خبرنگاران پمپئو با معاون سیاسی طالبان گفت وگو کرد

به گزارش زرین گراف، تهران-خبرنگاران-مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا و عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان دوشنبه شب، مذاکرات بین الافغانی را مورد بررسی قرار دادند.

خبرنگاران پمپئو با معاون سیاسی طالبان گفت وگو کرد

به گزراش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، در گفت و گویی که بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، دو طرف تأکید کردند که تکمیل فرایند آزادی بازداشت شدگان یک گام مهم برای آغاز مذاکرات بین گروه های افغانی است.

تأکید پمپئو و برادر بر لزوم تکمیل آزادی زندانیان، پس از آن مطرح می شود که گروه طالبان و دولت افغانستان در چارچوب توافق دوحه، چهار مردادماه 870 تن از زندانیان دربند را آزاد کردند.

از این تعداد، 820 زندانی را طالبان و 50 تن از نیروهای طالبان را دولت افغانستان آزاد کرده است.

با آزادی این 50 تن از اعضای طالبان، مجموع افرادی که توسط دولت افغانستان از زندان آزاد شده اند به 4 هزار و 490 نفر رسیده است.

منابع خبری افغانستان نهم خرداد ماه گذشته نیز از آزادی 500 زندانی از زندان بگرام خبر داده بودند، پیش از آن و در فروردین ماه سال جاری جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان از آزادی دومین گروه 100 نفری زندانیان طالبان از این زندان خبر داده بود.

توافق نامه آمریکا و طالبان پس از 11 دور مذاکرات رسمی 10 اسفند ماه 98 توسط زلمی خلیلزاد و عبدالغنی برادر بصورت رسمی امضا شد.

این توافقنامه با حضور نمایندگان 35 کشور و سازمان های بین المللی امضا کردند که رهایی زندانیان طالبان پیش از آغاز گفت وگوی بین افغانی یکی از این توافقات بود.

دولت افغانستان اما خود را ملزم به این توافقنامه نمی داند و تأکید می کند که برای رهایی زندانیان طالبان باید گفت وگوی مستقل میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان صورت گیرد اما طالبان برای فراخواندن هیأت خود از کابل دست به دامن آمریکا شده و خواستار رهایی زندانیان خود شده بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 343

به "خبرنگاران پمپئو با معاون سیاسی طالبان گفت وگو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پمپئو با معاون سیاسی طالبان گفت وگو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید