بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی توسط مرکز پژوهش های مجلس

به گزارش زرین گراف، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی پرداخت.

بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی توسط مرکز پژوهش های مجلس

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی آورده است؛ در دهه های اخیر با گذار از توسعه کشاورزی و صنعتی، شهر ها به عنوان عرصه استقرار خدمات، به موتور محرک اقتصاد کشور ها و اصلی ترین جایگاه زیست و استقرار جوامع بشری تبدیل شده اند. چرخه دائمی انباشت سرمایه و تمرکز بخصوص در کلان شهر ها و مناطق کلان شهری، به مانند جاذبه مغناطیسی، جمعیت و فعالیت را هر چه بیشتر به خود جذب کرده اند. اگر چه این انباشت و تراکم فزاینده، مزیت و صرفه های مالی فراوانی برای کسب و کار ها و اقتصاد ملی داشته است. اما تبعات تراکم فزاینده در ابعاد گوناگون اجتماعی، مالی و زیست محیطی و بهداشت و سلامت جامعه به مرور از مزایای آن پیشی گرفته است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید؛ تاب آوری شهر ها در برابر سوانح طبیعی و انسان ساخت از اصولی است که به طور معمول در فرایند توسعه نادیده یا کم اهمیت تلقی شده، اما یک باره در بحران ها مد نظر قرار می گیرد و منجر به تغییراتی در برنامه ریزی و طراحی محیطی می شود.

براساس این گزارش ابعاد بحران کرونا جلوه های تازه ای از گستردگی و عمق ناکارآمدی مدیریت جهانی توسعه در ابعاد و ارکان مختلف توسعه پدیدار ساخت، به گونه ای که برخلاف بیشتر بحران ها و آسیب های جمعی دیگر، به نظر می رسد خسارت جانی و مالی این اپیدمی بر جهان توسعه یافته و به خصوص کلان شهر ها و شهر های جهانی بسیار وسیع تر از جهان درحال توسعه و توسعه نیافته است. در این میان خسران بزرگ از آن جوامعی است که حتی از این بحران ها و آزمون ها، رهاوردی کسب نکرده و کماکان به توسعه شکننده و ناپایدار و ورای ظرفیت های بستر زیستی ادامه دهند.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که همه گیری و شیوع گسترده ویروس کرونا با شتابی کم سابقه، پیچیدگی و اطلاعات اندک نسبت به آن، زیست بشری و به طور خاص شهر ها در معرض آزمونی سخت قرار داده که این بار بیش از آسیب های موضوعی و موضعی، کلیت و بقای جوامع شهری در تمام ارکان را در معرض آسیب قرار داده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس مسائل و اولویت های توسعه شهری در روبرو با آسیب همه گیری بیماری کرونا و نیز موضوعات مغفول که از این پس با درس آموزی از تجربه تبعات این اپیدمی در عرصه توسعه شهری مد نظر مدیران و برنامه ریزان توسعه شهری قرار گیرد را تبیین می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 143

به "بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی توسط مرکز پژوهش های مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی توسط مرکز پژوهش های مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید