مراحل مستند نگاری و فن شناسی طرح بازسازی برج قابوس انجام شد

به گزارش زرین گراف، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، مراحل مستند نگاری و فن شناسی طرح بازسازی برج قابوس انجام شد.

مراحل مستند نگاری و فن شناسی طرح بازسازی برج قابوس انجام شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

عبدالمجید نورتقانی گفت: بازسازی برج قابوس بطور جدی از سال 1310 قجری شمسی شروع شد و گروه های متخصص اقدامات ارزشمندی برای حفظ و بازسازی این اثر تاریخی انجام دادند.

وی افزود: در ادامه برنامه های مدیریتی میراث جهانی برج قابوس، سال 97 پیش مطالعه برنامه مستندنگاری بازسازی برج قابوس با 800 میلیون ریال اعتبار در مدت یک سال توسط اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و اواخر سال گذشته نیز با تخصیص سه میلیارد ریال اعتبار قرارداد دیگری با این دانشگاه به عنوان پیمانکار برای تهیه طرح جامع بازسازی پوسته خارجی قسمت مخروطی بنا و ساخت نمونه آجر و ملات مورد استفاده در این بنا منعقد شد.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس افزود: تهیه طرح جامع بازسازی این بنای تاریخی با همکاری گروه بازسازی و مطالعات معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با تمرکز بر بازسازی قسمت مخروطی به دلیل فرسایش های زیستی در پوسته خارجی بنا و رویش بوته ها در حال اجرا است.

نورتقانی حفاظت و بازسازی پیوسته بناهای ثبت جهانی را جزو پروتکل های یونسکو دانست و گفت: به موازات تهیه طرح جامع بازسازی، دفتر فنی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس سال 98 داربست های را برای بوته زدایی و اجرای برنامه های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد که جز اموال این پایگاه هستند.

وی افزود: تا به امروز برای تهیه طرح جامع بازسازی این بنای تاریخی مراحل مستندنگاری و فن شناسی شامل آنالیز تک به تک آجرها و شناخت نظام ساختاری پوسته بنا و همین طور الگوبرداری از آجرها و نحوه چینش آنها اجرا شده است.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس گفت: اساتید دانشگاه شهید بهشتی به صورت مداوم در حال اجرا اقدامات میدانی بر روی قسمت مخروطی برج با هدف تدوین طرح بازسازی هستند و گروه سه نفری از آنان هم اینک در محل حضور دارند.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس افزود: اجرای این مرحله حدود هشت ماه طول خواهد کشید و در ادامه، فراوری انبوه آجر و ملات لازم برای بازسازی برج در دستورکار قرار می گیرد.

نورتقانی گفت: تا به امروز 9 مرتبه عملیات حذف علف های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی اجرا شده است.

مدیر پروژه تهیه طرح جامع بازسازی برج قابوس نیز گفت: از سال 97 ارتباط علمی پایداری میان دانشگاه شهید بهشتی و پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس شروع شد و در طول سه سال گذشته تجربیات موفقی در بحث تصویرسازی شفاف تر از شرایط فعلی این بنای تاریخی برای مداخله در بازسازی آن بدست آمد.

هادی صفایی پور افزود: سال 97 کار مطالعاتی دقیق همراه با مستندنگاری و اجرای عملیات فتوگرامتری، نقشه برداری و گردآوری اسناد و مدارک تاریخی شروع و در طول یک سال همه اطلاعات پروژه آماده شد و در پروژه فعلی تیمی متشکل از همکاران باتجربه دانشگاه شهید بهشتی تهیه طرح بازسازی با تمرکز بر پوسته خارجی قسمت مخروطی برج قابوس را در دستورکار قرار دادند.

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود: عملیات مربوط به مستندنگاری و فن شناسی پوسته خارجی قسمت مخروطی برج قابوس شامل شناخت نظام ساختاری پوسته خارجی بنا و تهیه نقشه هایی از آجر چینی به صورت تک به تک اجرا شد و در مرحله بعد با اتکا به اطلاعات بدست آمده مرحله آسیب شناسی با انجام مجموعه مفصلی از مطالعات آزمایشگاهی پیش بینی شده اجرا می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس گفت: در کنار بازسازی برج قابوس، اجرای پروژه ساماندهی محوطه این بنای تاریخی نیز در حال اجراست و سال گذشته 6 میلیارد و 700 میلیون ریال برای زیباسازی، ایجاد فضای سبز و کاشت درختان اختصاص یافت.

مریم آق آتابای افزود: سال جاری نیز پیشنهاد تخصیص 10 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل عملیات ساماندهی محوطه برج قابوس برای تصویب به کمیته برنامه ریزی شهرستان داده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 796

به "مراحل مستند نگاری و فن شناسی طرح بازسازی برج قابوس انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل مستند نگاری و فن شناسی طرح بازسازی برج قابوس انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید