میدان لارگو دو کارمو لیسبون، بنایی شوم دارد!

به گزارش زرین گراف، میدان لارگو دو کارمو لیسبون | The Largo do Carmo

در معرفی جاذبه ها و بناهای پرتغال تا به امروز کمتر پیش آمده است که به سراغ بنایی شگفت انگیز همانند کلیسای کارمو لیسبون برویم. پرتغال در تاریخ جهان نقش بسیار مهمی در گذشته داشته است و دریانوردانی ماهر بودند که به بسیاری از سواحل قاره آسیا و آفریقا سفر می کردند. حتی در تاریخ کشورمان ایران از ورود پرتغالی ها به خلیج فارس شنیده ایم. با این وجود، کمتر با این کشور آشنا هستیم. مجله خبرنگاران یکی از مجذوب کننده ترین و البته مرموز ترین میدان های پرتغال را که در طول تاریخ آسیب های بسیاری دیده به نام میدان لارگو دو کارمو لیسبون معرفی می نماید.

میدان لارگو دو کارمو لیسبون، بنایی شوم دارد!

میدان لارگو دو کارمو در لیسبون، مرکز پرتغال یکی از منحصر به فرد ترین و دیدنیی ترین میدان های پرتغال است که با بناها و خانه هایی مربوط به عصر و معماری باروک احاطه شده است. در اطراف این میدان می توانید بناها و یادگارهای تاریخی بسیار مهمی را ببینید. بسیاری از مردم پرتغال و گردشگران لیسبون، در میدان لارگو دو کارمو لیسبون نشسته و در رستوران های روباز و در محوطه میدان غذایی سفارش می دهند و در زیر درختان جاکارانداس به استراحت می پردازند. (درختان جاکارانداس از گیاهان بومی منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، کوبا، اسپانیا، جامائیکا و باهاما است که گل هایی بنفش رنگ دارد.) اما این موضوع، تنها دلیل برای محبوبیت این میدان نیست.

اگر با ما در ادامه همراه باشید بیشتر راجع به میدان لارگو دو کارمو لیسبون برایتان خواهیم گفت و اگر به این شهر سفر کردید می توانید از این راهنمای سفر برای بازدید از میدان و بناهای اطرافش همانند کلیسای کارمو استفاده کنید.

بنابراین در اطراف این میدان چه جاذبه هایی وجود دارد؟

میدان لارگو دو کارمو لیسبون به ویرانه های کلیسای ایگرجا دو کارمو (the Igreja do Carmo church) دید دارد. این ویرانه های هول انگیز و فراموش نشدنی، به عنوان یادبود و نمادی همیشگی از تمام ویرانی ها و نابودی های ناشی از زلزله بسیار بزرگ 1755 همچنان باقی نگاه داشته شده است. در میان خرابه های سنگی این میدان و البته کلیسا می توانید وارد بنای کوچکی به نام موزه کوچک باستان شناسی دو کارمو شوید. موزه ای که اولین موزه باستان شناسی و هنر پرتغال است.

صومعه ای نیز در کنار کلیسای کارمو به همین نام وجود دارد که محل اقامگاهی اصلی راهبان کلیسا بوده است. از دیگر جاذبه های لیسبون که در این میدان می توانید از آن ها دیدن کنید موزه ملی جمهوری با گارد ویژه و مرکز فرماندهی پلیس در کنار آن است که خود صحنه ای عجیب و دیدنی را در کنار بناهای اصلی لیسبون و البته ویرانه های کلیسا و صومعه کارمو در میدان لارگو دو کارمو لیسبون به وجود آورده است. ساختمان مرکز فرماندهی پلیس از نظر تاریخی نیز بسیار اهمیت دارد.

یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ پرتغال در این بنا رخ داده است. در ساختمان مرکز فرماندهی پلیس و در طول انقلاب کنگان (Carnation Revolution) در سال 1974 اینجا شاهد یکی از شکست ها و دستگیری های مهم تاریخ بود. در این محل، دولت دیکتاتور و محافظه کار استادو نوو (Estado Novo) پس از 50 سال حکومت در لیسبون و پرتغال، با رهبری به نام از طریق آنتونیو سالازار (António Salazar) قدرت خود را از دست داد و تسلیم شد.

در مرکز میدان لارگو دو کارمو لیسبون یک نماد شاخص به نام فواره و طاق چافاریز دو کارمو (the Chafariz do Carmo fountain) قرار گرفته است. این چشمه و فواره آن، زمانی مهم ترین منبع آب نواحی اطراف میدان لارگو دو کارمو لیسبون و منبع اصلی آب این منطقه بوده است. این میدان همانند دیگر میدان های لیسبون، با درختان باستانی جاکارانداس (jacarandas) سایه دار پر شده و سایه سار خوبی برای نشستن بر روی نیمکت های وسط میدان به وجود آورده است. این درختان در طول فصل شکوفایی خود، رنگ میدان را عوض نموده و پر از گل ها و شکوفه های بنفش رنگی می شوند که حتی تشعشع رنگشان، دیگر عناصر میدان را هم بنفش می کنند.

این میدان بر روی تپه ای پر شیب واقع شده است. بنابراین بهترین و آسان ترین روش برای دسترسی به میدان لارگو دو کارمو لیسبون سوار شدن بر آسانسور جادویی دو سانتا جوستا (the Elevador de Santa Justa) خواهد بود. مسافران و گردشگران می توانند از منطقه بایکسا (the Baixa district) سوار اینن آسانسور شده و به بالای ساختمان و در نهایت تپه ای که میدان و کلیسای کارمو در آن قرار گرفته است، بروید. بر روی ساختمان آسانسور دو سانتا جوستا، مکانی در نظر گرفته شده تا گردشگران و مسافران بتوانند از آن نمایی وسیع از لیسبون را ببینند. با بالا رفتن از این آسانسور می توانید نمایی از بالای تمام بناهای تاریخی شهر داشته باشید.

تراس های میدان کارمو (The Terraços do Carmo) یک مکان فوق العاده برای صرف نوشیدنی عصرانه هستند و به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از معروف ترین و شلوغ ترین پاتوق های لیسبون شده است. تراس ها در مقابل کلیسای کارمو واقع شده اند و در حالی که سفارش خود را می خورید، می توانید از نمای شهر در روبرویتان لذت ببرید.

میدان لارگو دو کارمو لیسبون یکی از مکان های شلوغ با حال و هوایی اجتماعی بوده و از بهترین مکان ها برای سفارش غذا است. چه هنگام ظهر و چه هنگام بعد از ظهر به این میدان می آیید، می توانید ناهار و شام خود را سفارش دهید و از نمای شهر که در زیر پایتان واقع شده است، لذت ببرید. همچنین در اطراف میدان و در نقاط مشخصی گروه های موسیقی و هنرمند گرد هم می آیند و به هنرنمایی می پردازند. بنابراین موسیقی زنده نیز خواهید داشت. در بعد از ظهر ها، نمایی چراغانی و پر نور از شهر را همانند چلچراغی زیبا در زیر پای خود خواهید دید. در ادامه کمی بیشتر راجع به جاذبه های اطراف میدان صحبت می کنیم و ساعات بازدید و شلوغ آن را هم می گوییم.

کلیسای ایگرجو دو کارمو | The Igreja do Carmo

بنای ویران شده و بدون سقف کلیسای ایگرجو دو کارمو، یادآور سحر آمیزی از زمین لرزه ویرانگر است که در تاریخ 1 نوامبر 1755 در لیسبون به وقوع پیوست. صدها نفر درون این بنا، در هنگام زلزله کشته شدند. گروه بسیار زیادی از مردم به خاطر برگزاری جشن قدیسین در این ساختمان جمع شده بودند که زلزله شروع شد و کل سقف فرو ریخت. پس از ریزش سقف، شعله شمع ها باعث به راه اندازی آتشی شد که روزها ادامه یافت تا خاموش شود. در این جریان، افراد بسیاری از مردم شهر لیسبون کشته شدند.

اگر در بیرون کلیسا و در میدان لارگو دو کارمو لیسبون بایستید، نمای کلیسا را کامل خواهید دید اما اگر به از درب ورودی بنا وارد شوید با منظره ای عجیب روبرو خواهید شد. تمام ستون ها و قوس های بنا به جای مانده اند اما سقف فروریخته و آسمان را از میان بنا خواهید دید. درب قرمز رنگ بنا از یادگارهای دوران گوتیک است و برای ورود به کلیسا، باید بلیط ورودی موزه باستان شناسی را بگیرید.

موزه گارد ملی جمهوری خواه | The Guarda Nacional Republicana Museum

پس از زلزله، بخش به جای مانده از کلیسا ایگرجو دو کارمو به یک پایگاه نظامی تبدیل شد. امروزه این بنا به ساختمان مرکز فرماندهی نیروهای ویژه و امنیت شبه نظامی برای منطقه ها روستایی و خارج شهرهای پرتغال است. پلیس نواحی شهری با پلیس نواحی روستایی در پرتغال فرق دارد. موزه جمهوری خواه گارد ملی تاریخچه ای از زمان تشکیل آن در سال 1911 تا امروز را روایت می کند و شامل وسایل نقلیه، لباس ها و سلاح های نظامی است. این موزه کوچک اما جالب برای ورود آزاد و رایگان است و از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. دو سرباز با لباس های گارد به صورت تمام وقت در بیرون از این بنا به پاسبانی مشغولند که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کنند.

آسانسور دو سانتا جوستا | The Elevador de Santa Justa

این آسانسور در میدان لارگو دو کارمو لیسبون در سال 1902 برای برقراری ارتباط بین میدان و محله بایکسا ساخته شد. بنای آسانسور نمونه ای بی نظیر از معماری عصر صنعت است که با طاق هایی الهام گرفته از عصر گوتیک تزئین شده است. این آسانسور در زمان ساخت با نیروی بخار کار می کرد. هزینه ورودی به آسانسور 5.15 یورو است که با خرید آن، حق استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهری مانند مترو را تا 24 ساعت دریافت می کنید. در بالای آسانسور، یک تراس با نمایی دیدنی و شگفت انگیز از محله بایکسا وجود دارد که مکان خوبی برای دیدارهای شبانه است. هزینه ورودی برای این تراس € 1.50 است.

موزه باستان شناسی دو کارمو | Museu Arqueologico do Carmo

یکی از اولین موزه های باستان شناسی و هنری پرتغال در میدان لارگو دو کارمو لیسبون است که برای حفاظت از اشیای مهم پس از خروج دستورات دینی و جنگ های ناپلئونی قرن 18 تاسیس شد. مجموعه کوچکی از آثار باستانی نیز در این موزه یافت می شود. این موزه از ساعت 10 صبح تا 7 بعد از ظهر باز بوده و هزینه ورودی آن 40 یورو است. قبل از اینکه این بنا به موزه تبدیل شود، مغازه چوب فروشی بوده است.

منبع: lisbonlisboaportugal.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1168

به "میدان لارگو دو کارمو لیسبون، بنایی شوم دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان لارگو دو کارمو لیسبون، بنایی شوم دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید