IBM می گوید اولین چیپ 2 نانومتری جهان را ساخته است

به گزارش زرین گراف، شرکت IBM روز گذشته گفت که پیروز به ساخت اولین چیپ 2 نانومتری جهان شده است و این فناوری در نهایت قرار است به گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و دیگر گجت ها راه پیدا کند.

IBM می گوید اولین چیپ 2 نانومتری جهان را ساخته است

اهمیت این فناوری به تعداد ترانزیستورهای تعبیه شده در چیپ برمی شود. به زبان ساده، یک چیپ 2 نانومتری در مقایسه با چیپ 7 نانومتری در همان فضای یکسان از ترانزیستورهای بسیار بیشتری بهره می برد. با این کار، کارایی چیپ به طور قابل وجهی افزایش پیدا می کند و در عین حال انرژی بسیار کمتری هم مصرف می شود.

شرکت IBM می گوید که این چیپ 2 نانومتری در مقایسه با چیپ های 7 نانومتری از 45 درصد کارایی بیشتر بهره می برد و همچنین 75 درصد انرژی کمتری را مصرف می کند. در هر میلی متر مربع این چیپ، حدود 333 میلیون ترانزیستور تعبیه شده است. برای مقایسه باید بگوییم که در هر میلی متر مربع پیشرفته ترین تراشه های 5 نانومتری TSMC حدود 173 میلیون ترانزیستور قرار گرفته است و در هر میلی متر مربع چیپ های 5 نانومتری سامسونگ هم حدود 127 میلیون ترانزیستور تعبیه شده است.

اگرچه این چیپ 2 نانومتری IBM یک پیشرفت بسیار مهم محسوب می شود، اما فراموش نکنید که این فقط یک نمونه اولیه است و برای راه یابی این فناوری به انواع گجت ها باید چند سال منتظر بمانیم. همان طور که گفتیم، شرکت های سامسونگ و TSMC در حال حاضر مشغول تولید چیپ های 5 نانومتری هستند. از طرف دیگر، اینتل چند سالی است که می خواهد تراشه های 7 نانومتری خود را راهی بازار کند ولی هنوز نتوانسته چنین کاری را انجام دهد.

طبق برنامه های اعلام شده از طرف TSMC، این شرکت قصد دارد از سال 2022 تولید انبوه تراشه های 4 نانومتری را آغاز کند و احتمالا اواخر 2022 می تواند فرایند آماده سازی تراشه های 3 نانومتری را هم کلید بزند. گفته می شود تراشه های 2 نانومتری این شرکت هم هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند.

در ضمنً این برنامه ها برای شرایط ایدئال هستند و از آنجایی که ساخت این نوع تراشه ها کار بسیار پیچیده ای محسوب می شود، کوچکترین مسئله ای می تواند برنامه ها را ماه ها به عقب بیندازد. در این زمینه می توانیم به اینتل اشاره کنیم که با وجود برنامه ریزی های گسترده، به دلیل بروز مسائل مختلف هنوز نتوانسته تراشه های 7 نانومتری خود را به دست کاربران برساند.

در هر صورت این خبر IBM چشم انداز آینده صنایع نیمه هادی را به خوبی ترسیم می کند و اگرچه حداقل تا چند سال دیگر برای تولید انبوه این تراشه ها باید صبر کنیم، اما در آینده نه چندان دور با چیپست های بسیار قدرتمندتری روبرو خواهیم شد.

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 848

به "IBM می گوید اولین چیپ 2 نانومتری جهان را ساخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "IBM می گوید اولین چیپ 2 نانومتری جهان را ساخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید