استحمام در دوران بارداری

به گزارش زرین گراف، استحمام روزانه باعث راحتی و بشاشیت می شود. در دوران بارداری فعالیت پوست افزایش یافته و مواد زائد بیشتری از طریق آن دفع می شود. زن بارداری قسمتی از مواد زائد بدن را هم از راه پوست دفع می نماید و به این دلیل بسیاری از

استحمام در دوران بارداری

نویسنده:گروه نویسندگان

استحمام روزانه باعث راحتی و بشاشیت می شود. در دوران بارداری فعالیت پوست افزایش یافته و مواد زائد بیشتری از طریق آن دفع می شود. زن بارداری قسمتی از مواد زائد بدن را هم از راه پوست دفع می نماید و به این علت بسیاری از خانم های باردار از عرق کردن زیاد شکایت دارند.

در روی پوست سوراخ های ریزی وجود دارد که راه خروج عرق است و از این راه است که مواد زائد بدن دفع می شود. بنابراین اگر به علت عدم استحمام این سوراخ ها بسته شوند اختلال در دفع عرق به وجود آمده و زندگی زن باردار به مخاطره می افتد.

علاوه بر عرق مواد زائد بدن از طریق کلیه ها، روده ها و ریه هم دفع می شود. بشاشیت و لذت بعد از استحمام به علت باز شدن سوراخ های پوست است. با استحمام، سلول های مرده چربی و عرق خشک شده بر روی پوست شسته شده و سوارخ های پوست بار دیگر باز می شوند.

درجه حرارت آبی که برای حمام گرفتن استفاده می شود بسیار مهم است و بهتر است از آبی که درجه حرارت آن بین 29 تا 32 درجه سانتی گراد است استفاده شود. زیرا آب زیاد گرم موجب خستگی شود و باید از آب داغ اجتناب کرد.

زمان استحمام مهم نیست ولی در زنان بارداری که کم خواب هستند و یا خواب رفتن برایشان خیلی مشکل است استحمام قبل از رفتن به بستر آرامش بخش بوده و خوابیدن را تسهیل می نماید.

بعد از استحمام تا نیم ساعت از رفتن به محیط خارج اجتناب کنید تا بدنتان خشک شود.

همیشه در موقع ورود و خروج از وان مواظب باشید که پایتان لیز نخورد و برای جلوگیری از لغزیدن و افتادن می توان از کف پوش لاستیکی برای پوشاندن کف حمام استفاده نمود.

استحمام نه تنها برای نظافت بلکه برای تحریک گردش خون هم لازم است. بنابراین با ماساژ ملایم پوست با حوله بعد از هر استحمام، گردش خون تسریع شده و نتیجه بهتری عایدتان می شود.

به عقیده ما در تمام طول بارداری می توان از دوش یا وان استفاده نمود ولی، بعضی از پزشکان به علت بزرگی شکم و اشکال در حفظ تعادل بدن استحمام با وان در شش هفته آخر بارداری را منع می کنند.

از اسپری های ضد بو و خوشبو کننده بدن هم می توان در دوران بارداری استفاده نمود. شنا کردن در استخری که آب آن مرتب عوض شده و به میکروب آلوده نیست اشکالی ندارد.

منبع مقاله :

گنجی، مبین؛ پورفخاران، محمد؛ حجاران، مریم؛ (1391)، رموز طلایی بارداری پیروز، قم: ابتکار دانش، چاپ ششم.

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1012

به "استحمام در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استحمام در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید