عمادی: آمریکا به دنبال روی کار آمدن کسی در لبنان است که اعتقادی به مقاومت نداشته باشد

به گزارش زرین گراف، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا می خواهد کسی قدرت را در لبنان در اختیار بگیرد که در درجه اول از ائتلاف مقاومت نباشد، ثانیا به مثلث مقاومت، ملت و ارتش اعتقادی نداشته باشد و در وهله سوم به سمت خلع سلاح حزب الله برود.

عمادی: آمریکا به دنبال روی کار آمدن کسی در لبنان است که اعتقادی به مقاومت نداشته باشد

سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره فشار آمریکا و رد پای فرانسه که منجر به استعفای وزیر خارجه لبنان شد، گفت: مشکل غرب با کابینه فعلی لبنان به تحولات اواخر سال 2019 برمی شود از اکتبر 2019 تظاهرات در لبنان آغاز و به استعفای حریری انجامید. بعد از این فرایند حریری تلاش کرد تا اقداماتی انجام دهد که به واسطه آن ها به قدرت برشود اما نتیجه ای نداشت.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق هم کشور های غربی و هم جریان های غرب گرا در لبنان تلاش کردند تا فرایند تشکیل کابینه در این کشور با مشکل روبرو شود، اما از آنجا که ائتلاف مقاومت در مجلس 68 درصد کرسی ها را در اختیار دارد نهایتا پیروز به تشکیل کابینه جدید با معرفی دیاب و کابینه منتسب به او شد.

عمادی با اشاره به اینکه در همان زمان احزابی مانند جریان المستقبل که غرب گرا هستند اساسا در مجلس شرکت نکردند، گفت: با این ترتیب کابینه بدون حضور آن ها تشکیل شد و از همان ابتدا هم مشخص بود که دیاب کار ساده ای ندارد، چون مخالفین قوی داشت و مخالفین او نیز حامیان قوی خارجی داشتند. لذا این تعارض حکومتی که سبب قدرت دریافت مقاومت در لبنان شد در ادامه فشار هایی برای فروپاشی زودهنگام کابینه دیاب به دنبال داشت.

وی با اشاره به اعتراضات سال گذشته در لبنان گفت: علائم این فروپاشی زودهنگام خود را به زودی نشان داد و مصداق آن اعتراضاتی بود که در لبنان علیه دولت این کشور به بهانه مسائل معیشتی رخ داد.

عمادی اضافه نمود: دولتی که تازه دو سه ماه از روی کار آمدن آن بیشتر نمی گذرد، نمی توان از آن انتظار داشت که چالش های به وجود آمده طی سه دهه اخیر در لبنان را رفع کند از این رو و در چنین شرایطی نیازمند زمان است و وقتی به دولت زمان داده نمی شود نشان دهنده آن است که توطئه ای در راه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان بخشی از سخنان دیاب مبنی بر اینکه بوی توطئه در لبنان می آید، گفت: وی در همان ابتدا به دست گیری کابینه صراحتا عنوان کرد برخی نفوذی ها تلاش می کنند تا به دولت ضربه بزنند و در این خصوص مشخصا از رئیس بانک مرکزی لبنان اسم آورد که در زمین دشمن بازی می کند و عمدا ارز را از این کشور خارج می کند.

وی شرح داد: مجموع این فرایند حکایت از آن دارد که برای فروپاشی دولت در لبنان برنامه ریزی صورت گرفته و زمانی که این برنامه ریزی به نتیجه نرسید اکنون به گزینه هایی روی آوردند که از جمله آن ها خروج افرادی از دولت دیاب می باشد که از جمله آن ها می توان به وزیر خارجه لبنان اشاره کرد.

عمادی اضافه نمود: براساس این فشار ها نهایتا وزیر خارجه لبنان تحت فشار های آمریکا و فرانسه استعفا داد و نکته جالب آن است که در بیانیه استعفای خود علت این اقدام را ناکارآمدی دولت معرفی کرده که این نشان دهنده یک فرآیند سازماندهی شده در لبنان علیه دولت دیاب است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و غرب به دنبال برگرداندن حریری به مسند قدرت در لبنان هستند یا خیر گفت: ممکن است شخص حریری مدنظر آن ها نباشد اما مهم این است که کسی قدرت را در لبنان در اختیار بگیرد که در درجه اول از ائتلاف مقاومت نباشد، ثانیا به مثلث مقاومت، ملت و ارتش اعتقادی نداشته باشد و در وهله سوم به سمت خلع سلاح حزب الله برود و قدرت حزب الله را در داخل حاکمیت لبنان مهار کند. حال این فرد می تواند حریری باشد یا شخصی از جنس حریری مهم این است که گزینه انتخاب شده گزینه مقاومت یا موافق با او نباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 342

به "عمادی: آمریکا به دنبال روی کار آمدن کسی در لبنان است که اعتقادی به مقاومت نداشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمادی: آمریکا به دنبال روی کار آمدن کسی در لبنان است که اعتقادی به مقاومت نداشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید