عمر مشهد با کشف چند قطعه تاریخی 100 سال افزایش می یابد؟

به گزارش زرین گراف، بعضی باستان شناسان مدعی شدند که میان این سفال ها قطعات ایلخانی وجود دارد که اگر قدمت این آثار تاریخی تایید گردد، عمر مشهد حدود 100 سال افزایش پیدا می نماید.

عمر مشهد با کشف چند قطعه تاریخی 100 سال افزایش می یابد؟

محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، در گفت وگو با ایسنا در مورد کشف این آثار تاریخی در محله عیدگاه مشهد اظهار کرد: اطراف حرم رضوی قسمتی از بافت تاریخی مشهد محسوب می شود. بالغ بر 1000 سال در این منطقه ها سکونت شکل گرفته و در هر دوره ای روی دوره های گذشته ساختمان ساخته شده است. بنابراین احتمال برخورد با لایه های تاریخی و سفال در اطراف حرم وجود دارد.

وی اضافه نمود: در اطراف حرم معمولا اگر درختی بکارید و یا زمین را 2 متر حفر کنید، با این قطعات برخورد خواهید کرد. در گذشته همچون دوره کنونی اینگونه نبود که خاک ها را از شهر خارج نمایند بلکه روی همان خاک ها بناهای جدیدی احداث می کردند.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در اطراف حرم هر منطقه ای را که خاک برداری کنید، به این قطعات سفال برخورد خواهید کرد. اینگونه نیست سفال هایی که پیدا شده، برای ما عجیب باشد. معمولا آن قطعات در همه جا وجود دارد چرا که ماهیت بافت تاریخی اطراف حرم اینگونه است.

طغرایی اعلام کرد: معمولا در اطراف حرم پروژه های زیادی از قبیل لوله کشی، فاضلاب و کانال کشی اجرا می شود که برخورد با این قطعات تاریخی یک امر طبیعی است.

وی اضافه نمود: علت انتشار این ادعا که امکان افزایش عمر مشهد وجود دارد، این است که خبر در لحظات اولیه منتشر شده و اطلاعات دقیقی بابت قطعات کشف شده وجود ندارد. معمولا در اطراف حرم تا عمق هفت متری زمین لایه های تاریخی وجود دارد. کشف چند قطعه سفال بیانگر یک موضوع خاص و یا جابه جایی تاریخ مشهد نیست.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: در اطراف حرم رضوی مطالعات باستان شناسی اجرا شده و مقالات مختلفی در این رابطه منتشر شده است.

طغرایی اضافه نمود: البته در این حفاری ها شی خاصی کشف نشده بلکه قطعات سفال بدون لعاب ساده و چند قطعه سفال لعاب دار در این منطقه پیدا شده است. قطعات سفال کشف شده مربوط به دوره های قاجار و یا شاید صفویه باشد و به علت کشف آن ها بر حسب اتفاق فقط ارزش مطالعاتی دارد. بعلاوه اخباری در رسانه ها منتشر شده که یک جمجمه انسان نیز در این منطقه کشف شده که من چیزی مشاهده ننموده ام. البته به علت وجود یک قبرستان تاریخی در آن محله، کشف جمجمه و استخوان در منطقه نیز مورد عجیبی نیست.

وی توضیح داد: بعضی از کارشناسان و باستان شناسان مدعی اند با کشف این قطعات تاریخی عمر مشهد می تواند 100 سال افزایش پیدا کند. این افراد باید ابتدا بگویند که تاریخ مشهد مربوط به چه زمانی است که در حال حاضر 100 سال عمر مشهد به آن اضافه شود.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سکونت در اطراف حرم به پیش از دوره امام رضا(ع) باز می شود. روستایی به نام نوغان و سناباد که مربوط به دوره ساسانی است، در این منطقه وجود داشت اما نمی دانم چه قطعه ای کشف شده که تاریخ مشهد را 100 سال به عقب برده است. شاید یک موضوع ژورنالیستی بوده که بخواهند خبری را بولد نموده باشند وگرنه قدمت و مطالعات باستان شناسی مشهد معین است. تمام سفال هایی که نیز در آن منطقه کشف شده، دوره شناسی شده و شناسنامه آن ها معین است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 1372

به "عمر مشهد با کشف چند قطعه تاریخی 100 سال افزایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمر مشهد با کشف چند قطعه تاریخی 100 سال افزایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید