رگولاتوری با آمار ثابت کرد: سرعت اینترنت موبایل ایران کاهش پیدا کرده است

به گزارش زرین گراف، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار گزارشی از شرایط اینترنت در شبکه اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه اعلام نمود طی یک سال اخیر، با افزایش مصرف در شبکه، سرعت دسترسی کاربران کاهش یافته است.

رگولاتوری با آمار ثابت کرد: سرعت اینترنت موبایل ایران کاهش پیدا کرده است

در روزهایی که کاربران اینترنت گلایه های بسیاری از افت کیفیت شاخص های شبکه دارند و برخی از برآورد ها از کندی عمدی در شبکه اینترنت کشور حکایت دارند، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: بررسی شرایط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در یک سال گذشته نشان می دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افرایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput)کاربران کاهش داشته است.

مجید حقی افزود: اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف بر روی سرعت به علت کمبود منابع مورد نیاز شبکه است و در واقع علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.

هم زمان با انتشار این سخنان، گزارشی کوتاه از شرایط شبکه دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور منتشر شده است که نشان می دهد حجم دیتای مصرفی در شبکه همراه اول 43 درصد و شبکه ایرانسل 40 درصد افزایش یافته است.

اینترنت در همراه اول

براساس گزارش رگولاتوری، حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) همراه اول در یک سال گذشته از 12 هزار ترابایت به 17200 ترابایت رسیده است؛ یعنی حدود 43 درصد افزایش که سهم مصرف نسل سوم از 2550 ترابایت به 2640 ترابایت رسیده یعنی حدود 16 در صد از کل و سهم نسل چهارم از 9450 ترابایت به 14560 ترابایت رسیده یعنی حدود 84 درصد از کل است.

براساس این گزارش، سرعت (Throughput) نسل 3 همراه اول در کل کشور در یک سال اخیر از 3.3 به 4 مگابیت در ثانیه رسیده است؛ اما سرعت (Throughput) نسل 4 همراه اول در کل کشور در همین مدل از 8.6 مگابیت در ثانیه به 8.2 مگابیت در ثانیه رسیده است.

اینترنت در ایرانسل

در این گزارش آمده است که حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) ایرانسل در یک سال گذشته از 12200 ترابایت به 17050 ترابایت رسیده است؛ یعنی حدود 40 در صد افزایش که سهم مصرف نسل سوم حدود 1700 ترا بایت به 1550 ترا بایت معادل 9 درصد از کل و سهم نسل چهارم از 10500 ترا بایت به حدود 15500 ترا بایت رسیده که معادل 91 درصد از کل است.

در یک سال اخیر سرعت (Throughput) نسل 3 ایرانسل در کل کشور از 1.8 مگابیت در ثانیه به 2.3 مگابیت در ثانیه رسیده است همچنین سرعت (Throughput) نسل 4 ایرانسل در کل کشور در طی یک سال اخیر از 12.2 مگابیت در ثانیه به 11.11 مگابیت در ثانیه رسیده است.

اینترنت کند شده است

در گزارش رگولاتوری با جمع بندی شرایط شبکه همراه اول و ایرانسل آماده است که به طور کلی در شهرها مقدار مصرف دیتا افزایش یافته، اما مقادیر مربوط به سرعت هم در کل کشور متاثر از افزایش مصرف کاهش یافته لیکن این کاهش در تمام شهرها یکسان نبوده و به صورت جهشی و کاهش ناگهانی نیست.

براساس این گزارش در خصوص نسل سوم با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده از طریق این بخش (16 درصد سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و 9 درصد سهم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر عمده ای در مدت یکساله دیده نمی شود و به نظر می رسد عمده کاربران از طریق نسل چهارم سرویس داده می شوند.

رگولاتوری تاکید کرده است همراه اول در بخش ارائه سرویس نسل چهارم که 84 درصد مشترکین خود را سرویس می دهد در شرایط نامناسبی نسبت به ایرانسل واقع شده است و پیش بینی می شود در دوره تعطیلات سال نو با توجه به گستره شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف در صورت استمرار فرایند موجود با مشکل جدی روبرو باشد.

سازمان تنظیم مقررات در نهایت نتیجه گیری کرده است اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف در سرعت ارائه خدمت به مفهوم کمبود منابع مورد نیاز شبکه و در نهایت به نظر می رسد عامل اصلی شرایط موجود عدم توسعه اپراتورها متناسب افزایش مصرف مشتریان باشد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1208

به "رگولاتوری با آمار ثابت کرد: سرعت اینترنت موبایل ایران کاهش پیدا کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رگولاتوری با آمار ثابت کرد: سرعت اینترنت موبایل ایران کاهش پیدا کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید