اعتراض تاجیکستان به اظهارات وزیر خارجه روسیه

به گزارش زرین گراف، تاجیکستان با ارسال یادداشت اعتراضی به وزارت امور خارجه روسیه حل مسائل مرزی با قرقیزستان را امور داخلی دو کشور و ورود طرف سوم به این فرایند را نامناسب خواند.

اعتراض تاجیکستان به اظهارات وزیر خارجه روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، تاجیکستان با ارسال یادداشت اعتراضی به وزارت امور خارجه روسیه حل مسائل مرزی این کشور با قرقیزستان را امور داخلی دو کشور خواند و ورود طرف سوم به این فرایند را نامناسب عنوان نمود.

در این یادداشت آمده است، مسئله مرز تاجیکستان و قرقیزستان در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی که اخیرا در یک نشست ویدیویی برگزار گردید، مطرح نشده است.

نهاد دیپلماتیک تاجیکستان بر این نکته تاکید نمود که معین و علامت گذاری مرزهای دولتی از امور داخلی کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی بوده و منحصرا به صورت دوجانبه انجام می گردد.

در این یادداشت خاطرنشان شده فرایند مذاکرات برای حل و فصل مسائل مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان به طور منظم در چارچوب کمیسیون مشترک معین و علامت گذاری مرزهای دولتی و همچنین کارگروه های حقوقی و توپوگرافی با اتکا بر تجربیات و مفاد حقوقی بین المللی، مورد پیگیری قرار گرفته است.

در خاتمه این یادداشت اعتراضی به طور ویژه تاکید شد که ورود طرف های ثالث به فرایند حل و فصل مسائل مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان نامناسب است.

باید گفت که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی نشست خبری در خاتمه گفت وگوی ویدیویی شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از آمادگی مسکو برای میانجیگری در حل مسائل مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان خبر داده بود.

وی همچنین به آن اشاره نمود که این پیشنهاد در نشست ویدیویی شورای وزیران امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی مطرح شده است.

اما در بیانیه وزارت امور خارجه تاجیکستان گفته شده است که موضوع شرایط مرز تاجیکستان و قرقیزستان در این نشست مورد بحث و آنالیز قرار نگرفته است.

قرقیزستان و تاجیکستان این دو جمهوری استقلال یافته از شوروی سابق سه دهه است که با درگیری های مرزی در مناطقی مواجهند که چندین گروه قومی در آنجا ساکن هستند.

ساکنان مناطق مرزی قرقیزستان و تاجیکستان گویا محکوم به زندگی در شرایط تنش و درگیری های شدید هستند مگر این که رهبران هر دو کشور اراده ای قوی برای خاتمه دادن به اختلافات پیدا نمایند.

کارشناسان سیاسی منطقه دلیل اصلی به درازا کشیدن این نزاع ها را عدم معین و علامت گذاری مرزی میان دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان می دانند، و کوتاهی مسئولین مسبب چنین اتفاقاتی است.

یکی از مسائل سیاسی دو طرف این است که پیش از همه به موضوعاتی ساده ای همچون حمل و نقل و زمین های مرزی مورد مناقشه نمی پردازند. در عوض روابط در نقاط مرزی را محدود نموده اند و بازارهای مرزی را بسته اند در نتیجه مردم به جای نزدیک شدن به یکدیگر، از هم فاصله می گیرند.

به گفته کارشناسان، دو طرف باید در گام نخست، فضای بدبینی و دشمنی را تغییر دهند که در پی آن می توان به تجارت و همکاری دو جانبه دست یافت.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: zarringraph.ir شناسه مطلب: 232

به "اعتراض تاجیکستان به اظهارات وزیر خارجه روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض تاجیکستان به اظهارات وزیر خارجه روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید