که بیشتر آیتم ها به طور کلی مقیاس یکسانی داشته باشند چیدمان منزل در برترین حالت است. به عنوان مثال، یک میز قهوه خوری بلند که بسیار بالاتر از جایگاه های مبل راحتی قرار می گیرد، ظاهر چندان خوبی نداشته و در نگاه اول کمی ناخوشاند به نظر می رسد.

5. هیچ گاه تعادل را نباید فراموش کنید

اگر در یکی از سبک های مورد نظرتان چوب و رنگ های تیره وجود دارد، سعی کنید در سبک دیگر از رنگ های روشن و سایه های ملایم بهره ببرید. به عنوان مثال فرلینگ معتقد است اگر بخواهد آشپزخانه ای را با دو سبک طراحی کند، ترجیح می دهد کف ها و جزیره با رنگ های گرم و چوبی درست شوند این در حالی است که دیگر موارد را با رنگ های روشن ادغام خواهد نمود. نوری ملایم و روشن همه چیز را متعادل می نماید.

6. از تکرار کردن شکل ها و الگوها نترسید

یک استایل ترکیبی منسجم به معنای ظاهری یکدست نیست، بلکه باید مطمئن شوید که المان ها در جای استاندارد استفاده شوند. تکرار شکل، الگو و بافت در یک اتاق و اطراف خانه به هماهنگی سبک های مختلف یاری می نماید. ترکیبی از تکرارهای ظریف و شباهت های جسورانه را در منسوجات، اشکال مبلمان، دکوراسیون دیوار و الگوهای کفپوش امتحان کنید.

7. مبلمان و لوازم قدیمی را به روز کنید

آریانا لواتو (Ariana Lovato)، مالک و طراح اصلی Honeycomb Home Design، برای مشتریانی که اخیراً ازدواج نموده اند، مجموعه های هنری مورد علاقه خود را با هم ادغام نموده است. او برای هماهنگ کردن کنسول عتیقه با لوازم مدرن دیگر، آن را به رنگی درآورده بود که بازدیدنمایندگان از قدیمی بودن آن شگفت زده می شدند. او معتقد است برای رنگ آمیزی لازم نیست از رنگ های گران قیمت بهره ببرید. با این کار دیگر اضافه کردن یک دست مبلمان تازه به خانه ای قدیمی، تعویض دیگر لوازم را در پی نخواهد داشت.

8. خیلی به تم ها مقید نباشید

فرلینگ می گوید: هنگامی که سبک های طراحی متضاد یا متفاوت را با هم ترکیب می کنم، سعی می کنم جزییاتی را پیدا کنم که در هر دو سبک دوست داشتنی هستند نه اینکه تنها به یک سبک بپردازم. این بدان معنا است که جزئیاتی که دوست دارید را شناسایی کنید و سعی کنید یک ترکیب دلخواه از آن ایجاد کنید.

9. از اجزا و قطعات خیلی متفاوت، دوری نکنید.

فرلینگ می گوید: وقتی خانواده ها از من می خواهند که دو سبک را با هم ترکیب کنم، معمولا یک قطعه عتیقه که یادگاری گذشتگان شان است، وجود دارد که اصرار دارند حتما در فضای خانه مورد استفاده قرار گیرد. در این شرایط من سعی می کنم مبل تیره قدیمی را در یک فضای روشن تر خانه قرار داده و با ایجاد جزئیاتی تیره به دیگر وسایل خانه، این هماهنگی را ایجاد کنم.

10. ایجاد فضای شخصی می تواند تا حدودی استرس ترکیب سبک ها را کاهش دهد

فضای شخصی ممکن است یک اتاق خاص برای یک نفر مانند یک دفتر، اتاق خواب، یا فضای تفریحی بوده یا به سادگی داشتن یک میز یا گوشه ای در اتاق مشترک بچه ها باشد. جوی ویلیامز (Joy Williams)، طراح استودیو Joyful Designs می گوید: فضایی را فقط برای یک نفر بسازید و اجازه دهید خودش در آن فضا سلطنت کند. این فضاهای شخصی بعلاوه به فرد این امکان را می دهند که در خصوص سبک خود تصمیم بگیرد و آنچه دوست دارد را انتخاب کند.

11. در انتخاب چیدمان، با دیگر اعضای خانه سازش کنید

در تجربه ویلیامز، لازم نیست هر بار در مقابل نظرات دیگران جبهه گرفته گردد. به عنوان نمونه اگر همسر شما دوست دارد محیطی برای استراحت و تماشای تلویزیون داشته باشد، کافی است که در انتخاب لوازم با توجه به سلیقه خود پیش بروید. مثلا یک جایگاه مخملی قرمز با فرشی روشن را جلوی تلویزیون قرار دهید. با این کار راحتی، قربانی زیبایی نخواهد شد.

12. همه فضا را پر نکنید

گنجاندن اندازه زیادی فضای خالی روی دیوار و فضای باز در کف خانه، نه تنها به چشم استراحت می دهد، بلکه به شما یاری می نماید تا بیش از حد برای هماهنگ کردن اجزا زحمت نکشید. سعی کنید در ابتدا این فضای خالی در نظر بگیرید زیرا بعدها در صورتی که دوست داشته باشید می توانید دکور، مبلمان و سایر وسایل را به صورت استراتژیک اضافه یا جایگزین کنید.

در دکوراسیون خانه به این نکات توجه کنید

در قسمت قبلی چند نکته اساسی در ترکیب سبک ها را بیان کردیم، در این بخش پیش فرض ما این است که شما سبک خودتان را انتخاب نموده اید و به مرحله چیدن فضا رسیده اید:

  1. رنگ های روشن یک راه غیرقابل انکار برای القای ذوق و شوق به فضا هستند. حتی کسانی که تمایل دارند از رنگ های کمی در دکوراسیون استفاده نمایند می دانند که استفاده از رنگ روشن کاملا اجتناب ناپذیر است. پس استفاده از این رنگ ها را نباید فراموش کنید.
  2. ترکیب و پالت رنگ های سبز را گوشه فکرتان داشته باشید. به این علت که رنگ سبز نشانی از آرامش و طبیعت است. بعلاوه در ترند سال 2022 رنگ سبز یکی از پایه ای ترین رنگ های دکوراسیون خانه در نظر گرفته شده است.
  3. سعی کنید از مبلمانی با چوب های نرم و صیقل خورده بهره ببرید. سال تازه در مبلمان، الگوها و معماری، اشکال زاویه دار و هندسی رایج در سال های گذشته با خطوط نرم تر و مواج تر جایگزین شده اند. پس اگر می خواهید به روز باشید، استفاده از این دسته طرح ها، پیشنهاد اول ماست.
  4. رنگ های خنثی گرم را جایگزین رنگ های سرد کنید. پیش بینی می گردد که در سال تازه شاهد ظهور دوباره پالت های رنگ های گرم تر و بازگشت ظریف به رنگ های کرم و بژ باشیم.
  5. استفاده از پارچه های بافت را نباید فراموش کنید. کارولین براکت (Caroline Brackett)، طراح داخلی کارولینای جنوبی، پیش بینی نموده بود که هر چیز خزدار یا بافت در سال 2022 محبوب خواهد شد. پس در دکور خانه، جایی برای آن ها در نظر بگیرید.
  6. زمان خرید، سعی کنید لوازمی را مد نظر داشته باشید که به محیط زیست آسیب کمتری وارد می نمایند. این وظیفه اصلی شماست.
  7. در چیدمان حتما بخشی را به گل ها و گیاهان طبیعی اختصاص دهید.
  • 11 ترند هیجان انگیز دکوراسیون و چیدمان در سال 2022

سخن آخر

زمان طراحی دکوراسیون داخلی، همه لوازم قدیمی را دور نریزید. بسیاری از لوازم قدیمی قابل استفاده هستند، این به شرطی است که روش بازطراحی آن را بلد باشید. شما در مقابل محیط زیست مسئولیت بزرگی دارید، استفاده دوباره از لوازم قدیمی، یکی از روش های حفاظت از محیط زیست است. حتی اگر احتیاج به تغییر دارید، کافی است کمی خلاق باشید. با تغییر اساسی در لوازم قدیمی و تغییری کوچک در لوازم تازه، هماهنگی نهایی ایجاد خواهد شد.

منابع: decorating, expert-advice

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1153

به "12 باید و نباید مهم ترکیب سبک ها در طراحی دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 باید و نباید مهم ترکیب سبک ها در طراحی دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید