جنگ قره باغ، بازگشت کَلَبجَر به آذربایجان پس از 27 سال

به گزارش زرین گراف، استان کلبجر قرار بود 15 نوامبر به جمهوری آذربایجان تحویل داده گردد اما این مهلت بنا به خواست طرف ارمنی و موافقت آذربایجان به مدت 10 روز تمدید شد. سال 1993 بیش از 60 هزار نفر در این شهر زندگی می کردند.

جنگ قره باغ، بازگشت کَلَبجَر به آذربایجان پس از 27 سال

جهت دریافت خدمات طراحی نمای خانه ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ارتش جمهوری آذربایجان وارد شهر تاریخی کلبجر شد. نیروهای ارمنی پس از خاتمه یافتن مهلت 10 روزه کلبجر را تخلیه کردند. کلبجر یکی از سه استانی است که طبق توافق آتش بس میان دو کشور به جمهوری آذربایجان پس داده می گردد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، نیروهای جمهوری آذربایجان سحرگاه روز چهارشنبه پنجم آذر (25 نوامبر) از ناحیه سوقاوشان وارد شهر تاریخی کلبجر شدند.

استان کلبجر قرار بود 15 نوامبر به جمهوری آذربایجان تحویل داده گردد اما این مهلت بنا به خواست طرف ارمنی و موافقت آذربایجان به مدت 10 روز تمدید شد. سال 1993 بیش از 60 هزار نفر در این شهر زندگی می کردند.

در بعضی از سایت های مجازی ورود ارتش آذربایجان به نمایش گذاشته شد. فعالان رسانه ای از جمله توحید جوادی گزارش دادند که بعد از ساعت 24 امشب اولین یگان های ارتش آذربایجان وارد شهرستان کلبجر شدند. این یگان ها شروع به مین روبی معابر راه ها کردند تا یگان های اصلی وارد شهر شوند.

دیپلماسی تلفنی پوتین

در آستانه ورود ارتش آذربایجان به کلبجر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با همتای آذربایجانی خود الهام علی اف و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان درباره آخرین شرایط قره باغ و ازسرگیری فعالیت حمل و نقل در این منطقه رایزنی کرد.

آتش بسی که در قره باغ کوهستانی با میانجی گری پوتین بین آذربایجان و ارمنستان در 10 نوامبر امضا شده تا به امروز رعایت شده است. قرار است برای رصد آتش بس در قره باغ یک مرکز مشترک میان روسیه و ترکیه نیز ایجاد گردد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از اعزام نیروهای مسلح ترکیه به جمهوری آذربایجان اطلاع داد و گفت بعضی از نیروهای ترکیه وظیفه نطارت و بعضی از آنها نیز در مرکز عملیاتی حضور خواهند یافت.

در آستانه ورود ارتش آذربایجان به کلبجر دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشت که اردوغان با پوتین در ارتباط با قره باغ تلفنی گفت وگو نموده است.

اردوغان به پوتین گفته است که حل بحران سوریه نیز به اقدامات ملموس و سریع مانند قره باغ احتیاج دارد.

جنگ در قره باغ خاتمه یافت

جنگ 44 روزه آذربایجان و ارمنستان روز سه شنبه 20 آبان (10 نوامبر) با میانجی گری روسیه و امضا قرارداد آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان خاتمه یافت. طرفین تا کنون آتش بس را رعایت نموده اند.

طبق تواقنامه صلح روز آدینه 20 نوامبر استان آغدام به آذربایجان تحویل داده شده است. اول دسامبر نیز لاچین به آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

حدود یک میلیون آذربایجانی که از قره باغ کوهستانی اخراج شدند دوباره به مناطق آزاد شده برمی گردند.

طبق توافقنامه صلح تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تامین و چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با خروج ارتش ارمنستان از خاک آذربایجان نیز اجرا می گردد.

بازسازی مناطق جنگی

آتش بس نخستین گامی است که برای یک فرایند طولانی صلح و بازسازی قره باغ برداشته شده است.

در بعضی از مناطق نیز مین گذاری شده و پاکسازی آن مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. تنها در دو روز گذشته یک سرهنگ آذربایجانی بر اثر انفجار مین کشته و چهار نظامی روس زخمی شدند.

جمهوری آذربایجان اعلام نموده است که بازسازی مناطق جنگ زده را به زودی شروع خواهد نمود.

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 493

به "جنگ قره باغ، بازگشت کَلَبجَر به آذربایجان پس از 27 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ قره باغ، بازگشت کَلَبجَر به آذربایجان پس از 27 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید